کد خبر: ۲۵۶۹۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷

فرجی‌دانا حماسه استیضاح رقم می‌زند

تصور اینکه فرجی دانا اولین گزینه استیضاح کابینه روحانی باشد، سخت و ناممکن نبود. از یکسو دانشگاه و تحولات پیرامونی آن که تاثیر و تاثر عمیقی بر سطوح مختلف اجتماعی و سیاسی دارد، به مهم ترین گرانیگاه مورد منازعه میان موافقین و مخالفین دولت از همان ابتدای کار تبدیل شده بود و از سوی دیگر عملکردهای نابهنجار و نامتوازن در دولت قبلی وضعیت بسیار نامساعد و غیر قابل قبولی را در دانشگاه ها رقم زده و اصلاح این روند خواست قاطبه جامعه دانشگاهی بود و در این میانه بدیهی می نمود که محافظه کاران سیاسی میال به دگرگونی نبوده و با آن دچار موضع باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: از طرف دیگر رضا فرجی دانا که از حسن اتفاق اهل سیاسی کاری های مرسوم و متداول نیست و به حاشیه پردازی تمایلی ندارد اما از زمره مدیرانی است که می خواهد برون داد و عملکردی درخور در حیطه کاری خود رقم بزند، نمی توانست و نمی تواند با وضعیت نابهنجار گذشته کنار بیاید و از همین حیث منطبق با شعارها و رویکردهای اعلامی دولت و نیزخواست و مطالبه قاطبه جامعه دانشگاهی کشور دست به تغییرات آرام و گزینش چهره های مقبول و معتدل برای تصدی کرسی های وزارتی و دانشگاهی زد. وی همچنین با نگاه رومندانه و بدور از تصلب نگری و سیاسی کاری موانع را برای حضور دانشجویانی که به دلایل سیاسی از ادامه تحصیل بازمانده بودند مرتفع کرد و بالاخره در برابر تخلفات دامنه دار و بدور از قواعد قانونی و اخلاقی ایستاد.

به گزارش آفتاب به نقل از تدبیر24، برخی از نمایندگان تندرو منتسب به جبهه پایداری از همان هفته آغاز به کار وزیر تازه علوم و با انتصاب معاونین و مشاورین وی که هخوان با رویکردهای سیاسی این طیف نبودند، اعتراض آغازیدن گرفته و سخن از استیضاح به میان آوردند. آنان در این مقطع حق بدیهی وزیر در انتخاب نیروهای تحت امر خود را نادیده گرفته و اعتراض کردند. تهدید به استیضاح آنهم پس از یک هفته از رای اعتماد آنچنان سخت و غیرقابل می نمود که خود آنان نیز از این کار منصرف شده و تنها به تذکر و گلایه ای از رئیس جمهوری بسنده کردند.

با ایجاد تغییرات آرام در سطح مدیران دانشگاه ها اما دوباره حملات شروع شده و اعتراض ها بالا گرفت. این در حالی بود که در دوره پیشین تغییرات فله ای و بی در و پیکر و تمام عیار هیچ واکنش و اعتراضی را در پی نداشت و این نکته وجه بارز سیاسی نگری نمایندگان مخالف را اظهر من الشمس می کرد.

بالاخره این دور از منازعات نیز با کارت زرد به فرجی دانا پایان پذیرفت تا آنکه افشای اعطای بورسیه های غیرقانونی به بیش از 3000 تن، کار وزیر با نمایندگان منتقد را بیش از پیش بیخ دار کرد. نکته جالب توجه در این میانه هم آنست که نه تنها روندهای قانونی در اعطای بورسیه ها کاملا نقض شده و افرادی فاقد شرایط لازم از امتیازات انحصاری بهره بردند بلکه نام تنی چند از نزدیکان و خویشان مسئولیت دار در کابینه دولت قبلی و نمایندگان امروز مجلس شورای اسلامی در لیست این افراد به چشم می خورد.

نکته ای که علاوه بر سیاسی نگری، منفعت بینی شخصی را در ماجرای استیضاح فرجی دانا پر رنگ می کند. اگر تا دیروز ادعای سیاسی کاری با توجه به گزینش مدیران ناهمسو با رویکرد این دست نمایندگان متوجه فرجی دانا می شد و در برابر تغییرات او موضع گیری به عمل آمده و حق بدیهی وزیر در زمینه انتصاب گزینه های خودش نادیده گرفته می شد اکنون رسیدگی قانونی به تخلفات که وظیفه بدیهی او نیز هست برتافته نمی شود و با این وصف از اساس حق و تکلیفی برای وزیر برای اعمال سیاست هایش باقی نمی ماند و گویی این دست از نمایندگان مترسکی می خواهند برای اعمال سیاست های آنان و باوری به استقلال و تفکیک قوا ندارند.

این رویکردهای ناپخته و البته غیر انعطاف آمیز در واقع تکلیف فرجی دانا را با آنان مشخص کرده و به نظر نمی رسد ملاحظه در برابر این قسم زیاده طلبی ها بتواند گره ای از مشکلات باز کند و اگر قرار است که همین نگرش ها ادامه داشته باشد، لازم است که وزیر مربوطه نیز با صراحت و شجاعت ایستاده و از این میدان پا پس نکشد و تهدید استیضاح را تبدیل به فرصتی برای طرح مشکلات و تخلفات با عموم مردم کند. نکته ای که قضاوت را به مردم به عنوان صاحبان اصلی نظام واگذار کرده و از یکسو صدای شیوای مظلومیت دولت را به خصوص در این زمینه به گوش دیگر نمایندگان خواهد رسانید و از سوی دیگر امکان بازی با افکار عمومی و وارونه نمایی تندروها در این زمینه را سلب کرده و استیضاح وزیر را سخت و با هزینه فراوان خواهد کرد.

تجربه های قبلی نشان داده که مسامحه و ملاحظه کاری در این زمینه پاسخگو نیست و نمی تواند درس عبرتی برای تندروها باشد و خوب است که فرجی دانا صحن پارلمان را در روز چهارشنبه به عرصه واگویی تمامی تخلفات به عمل آمده تبدیل کرده و توپ را به زمین تندروها بیاندازد.

انتشار برخی از اسامی که البته بدون نام آوری از شخصیت های حقیقی بوده و به عناوین حقوقی و قرابت های افراد با صاحب منصبان اشاره دارد، نشان می دهد که عزم جدی در دولت و از سوی فرجی دانا برای واگویی نکات مغفول مانده وجود داشته و باید منتظر خلق حماسه استیضاح برای مبارزه با روندهای غیر قانونی و زیاده طلبانه باشیم. استراتژی که نه بر پایه ضعف و عقب نشینی که بر مدار مطالبه گری و ایفای حق استوار شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
0
16
... اگر این کار را کند خیلی مرده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین