کد خبر: ۳۰۳۱۶۰
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۶

آمریکا: تحریم‌ها علیه ایران پس از بررسی "پی‌ام‌دی" برداشته می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که تحریم‌ها علیه ایران زمانی برداشته می‌شود که ایران گام‌هایی از جمله بررسی ابعاد نظامی احتمالی اتخاذ کند.
آفتاب‌‌نیوز :
"جان کربی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود گفت که تحریم‌ها علیه ایران زمان برداشته می‌شود که ایران گام‌هایی از جمله بررسی ابعاد نظامی احتمالی [PMD] را اتخاذ کند.

وی در این کنفرانس خبری تاکید کرد که در مذاکرات با ایران هیچگونه امتیازدهی صورت نگرفته است.

کربی گفت که گزارش‌هایی که دیروز منتشر شده که کری اعلام کرد که سیاست ها و امتیاز دهی در قبال ایران تغییر کرده مطلقا غلط است.

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 امروز (چهارشنبه) در وین، پایتخت اتریش، آغاز و آنگونه که سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشده کشورمان، اعلام کرده تا پایان ضرب‌الاجل 30 ژوئن (9 تیر) ادامه خواهد یافت.

جلسات معاونین از ساعت یازده با نشست عراقچی و روانچی، معاونان وزیر امور خارجه کشورمان، با هلگا اشمید، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،  آغاز می شود.

نشست های کارشناسی نیز همزمان ادامه خواهند داشت.

طی چند رو گذشته شاهد گزارش‌هایی درباره احتمال تمدید مذاکرات بودیم اما حضور وزرای خارجه در روزهای پایانی مشخص خواهد کرد که چه سرنوشتی در انتظار چهارمین ضرب‌الاجل خود خوانده بین ایران و گروه 1+5 خواهد بود. عراقچی درباره حضور وزرای خارجه می‌گوید: "احتمالاً تعدادی از اختلافات که مقداری کلیدی و اساسی‌تر است برای روزهای آخر می‌ماند تا وزرا ملحق شوند و در سطح آنان تصمیم گیری شود".

به گزارش تسنیم، وی احتمال تمدید مذاکرات را نیز رد نکرد. "ما به تاریخ مشخصی پایبند نیستیم و یک تاریخ مشخص برای ما مقدس نیست، آنچه برای ما ارزش دارد توافقی مطلوب است که حقوق ملت ایران در آن رعایت و خواسته‌های ما در آن تأمین شود، اگر لازم باشد که بیشتر بمانیم این کار را حتماً خواهیم کرد".

در این میان گمانه‌زنی‌ها و اظهارنظرها درباره مسائلی که در مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرند ادامه دارند. رویترز به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شده بود که شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پس از توافق هسته‌ای را به زمانی پس از بازبینی آن توسط کنگره آمریکا موکول خواهد کرد. حمید بعیدی‌نژاد، رئیس تیم کارشناسان فنی ایران در مذاکرات، بلافاصله این ادعاها را رد کرده و آن را کاملا ساختگی خواند.

اما اظهارنظر جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز درباره "ابعاد نظامی احتمالی" برنامه هسته‌ای ایران، پیش از شروع دور نهایی مذاکرات جالب توجه بود. وی گفت: "ما اصراری روی این نداریم که ایران درباره آنچه در یک مقطع زمانی، یا هر زمان دیگر انجام داده توضیح دهد."

تعبیر این سخن چنین است که حل و فصل نهایی مسأله ابعاد نظامی احتمالی ایران بخشی از توافق هسته‌ای نخواهد بود بلکه ساز و کاری برای پرسش به سؤالات مطروحه در آینده طراحی خواهد شد. کری همچنین تأکید کرد که تاریخ حضور وی در مذاکرات هنوز مشخص نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین