کد خبر: ۴۲۷۱۰۴
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳

دستور وزیر ارشاد برشفاف سازی مالی جشنواره فیلم فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شفافیت مالی این دوره جشنواره فیلم فجر و یک دوره قبل، تاکید کرد: لزوم شفافیت مالی این رویداد به سازمان سینمایی ابلاغ شده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدرضا صالحی امیری روز سه شنبه در حاشیه نخستین نشست خبری خود پس از 100 روز فعالیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر در پاسخ به این سوال که چه زمانی اسناد مالی 2 دوره اخیر جشنواره فیلم فجر در اختیارعموم قرار می گیرد و با توجه به اینکه شرکت های خصوصی بدون برگزاری مزایده به جشنواره وصل شده اند، اظهار داشت: روزهای اخیر ابلاغیه ای به سازمان سینمایی داده ام تا درباره همه اقدامات مالی و حتی غیر مالی سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر شفاف سازی کنند و نتیجه را با اطلاع رسانی دقیق در اختیار افکار عمومی قرار دهند.
وی تأکید کرد که شفافیت امور یک ضرورت است و این ابلاغ را در همین راستا به سازمان سینمایی داده ام.
صالحی امیری گفـت: مردم محرم ترین افرادند لذا باید اطلاع رسانی شفافی برای آن ها انجام گیرد از این رو هیچگونه ابهامی در این زمینه برای من قابل پذیرش نیست.

** نیازمند تغییرات در ساختار و شکل جشنواره فیلم فجر هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری خوب این دوره جشنواره فیلم فجر ، اظهار داشت: لازم است در دوره های بعدی این رویداد در ساختار و شکل برگزاری آن تغییراتی ایجاد تا هر چه بیشتر با تحولات سینما، همراه شویم.
صالحی امیری در ادامه با اشاره به برخی از نقدهایی که به جشنواره فیلم فجر امسال شده بود، اظهار داشت: برخی افراد با طرح مسائل فرعی کام مردم را تلخ کردند ولی ما همچنان تأکید داریم همه امور باید به سمت حرفه ای شدن این جشنواره برود.
وی اضافه کرد: در این راستا نقش خانه سینما را در جشنواره فیلم فجر تقویت و با ایجاد سازمان نظام هنر، امور را به صنوف واگذار خواهیم کرد.

** کسی در نظر و عملکرد هیأت انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر دخالت نداشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه کسی در نظر و عملکرد هیأت انتخاب و داوری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر دخالت نداشت، خاطرنشان کرد: هیأت داوران و انتخاب جشنواره از چهره های فرهیخته ای بودند که در مجموع از بین 175 فیلم بلند، 33 فیلم را به بخش مسابقه و 11 فیلم را به بخش خارج از مسابقه هدایت کردند.
به گفته وی در چنین رقابتی طبیعی است که عده ای برنده نشوند و نباید خیلی نسبت به انتخاب ها حساسیت به خرج داد.
وزیر با بیان اینکه عدالت در داوری جشنواره فیلم فجر یک اصل بود، افزود: به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ نوع مداخله ای در کار هیأت انتخاب و داوری نداشتم و حتی تا همین الان هم با آنها صحبتی نکرده ام.
وی افزود: از هیات داوران دعوت کردم تا هفته آینده هیأت های داوری و انتخاب، برگزیدگان و عوامل اجرایی جشنواره فیلم فجر دور هم جمع شوند تا از آن ها تجلیل به عمل آوریم.
صالحی امیری تاکید کرد: من هم تا شب اختتامیه مطلع نبودم چه کسانی برنده سیمرغ خواهند بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درپاسخ به خبرنگاری، گفت: کمیته ای تعیین کردیم که امروز با منتقدان جشنواره فیلم فجر نشستی برگزار کند تا مسائل مشخص شود که البته ما مرز بین نقد و تخریب را جدا کرده ایم.

** توضیح درباره دیدار با برخی مراجع قم

صالحی امیری با اشاره به دیدار اخیر خود با شماری از مراجع قم که باعث بروز برخی سوءتفاهم ها شده بود، اظهار داشت: یکی از آیات عظام نگرانی هایی درباره فیلم هایی خارج از چارچوب شرع و با محوریت فمینیستی داشت که خدمت او اعلام شد سیاست کلان ما پرهیز از فیلم هایی با موضوعات خشونت بار، تخریب خانواده، سیاه نمایی و خیانت است ولی این سخنان من که بیان سیاست های کلان وزارت ارشاد بود اینگونه برداشت شد که ما در کار هیأت انتخاب دخالت کرده ایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد : آنچه من گفتم به معنای اعمال سیاست های کلی وزارتخانه بود.

** مساله فیلم کاناپه فقهی است

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره فیلم کاناپه و رستاخیر هم گفت: مساله فیلم «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری فقهی است.
وی درباره فیلم «رستاخیز» هم گفت: کمیته ای با حضور رییس سازمان سینمایی و مشاور عالی وزارتخانه جلسه ای با احمدرضا درویش کارگردان اثر داشتند که انشالله مساله این فیلم حل خواهد شد.

** با برخی جعل ها و چاپ زیر زمینی برخورد شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به برگزاری جلسات مشترک سه‌جانبه وزارت ارشاد، نیروی انتظامی و دادستانی برای پیگیری تخلفات در حوزه جعل و چاپ‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: با شماری از تخلفات برخورد شده است و این روند در صورت بروز و مشاهده ادامه خواهد داشت.
صالحی امیری برای جلوگیری از تکثیر غیرقانونی کتاب و پدیده قاچاق کتاب، گفت: ما با قوه قضائیه و نیروی انتظامی جلساتی در این خصوص داشته‌ایم لذا هم قوه قضائیه و هم نیروی انتظامی همراهی کامل خودشان را برای برخورد با عوامل قاچاق کتاب اعلام کردند.

** تمام امور اجرایی نمایشگاه‌های کتاب به اتحادیه‌ها و صنوف نشر واگذار می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به دیگر خبرنگاری که پرسید آیا سیاست این وزارتخانه در زمینه واسپاری امور این نمایشگاه به تشکل‌های صنفی به قوت خود باقی خواهد ماند یا نه؟، تاکید کرد: حتماً همینطور است؛ بنده به عنوان عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب در سه سال گذشته و الان هم به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عرض می‌کنم که به تدریج تمام امور اجرایی نمایشگاه‌های کتاب در سراسر کشور به اتحادیه‌ها و صنوف نشر واگذار خواهد شد.

** حضور نیافتن برگزیدگان آمریکایی جایزه کتاب سال به ترامپ مربوط می شود

عضو کابینه دولت یازدهم در خاتمه در مورد علت حضور نیافتن برگزیدگان آمریکایی جایزه جهانی کتاب سال در آئین اختتامیه این جایزه، گفت: به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچگونه محدودیتی برای حضور این افراد در ایران نداشتیم.
صالحی امیری تصریح کرد: مسئله، مربوط به دولت آمریکا؛ با اتفاقی که با اعلام ترامپ در آمریکا شکل گرفت مربوط می شود که در حضور این افراد در ایران تعدیلی به وجود آورد اما ما جایزه آنها را در نظر گرفته‌ایم و اعلام کردیم هر زمان که تشریف بیاورند، می‌توانند جایزه خودشان را دریافت کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه‌ حمایت از فعالیت‌های فرهنگیِ غیردولتی هم گفت: ما در همین مقطع کوتاه، چند کار بزرگ برای اصحاب فرهنگ و هنر انجام داده‌ایم؛ اولاً تمام دیون اصحاب فرهنگ و هنر را که حدود 4 میلیارد تومان بود، با کمک سازمان برنامه و بودجه تامین کردیم و برای نخستین بار کل دیون بیمه اصحاب فرهنگ و هنر را تا سال 95، تسویه خواهیم کرد. در ثانی در آینده تعداد زیادی از اصحاب فرهنگ و هنر که در نوبت بیمه هستند، بیمه خواهند شد دست آخر اینکه بخش زیادی از مالیات اصحاب فرهنگ و هنر، مشمول بخشودگی خواهند شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین