کد خبر: ۲۶۱۵۹۳
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰

شخصیت‌فیلم «حاتمی‌کیا» در «زندانِ‌قصر»

او در دادگاه به دوازده سال زندان محکوم شد و پس از طي پنج سال و نيم حبس، از زندان آزاد شد.تصویری که پیش رو دارید، در «زندان قصر» به ثبت رسیده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مشرق: اکران فیلم بلند سینمایی «چ»، ساخته «ابراهیم حاتمی کیا» در اسفند 1392 و فروردین 1393شمسی، بار دیگر، یاد و خاطره یکی از حماسه های ماندگارِ انقلاب اسلامی و حماسه آفرینانش را احیا نمود. سرداران بزرگوار دکتر «مصطفی چمران ساوجی» و «اصغر وصالی» که در مرداد ماه 1358 شمسی، در ماجرای «پاوه» و ختم غائله ی دردناک ضدانقلاب در این شهر، نقشی تعیین کننده داشتند و امروز پس از 35 سال، به بهانه آخرین ساخته ی یک کارگردانِ خوش نام و باورمند، نام آنان بار دیگر در میان عام و خاص، می درخشد.

«اصغر وصالي» به سال 1329 در منطقه «دولاب تهران» به دنيا آمد که به دليل تقارن ميلادش با ماه محرم نامش را علي اصغر گذاشتند.

وي در سال هاي جواني توانست با زحمت فراوان از ايران خارج شده و دوره‌هاي چريکي را در ميان مبارزان فلسطيني طي کند. سپس به ايران آمد و زندگي مخفي خود را شروع نمود اما سرانجام توسط عوامل رژيم طاغوت بازداشت شد.
او در دادگاه به دوازده سال زندان محکوم شد و در اواخر سال 56 پس از طي پنج سال و نيم حبس، از زندان آزاد شد.
با پيروزي انقلاب، علي اصغر انتظامات زندان قصر را تشکيل داد و در سال 58 وارد تشکيلات نوپاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شد و از بنيانگذاران اصلي بخش اطلاعات سپاه گرديد مدتي فرماندهي بخش اطلاعات خارجي را نيز بر عهده گرفت.

روحيه علي اصغر به هيچ وجه با امور اداري و ستادي سازگار نبود و به همين دليل مسووليت خود را در ستاد کل سپاه رها کرده و به جبهه غرب شتافت تا به نبرد رويارو با ضدانقلاب و متجاوزين بعثي بپردازد. او و گردان تحت امرش در سخت ترين جبهه هاي غرب کشور خوش درخشيدند و جمع قابل توجهي از آنان به شهادت رسيدند. نيروهاي تحت امر «علي اصغر وصالي» به دليل بستن دستمال سرخ بر گردن هايشان به «گروه دستمال سرخ ها» شهرت داشتند و در آزاد سازی شهر پاوه از محاصره ضدانقلاب، نقش اصلی را بر عهده داشتند.

روز تاسوعاي سال 1359 تصميم گرفته شد عملياتي براي روز عاشورا تدارک ديده شود.
حوالي ظهر عاشورا،علي اصغر در تنگه حاجيان از ناحيه سرمورد اصابت گلوله قرار گرفت و بر اثر همين جراحت ، مصادف با چهلمين روز شهادت برادرش اسماعيل به شهادت رسيد.
 پيکر پاک شهيد «اصغر وصالي» در قطعه 24 بهشت زهراي تهران در کنار برادرش و در ميان يارانش (گروه دستمال سرخ‌ها) به خاک سپرده شد.

تصویری که پیش رو دارید، چند روزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در «زندان قصر» به ثبت رسیده است و شهید «اصغر وصالی» را در حال انتقال چند تن از عوامل رژیم پهلوی به زندان به تصویر کشیده است.

روحمان با یادش شاد
هدیه به روح پاکش، صلوات


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین