کد خبر: ۴۲۶۰۳۱
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
سرلشکر رحیم صفوی:

مسئولان از فرصت ثبات امنیت برای برنامه​ریزی استفاده کنند

دستیار و مشاوره عالی فرماندهی کل قوا با بیان این​که کلیدهای اساسی در حرکت آینده کشور با موضوع شناخت روندها، رویدادها و تدوین راهبردها و برنامه​های کلان، برای پیشرفت ملت و خارج شدن از چالش​های فعلی است، مهم​ترین فرصت برای مسئولان کشور برای برنامه​ریزی​های پنج سال​آینده را ثبات امنیتی و سیاسی جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: این وظیفه دولت​های گذشته و فعلی ایران است که پاسخگوی این سوال اساسی ملت باشند که طی 38 سالی که از انقلاب گذشته، برای رفع نیازمندی​های سیاسی، اقتصادی، معیشتی و فرهنگی مردم چه کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
سردار سرلشکر پاسدار دکتر «یحیی رحیم​صفوی» در سخنرانی 22 بهمن، پیش از خطبه​های نماز جمعه این هفته در مصلای مهدیه امام خمینی اهواز با ابلاغ سلام مقام معظم رهبری به مردم خوزستان و اهواز، مراتب ارادت، عشق و محبت خود را به مردم قهرمان و ولایت​مدار خوزستان اعلام و اظهار کرد: هر زمان که به اهواز می​آیم قلبم متاثر می​شود و به یاد فداکاری​ها، رنج​ها، مصیبت​ها و پیروزی​های شما مردم در زمان دفاع مقدس در این استان قهرمان​پرور میافتم.

وی هم‌چنین با گرامی‌داشت یاد مقاومت​های مردم قهرمان دزفول، فداکاری​های جوانان خرمشهر و آبادان و 23 هزار شهید گلگون کفن خوزستان، افزود: خون بیش از 100 هزار شهید از جوانان سراسر کشور در این سرزمین به زمین ریخته شد و خوزستان را به کربلای ایران تبدیل کرد.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا تصریح کرد: مردم مومن، انقلابی و قهرمان اهواز و خوزستان به همراه اقیانوس خروشان ملت در راهپیمایی 22 بهمن سی و هشتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی پشتوانه بالندگی، اقتدار و پیشرفت ایران اسلامی را فراهم کردند.

سردار صفوی خطاب به راهپیمایان اهوازی در جشن سی و نهمین فجر انقلاب تصریح کرد: شما مردم اهواز با این حضور پرشور و چشم​گیر، بار دیگر پرچم حرکت انقلابی​گری و گفتمان ضداستکباری را برافراشتید. ایام‌الله 22 بهمن یادآور تجلی نور خدا بر قلب ملت ایران و نقطه سرنوشت​ساز پیروزی حق بر باطل و عبرت برای همیشه تاریخ ایران، منطقه و جهان است.

وی تصریح کرد: شما مردم هوشمند هر سال با حضور آگاهانه و برخاسته از بصیرت انقلابی در این راهپیمایی، حماسه ماندگار، الهام​بخش و عبرت​آموز را برای ملت​های منطقه و جهان خلق کرده و به نمایش گذاشته​اید.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا افزود: شما زنان و مردان، جوانان و مردم خونگرم و شهیدپرور اهواز با این حضور پاسخ محکمی به یاوه​گویی​های تازه به قدرت‌رسیدگان داده​اید و این تجمع باشکوه در مصلای بزرگ اهواز و راهپیمایی مردم در چندین هزار نقطه در کشورمان نمایش حماسه، غرور سیاسی و اجتماعی، تجلی اراده الهی، اقتدار ملی و غیرت دینی ملت ایران است که نشان می​دهد محاصره اقتصادی، تحریم​ها و عملیات​های روانی استکبار و سخنان نابخردانه تازه به قدرت رسیده​ها هرگز نخواهند توانست بین مردم و مسئولان از صحنه انقلاب اسلامی فاصله بیندازد.

وی هم‌چنین با بیان فرصت​ها و چالش​های پیش‌روی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: تغییر و تحولات دنیای امروز با عامل زمان در حرکت است، جهان گام​های خود را با سرعت بر می​دارد و در حال دگرگون شدن است و امروز روند دگرگون شدن در جهان، منطقه ما و غرب آسیا بسیار شتابان‌تر از گذشته شده است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا با بیان این​که تغییر، پیشران و موتور حرکت بشریت امروز محسوب می​شود و البته در اغلب موارد این تغییر و تحولات در محیط منطقه​ای و بین​المللی پس از یک تقابل و چالش حاصل می​شود، گفت: برای شناخت فرصت​ها و چالش​های پیش روی انقلاب اسلامی و پیشروی مردم در آینده باید موارد اساسی و محورهای تعیین​کننده​ای را که آینده ما را تحت‌تأثیر قرار می​دهد به خوبی بشناسیم.

صفوی تصریح کرد: به‌نظر می​رسد این کلیدهای اساسی در حرکت آینده به موضوع شناخت روندها و شناخت رویدادها و تدوین راهبردها و برنامه‌های کلان میان​مدت و بلندمدت برای پیشرفت ملت و خارج شدن از چالش​های فعلی با توجه به آن دو موضوع روندها و رویدادها می​باشد و در صورت عدم توجه به فرصت​ها و چالش​های پیش‌رو توسط مسئولان استان تنظیم، تدوین و اجرای برنامه​های کلان اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و دفاعی وجود نخواهد داد، هم‌چنین امکان عبور از وضعیت نابهنجار کنونی به خصوص وضعیت اقتصادی و فرهنگی رسیدن به شرایط مطلوب متناسب با شأن انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران وجود نخواهد داشت.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا افزود: به‌طور مثال برای تدوین و تنظیم برنامه توسعه ششم که اجرای آن از سال دیگر آغاز می​شود حتماً باید نسبت به روندها و رویدادهای منطقه​ای شناخت داشته باشیم. ما متناسب با این روندها و رویدادهای جهانی که منجر به تغییرات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در اطراف ما می​شود، می​توانیم فرصت​ها و چالش​های خود را پیش​بینی کنیم و آینده را برای ملت عزیزان بسازیم.

صفوی با اشاره به مهم​ترین فرصت​های موجود افزود: به نظر می​رسد روندها و رویدادهای 38 سال گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری ولایت فقیه چه در سطح منطقه​ای و بین​المللی به نفع ملت ایران بوده است. هم اکنون ثبات سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی مهم​ترین فرصت برای مسئولان کشور برای برنامه​ریزی پنج سال آینده است و این ثبات سیاسی و امنیتی به برکت خون شهدا انقلاب و ایثارگری جانبازان حاصل شده و به فضل الهی ما یک کشور با ثبات و با امنیت هستیم.

وی با بیان این​که خداوند متعال یک سرزمین وسیع با منابع طبیعی بسیار، اقلیم چهار فصل و یک ملت با فرهنگ، تمدن و شجاع به ما عنایت کرده و دل​های ملت را به نور اسلام و قرآن و به عشق و محبت 14 معصوم روشن کرده است، گفت: خدای متعال یک رهبری خردمند، حکیم و دلیر را دیروز در قامت امام خمینی(ره) و امروز در قامت مقام معظم رهبری به ملت ما عطا فرموده و این بزرگترین نعمتی است که از آن برخوردار هستیم.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا با اشاره به رویدادهای کشورهای همسایه طی 38 سال گذشته، به ماجرای کویت اشاره و خاطرنشان کرد: در سال 1990 عراقی​ها ساعت 5 صبح به سمت کویت حرکت می​کنند، تا قبل از ظهر امیر کویت و ارتشی​ها فرار کردند و پیش از ظهر ارتش عراق به کویت رسید، یعنی کویتی​ها هفت ساعت مقاومت نکردند و دولت کویت سقوط کرد و برای بیرون راندن عراقی​ها دست به دامان شیطان بزرگ شدند.

صفوی افزود: این در حالی است که جوانان خرمشهری و آبادانی در فاصله شلمچه تا خرمشهر که حدود 14، 15 کیلومتر است، با آن‌که عراقی​ها با 2 گردان 48 ساعت وقت گذاشته بودند، 34 شبانه‌روز مقاومت کردند و جنگیدند.

وی هم‌چنین با یادآوری مسائل و حوادث افغانستان، عراق، سوریه و ترکیه تاکید کرد: این تغییر و تحولات و ناامنی​های پیرامونی کشور از ایران فعلی یک ثبات امنیتی را که بسترساز تحقق پیشرفت​های اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی ملت ایران است، به وجود آورده است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا تصریح کرد: نیروهای رزمنده و شهیدان ما امنیتی ایجاد کردند که در سایه آن معارف دفاع مقدس و حماسه‌های مقاومت ملت ایران، امنیت کشور تا 80 سال دیگر پابرجا است. این وظیفه دولت​های گذشته و فعلی ایران است که پاسخگوی این سئوال اساسی ملت باشند که طی 38 سال گذشته از انقلاب برای رفع نیازمندی​های اساسی اقتصادی، معیشتی و فرهنگی مردم چه کردند.

صفوی با بیان این​که اساس کار تنظیم راهبردها، برنامه​ها، سیاست​گذاری​ها و اجرای صحیح است، دومین فرصت طلایی جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران را قدرت نرم و تاثیر فرهنگ انقلاب اسلامی بر سایر ملت​های منطقه و شکل​گیری مکتب مقاومت در فلسطین، سوریه، عراق، یمن و بحرین مظلوم دانست و گفت: امروز انقلاب شما مردم، آرمان امام(ره) و پیام این ملت به مردم منطقه و جهان رسیده است.

وی تصریح کرد: روند پیروزی انقلاب اسلامی و شعارهای مردم​سالاری دینی و آزادی​خواهی توقف​ناپذیر است. بیداری اسلامی تنها و تنها با تکیه بر تفسیرهای قرآنی، مبتنی بر سنت الهی و نگاه توحیدی با نگاه به الگو قرار دادن ملت ایران قابل تفسیر است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا با تأکید بر این​که پیام و نفوذ قدرت نرم انقلاب اسلامی مرزها و سرزمین​های جدید را در می​نوردد، خاطرنشان کرد: این پیام آرزوی ملت​های اسلامی را در آمریکای جنوبی محقق و برای آمریکایی​ها، صهیونیست​ها و انگلیسی​ها و نوکران منطقه​ای آن​ها تولید ناکامی و شکست می​کند.

صفوی اظهار کرد: این وعده تخلف​ناپذیر خداوند است که خدای متعال سرنوشت ملت​ها را به دست صالحانی از ملت​ها واگذار خواهد کرد. این پیام، بیداری، آزادی​خواهی و مقاومت تنها در سایه الگو گرفتن از ملت ایران حاصل شده است؛ «‌وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَی النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِی کُنتَ عَلَیْهَا إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَن یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّن یَنقَلِبُ عَلَی عَقِبَیْهِ وَإِن کَانَتْ لَکَبِیرَةً إِلاَّ عَلَی الَّذِینَ هَدَی اللّهُ وَمَا کَانَ اللّهُ لِیُضِیعَ إِیمَانَکُمْ إِنَّ اللّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُوفٌ رَّحِیمٌ» (البقره، 143). امت ما و انقلاب اسلامی ما امروز یک الگو شده است.

وی با اشاره به سومین فرصت موجود گفت: موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی و انسانی ایران نسبت به همسایگان قابل مقایسه نیست و ایران اسلامی از نظر ژئوپلیتیک بالاترین وزن را در منطقه دارد.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا تصریح کرد: این مسئولان عالی کشور، برنامه​ریزان و مجریان برنامه​های ششم و هفتم هستند که می​توانند از داشتن نسبت بالای ژئوپلیتیک و موقعیت سرزمینی ایران تمام حوزه​های کشورهای همسایه را در پیدایش تشکل​های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و امنیتی تحت تاثیر قرار دهد و حتی فرآیندهای سیاسی و اقتصادی این حوزه​ها را نیز به نفع مردم منطقه و همچنین تعاملات ایران و کشورهای همسایه برقرار کند که مسئولان باید این مزیت را به خوبی درک کنند.

صفوی با بیان برخی از ظرفیت​ها و فرصت​های استان خوزستان اظهار کرد: مساحت خوزستان با وسعتی حدود 64 هزار کیلومتر مربع، 4 برابر مساحت کشور کویت با 17 هزار کیلومتر مربع است. از سوی دیگر به​جز منابع نفت و گاز که بسیار از آن صحبت می​شود، همه چیز در خوزستان وجود دارد. وجود آب فراوان و داشتن بیش از 30 درصد رودخانه​های کشور این فرصت را برای خوزستان فراهم کرده است که به قطب کشاورزی، صنعتی، فرهنگی و تمدنی، دفاعی و امنیتی تبدیل شود.

وی افزود: هم‌چنین خوزستان با وجود داشتن بنادر می​تواند به یک قطب صادراتی که به دریاهای خلیج‌فارس و کشورهای همسایه تبدیل شود. تنها کافی است که راه آهن خرمشهر از شلمچه به بصره وصل شود که البته کشور عراق باید در این مسأله پیشگام باشد؛ در صورت ایجاد این اتصال خط ریلی، ما می​توانیم کشورهای آسیای مرکزی اعم از ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان را از طریق راه آهن با عبور از ایران، عراق و سوریه به دریای مدیترانه وصل کنیم که سالانه چند میلیارد دلار درآمد برای کشور درپی خواهد داشت و می​توانیم محصولات کشاورزی و صنعتی ایران را به تمام کشورهای پیرامون صادر کنیم که این ارزش موقعیت ژئوپلیتیک ایران است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا وجود زیربناهای علمی نظیر تعداد دانشگاه​ها، مراکز علمی و پژوهشی، اساتید، محققان و دانشمندان را به‌عنوان چهارمین فرصت جمهوری اسلامی عنوان و تصریح کرد: بیش از 4.5 میلیون دانشجو و 80 هزار استاد در دانشگاه​های کشور وجود دارند. این​ سرمایه​گذاران و برنامه​ریزان کشور هستند که می​توانند از این ظرفیت بالای دانشگاهی و فارغ​التحصیلان دانشگاه​ها برای حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور بهره ببرند.

صفوی با بیان این‌که اکنون فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما بیکار هستند، گفت: چه کسی به جز دولت باید برای فارغ‌التحصیلان اشتغال ایجاد کنند؟ البته این​که حتماً فارغ​التحصیلان استخدام دولتی شوند این ظرفیت به اتمام رسیده و بدنه دولت بیش از این نمی​تواند سنگین شود اما باید در بخش​های دیگر زمینه​ساز باشد.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا تصریح کرد: این ظرفیت علمی برای دانشگاهیان و بخش خصوصی فراهم است که اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان شعار امسال و نیاز سال​های آینده کشور، چه در بخش تولیدات کشاورزی و صنعتی با حمایت بانک​ها و دولت​ها از کشاورزان و صنعت‌گران در کارگاه​های متعدد بخش خصوصی به نتیجه برسانند چرا که بالا رفتن تولیدات به معنای ایجاد اشتغال و بالا رفتن حجم صادرات کشور است.

صفوی هم‌چنین به چالش​های پیش‌روی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون دیگر دشمنان خارجی و فرا منطقه​ای ایران به خصوص مثلث شرارت یعنی آمریکا​، صهیونیسم و انگلیس و نوکرهای کوچک منطقه​ای آنها نمی​توانند برای ایران تهدید نظامی جدی ایجاد کنند.

وی افزود: نظام مقتدر جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ما به یاری خدای متعال و در سایه توجهات ائمه معصومین و ولیعصر(عج) به‌عنوان صاحب اصلی این انقلاب و با رهبری خردمندانه، حکیمانه و شجاعانه امام خامنه‌ای، آنچنان قوی و مقتدر شده است که بتواند از انقلاب اسلامی، منافع و امنیت ملی و کشورمان دفاع در مقابل هر گونه تجاوز احتمالی، ضربات غیر قابل تصور بر دشمنان فرا منطقه​ای وارد کند.

وی با تصریح بر این‌که البته ما ساده​اندیش نیستیم و نباید دشمن را حقیر و ناتوان شمرد، گفت: راه اساسی مقابله با این تهدیدات و حرف​های نابخردانه این است که قدرت داخلی، قدرت رضایت مردم از حکومت و دولت، قدرت دفاعی و بازدارندگی در همه ابعاد و استحکام و انسجام ملی خود را افزایش دهیم.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا تاکید کرد: اگر ما به یک قدرت درون​ساز برسیم دیگر دشمنان حتی قادر به تهدید لفظی هم نخواهند بود و این همان وعده خداوند است که در آیه "وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم وَآخَرینَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ یَعلَمُهُمۚ وَما تُنفِقوا مِن شَیءٍ فی سَبیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیکُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ" (آیه 60 سوره انفال) فرموده است برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی، که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است. ما باید قدرت درونی و ملی خود را در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افزایش دهیم.

سردار صفوی هم‌چنین به مهم​ترین چالش​های موجود اشاره و تصریح کرد: دشمنان ما به دنبال ایجاد تفرقه، یاس و ناامیدی بین جوانان، مردم و مسئولان هستند، وجود دو گفتمان در کشور موجب سردرگمی و حیرت مردم می​شود.

وی افزود: ملت هوشمند ما در بهار سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تأسی از امام بزرگوار و رهبر عظیم انقلاب، با وحدت و همبستگی حول محور ولایت فقیه گفتمان انقلاب اسلامی و آرمان​های شهیدان و گفتمان مقاومت را برای پیشرفت و آبادانی کشور و رسیدن به تمدن اسلامی جدید، اصلی​ترین گفتمان می​دانند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا با بیان این​که به نظر می​رسد پروژه نفوذ یکی از اصلی​ترین پروژه دستگاه​های سیاسی و اطلاعاتی بیگانگان است، گفت: نفوذ عناصر انسانی در دستگاه​های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور برای تصمیم​سازی یا تصمیم​گیری نادرست و متوقف کردن پیشرفت ملت و کشور با ضربه زدن از داخل یا استحاله انقلاب اسلامی از درون نظام و حتی با نفوذ در کشت​های صنعتی و تغییر ژنتیک محصولات کشاورزی در ایران صورت می​گیرد.

سردار صفوی با بیان این​که دستگاه​های ذیربط باید نسبت به محصولات تراریخته توجه لازم را داشته باشند، سومین چالش را ضعف در تدوین برنامه​های کلان اقتصادی مانند برنامه اقتصاد مقاومتی یا وجود برخی مدیریت​های ناکارآمد در سطوح مختلف عنوان کرد و افزود: برنامه​های مختلف کشور از چشم انداز بیست ساله تا برنامه​های توسعه​ای پنج ساله باید توسط مدیرانی کارآمد، دلسوز، انقلابی و با روحیه جهادی به مرحله اجرا درآید و هزینه​های لازم در برنامه​ها دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: این مدیران هستند که باید اهداف و برنامه​های کلان کشور را با مدیریت صحیح خود به مرحله اجرا در آورند. اگر ضعف در مدیریت اجرایی داشته باشیم، خواه در سطح ملی یا استانی ولو سرمایه​گذاری، بودجه و اعتبارات لازم هم داده شود، مدیران اجرایی قادر به اجرا و عملیاتی کردن آن برنامه نیستند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا تاکید کرد: ما انسان​های کارآمدی می​خواهیم که هم بتوانند برنامه و بودجه را به عمل، اقدام و پیشرفت تبدیل کنند و هم آرمان​ها، اهداف و نیازمندی​های هر منطقه، استان یا شهرستان را به خوبی درک و در جهت رفع این مسائل و معضلات اقدام و عمل کنند که چنین رویکردی به مدیران کارآمد، انقلابی، مردم​دار، مردم​یار، دل​سوز و توانمند که مردم را به خوبی به زحمت نیاز دارد.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا با بیان این​که بی​اعتماد کردن نسل جوان از نظر فرهنگی و جایگزینی فرهنگ بیگانه به جای فرهنگ ارزش‌ها و باورهای دینی چهارمین چالش فراروی کشور است، اظهار کرد: توسعه فضای مجازی و شبکه​های اجتماعی به مثابه یک شمشیر دولبه هم دارای استفاده​های خوب و هم استفاده​های بد است زیرا حجم اطلاعات قابل مبادله در این شبکه​ها بسیار بالا و قدرت تشخیص درست از غلط بسیار دشوار است.

صفوی تاکید کرد: ما باید در خصوص این شبکه​های اجتماعی و فضای مجازی هوشمندانه وارد شویم، امیدوارم همه تحصیلکردگان و جوانان ما بدانند که چگونه از این ظرفیت استفاده بهینه را داشته و از ضررها و زیان آن جلوگیری کنند.

وی یادآور شد: به فضل الهی با حضور مقتدارنه شما ملت در حماسه 22 بهمن امسال و حماسه انتخابات سال آینده، ان​شاا... مسیر عزت، پیشرفت و آبادانی کشور و حل مشکلات مردم که در سطح ملی، منطقه​ای و استان را با سرعت هر چه بیشتر تداوم خواهد داشت.
منبع: ایستا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین