کد خبر: ۴۹۴۲۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
اطرافیان ترامپ نزدیک به راست‌ترین جریانات راست در اسرائیل هستند

انتقال سفارت آمریکا از «تل‌آویو» به «قدس» به چه معناست؟

«امانی خلیفه» فعال سیاسی در بیت‌المقدس استدلال می‌کند که انتقال سفارت ممکن است حرکت سیاسی مهمی برای دیپلمات‌های تشکیلات خودگردان فلسطین باشد اما برای فلسطینی‌های عادی در آن شهر حرکت عجیب و تاثیرگذاری نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «دونالد ترامپ»‌ رییس‌جمهوری امریکا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کرد.«مذاکرات صلح» در خطر؛ انتقال سفارت آمریکا به «قدس» به چه معناست؟

به گزارش آفتاب‌نیوز، شکبه خبری «الجزیره» با اشاره به این که این اقدام گامی بسیار خطرناک است گفت طی کارزار انتخاباتی سال گذشته، ترامپ بارها وعده داده بود که محل سفارت امریکا را به قدس انتقال می‌دهد و آن را به عنوان پایتخت اسرائیل برسمیت خواهد شناخت. در ماه ژوئن، ترامپ قرارداد شش ماهه را امضا کرد که انتقال سفارت را به تعویق می‌انداخت چرا که به نظر می‌رسید انتقال سفارت تلاش‌های امریکا برای از سرگیری مذاکرات صلح اسرائیلی و فلسطینی را متوقف می‌کرد. کاخ سفید در آن زمان گفت که پرسش این نیست که این جابجایی اتفاق می‌افتد بلکه تنها بر سر زمان روی دادن آن است.

برخی از مقام‌های ارشد ترامپ می‌گویند ممکن است روند انتقال سفارت به قدس ماهها و حتی سال‌ها طول بکشد. اگر این جابجایی جنجال‌برانگیز روی دهد ایالات متحده اولین کشوری است که دارای سفارت برای خود در قدس خواهد شد چرا که در حال حاضر تمام ماموریت‌های دیپلماتیک در تل‌آویو انجام می‌شوند. دهه‌هاست که جامعه بین‌المللی قدس را شهری مناقشه‌برانگیز می‌داند چرا که نیمی از آن توسط اسرائیل پس از جنگ ۱۹۶۷ میلادی و شکست اعراب از اسرائیل اشغال شده است. اگر انتقال سفارت انجام شود اسرائیل خواهد گفت که قدس یکپارچه و متحد است و متعلق به آن رژیم است. این گام بسیار خطرناکی است و می‌تواند هرگونه برنامه‌ای برای مذاکرات آینده را به حالت تعلیق درآورد. اسرائیل تمام قدس را پایتخت متحد خود فرض می‌کند و بخش شرق قدس نیز تحت کنترل اسرائیل قرار دارد. فلسطین اما بیت‌المقدس شرقی را به عنوان پایتخت دولت آینده خود قلمداد می‌کند. 

جامعه بین‌المللی ادعای صاحب‌بودن اسرائیل بر بیت المقدس را تاکنون برسمیت نشناخته‌اند. فلسطینی‌ها می‌گویند که انتقال سفارت امریکا صادق بودن ایالات متحده به عنوان یک واسطه در روند مذاکرات صلح را زیر سوال خواهد بود. در اوایل سال جاری، محمود عباس در نامه‌ای رسمی به ترامپ علیه حرکت سفارت امریکا هشدار داد. او در نامه خود نوشت که این اقدامی فاجعه‌بار است و بر روند صلح، راه حل دو دولت و ثبات امنیت کل منطقه تاثیر منفی خواهد گذاشت». 

براساس طرح تقسیم‌بندی سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ میلادی به دلیل اهمیت بیت المقدس برای پیروان سه دین ابراهیمی، این شهر ماهیتی بین‌المللی پیدا کرد. اما در سال ۱۹۴۸ میلادی نیروهای صهیونیستی نیمه غربی این شهر را اشغال کردند و آن منطقه را به عنوان بخشی از اسرائیل معرفی کردند. 

«خلیل شاهین» تحلیلگر در رام‌الله می‌گوید اکه اظهارات اخیر مایک پنس معاون ترامپ رییس‌جمهوری امریکا درباره انتقال سفارت بخشی از کارزار تهدید امریکا علیه فلسطینیان بود. او استدلال کرد که امریکا از انتقال سفارت به عنوان اهرمی برای فشار بر فلسطینیان استفاده می‌کند. او می‌گوید: «این موضوع موجب از بین رفتن هرگونه ظرفیتی برای ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی از طریق مذاکره خواهد شد. این اقدامی بسیار خطرناک است». شاهین هم‌چنین اظهار داشت که دولت امریکا در تلاش است تا هزینه فلسطینیان را برای روند صلح افزایش دهد و رهبری فلسطینی را مجبور به پذیرش شرایط خود کند. وی با اشاره به دیدگاه‌های صهیونیستی «دیوید فریدمن» سفیر کنونی امریکا در اسرائیل و «جارد کوشنر» داماد ترامپ می‌گوید ما شاهد موضع‌گیری‌های اسرائیلی هستیم که از دهان امریکایی‌ها خارج می‌شود. او گفت اطرافیان ترامپ نزدیک به راست‌ترین جریانات راست در اسرائیل هستند. 

«امانی خلیفه» فعال سیاسی در بیت‌المقدس استدلال می‌کند که انتقال سفارت ممکن است حرکت سیاسی مهمی برای دیپلمات‌های تشکیلات خودگردان فلسطین باشد اما برای فلسطینی‌های عادی در آن شهر حرکت عجیب و تاثیرگذاری نیست. او می‌گوید: «مردم عادی به طور منظم زندگی خود را می‌کنند حال سفارت در تل‌آویو باشد یا قدس برای‌شان اهمیتی ندارد. با این حال، این اقدام برای دنیا آشکار خواهد ساخت که حاکمیت واقعی‌ای وجود ندارد و تشکیلات خودگردان فسلطین قدرت و اراده‌ای برای آن‌چه در قبال بیت‌المقدس روی می‌دهد نداشته و ندارد. این وضعیت از سال ۱۹۶۷ میلادی در جریان بوده است. در نتیجه، این ممکن است برای فلسطینی‌ها خوب باشد تا بتوانند نشان دهند که اشغال واقعی اراضی فلسطینی توسط اسرائیل به چه معناست و تایید حرف‌های آنان باشد». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
2
3
کاش همه فارغ از جا ومکان ؛ فقط خداوند رو پرستش میکردیم .
حامد
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
1
0
نظرات رو باز كن .... فاشيست!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین