کد خبر: ۳۰۳۲۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷

نرخ بیکاری فارغ‎التحصیلان دانشگاهی اعلام شد

رئیس سازمان فنی و حرفه‎ای کشور گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری فارغ‎التحصیلان دانشگاهی در کشور 18.9 درصد است و 4 استان از جمله لرستان، فارس و کهکیلویه و بویراحمد بیشترین نرخ بیکاری را در این بخش دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
کوروش پرند در کارگروه اشتغال استان، بیان کرد: در شورای عالی اشتغال سه طرح برای ایجاد اشتغال پایدار مصوب کردیم که شامل طرح توانمندسازی و آموزش‎های مهارتی برای روستائیان، عشایر، مناطق محروم و مرزی با رویکرد اشتغال پایدار، توسعه کسب و کارهای کوچک، متوسط و مشاغل خانگی و طرح ارتقا شایستگی‎های حرفه‎ای دانشجویان و دانش‎آموختگان کشور هستند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در سفرهای استانی ریاست جمهوری دکتر روحانی برای ایجاد اشتغال در مناطق مرزی و محروم به فنی و حرفه‎ای دستور دادند تا بحث اشتغال روستائیان و عشایر مدنظر قرار گیرد و طرح توانمندسازی آموزش‎های مهارتی را برای آنها در نظر گرفته‎ایم که قسمتی از بودجه این طرح در تبصره 20 قانون بودجه یعنی 10 درصد معادل 130 میلیارد تومان به سازمان فنی و حرفه‎ای به منظور مهارت آموزش روستائیان تخصیص داده شد و برنامه‎ریزی کردیم این طرح را جلو ببریم.

پرند با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشور در سکونت‎گاه‎های غیررسمی، حاشیه‎نشینی در شهرهاست، بیان کرد: اگر نسبت به 15 سال گذشته آسیب‎شناسی صورت گیرد متوجه خواهید شد حاشیه‎نشینی و سکونت‎گاه‎های غیررسمی منجر به ایجاد مشکلات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شده و البته مهاجرت روستاییان به شهرها و مهاجرت به شهرهای بزرگ مزید بر علت است.

وی ادامه داد: در تهران هم مناطق حاشیه‎ای و سکونت‎گاه‎های غیررسمی وجود دارند که مشکلاتی را برای این شهر نیز ایجاد کرده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: افزایش سرانه مهارت‎های آموزشی، توانمندسازی نیروی انسانی در مناطق روستایی، عشایری، محروم و مرزی به منظور ارتقا سطح درآمد ساکنان این مناطق، جلب مشارکت معتمدین محلی در جهت بهبود وضعیت معیشتی و توسعه مناطق روستایی و عشایری و محروم و مرزی و استفاده متوازن از امکانات کشور، فراهم کردن بستر مناسب جهت تحقق پیشرفت و عدالت اجتماعی از اهداف طرح اول است.

وی ادامه داد: نیازسنجی‎های آموزشی با هدف تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی، تدوین و بازنگری منابع آموزشی و کمک آموزشی، جذب و تربیت مربی آموزش، آماده‎سازی فضای تجهیزات آموزشی لازم، مشاوره و اجرای آموزشی، آزمون و صدور گواهینامه، ارزیابی و اثربخشی طرح و ارائه بازخورد، هشت گام طرح نیازسنجی آموزشی است.

پرند با تاکید بر اینکه شعار دیپلماسی مهارت را در سازمان فنی و حرفه‎ای کشور دنبال می‎کنیم، تاکید کرد: استانداردهای طراحی شده فوق‎العاده کوتاه و عملیاتی را در نظر داریم و بیشتر بر حوزه مهارت و سپس دانش نگرش داریم.

وی ادامه داد: بیشتر تمرکز ما روی نگرش مهارتی بوده و فلسفه این آموزش‎ها مبتنی بر آموزش سیار است. از تجهیزات سیاری که در اختیار روستائیان و عشایر قرار دارند استفاده می‎شود و البته استفاده از فناوری اطلاعات برای آموزش‎ها نیز مدنظر است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‎ای کشور گفت: 21 میلیون روستایی داریم که تعداد قابل توجهی از آنها شاغل هستند، برای 6 میلیون نفر افراد شاغل 30 ساعت آموزش و برای یک میلیون افراد بیکار حداقل سرانه آموزشی که در نظر گرفته شده است 120 ساعت است.

وی ادامه داد: آموزش، تولید، بازاریابی و فروش طرح سوم پیشنهادی و مصوبه شورای عالی اشتغال است که با توجه به اینکه در شرایط تحریم و با رشد اقتصادی منفی 0.6 درصد به سر می‎بریم این طرح می‎تواند تاثیر مثبت داشته باشد و چنانچه بخواهیم بیکاری را حل کنیم باید به یک رشد اقتصادی بین 7 تا 8 درصدی برسیم که در شرایط فعلی این رشد محقق نخواهد شد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‎ای کشور با بیان اینکه در حوزه پتروشیمی 2000 میلیارد تومان هزینه می‎شود و در نهایت برای این تعداد فرصت شغلی ایجاد خواهد شد، افزود: این در حالیست که استفاده از مشاغل خانگی، اشتغالزایی خرد، کسب و کار کوچک و متوسط اشتغال فراوان ایجاد می‎کند اما برخی از آنها ممکن است افزایش ارزش افزوده نداشته باشند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‎ای کشور ادامه داد: به طور متوسط بین 20 تا 25 میلیون هزینه می‎شود که یک فرد به اشتغال برسد و مهم‎ترین موضوع در این مدل بازسازی، بازاریابی و برندسازی است.

وی با انتقاد از اینکه در مراحل قبل از تولید به طرح و مواد اولیه به صورت حرفه‎ای توجه نشده است، بیان کرد: متاسفانه این عاملی شده که قیمت تمام شده جنس تولید شده بالا و کیفیت آن پایین باشد.

پرند افزود: صندوق کارآفرین به ازای هر کار آفرینی که در عرصه تولید وارد شود مبلغ صد میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‎کند.

وی گفت: می‎خواهیم در حوزه سنگ خام، کشت گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، تراش و فرآوری سنگ‏‎‎‏‎های قیمتی، صنایع دستی، تابلوفرش، صنایع غذایی کار را جلو ببریم و در این باره برش استانی ایجاد کرده‎ایم.

این مقام مسوول یادآور شد: یکی از معضلات جامعه ما وجود دانش آموختگان دانشگاهی است که البته بسیاری از کشورها نیز با این معضل مواجه‎اند اما درصد این امر در این کشورها متفاوت است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‎ای کشور اضافه کرد: بیشترین نرخ بیکاری در دو رشته علوم کامپیوتر(IT، سخت‎افزار و نرم‎افزار) با 27.2 درصد و رشته کشاورزی (محیط زیست و شیلات) با 27 درصد است با توجه به اینکه هم اکنون 4.5 میلیون دانشجو در کشور داریم از این تعداد 1.5 میلیون فقط در 20 رشته گرایشی متمرکزند و این نشان می‎دهد که رشته‎های دانشگاهی متناسب با نیاز بازار کار کشور نیست؛ البته گروه‎های آموزشی، مقاطع تحصیلی و نوع دانشگاه نیز با این مشکلات مواجه‎اند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در کشور رشته تکنسین حرفه‎ای نداریم، یادآور شد: قطعا در آینده معضل بیکاری ما به مقاطع ارشد و دکترا شیب پیدا می‎کند که هدف من از ارائه این طرح‎ها تامین نیروی انسانی ماهر موردنیاز بازارکار، تمرکز بر توسعه مراکز دانشگاهی فنی دو حرفه‎ای، کارآموزشی دانشجویان به شیوه نوین که وارد صنعت و کشاورزی شوند و آموزش توام با تحصیلات است.

پرند گفت: با اجرای این طرح 60 درصد کسانی که وارد مرحله کارورزی می‎شوند مهارت لازم را کسب و وارد بازار کار می‎شوند. همچنین افراد در کارآموزی نوین طی هشت ترم از امکانات فنی و حرفه‎ای استفاده و آموزش‎های خاص را می‎بینند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
0
0
2 ساله بعد از خدمت سربازی دنبال کارم رشتم مهندسی مکانیک بوده همه جا هم رفتم رزومه دادم دولتی و غیر دولتی همه سابقه کار میخوان نمیدونم از کجا باید بیارم و آخر سر هم میگن دولت اسنخدام رو بسته.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین