کد خبر: ۵۴۷۲۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳
حفظ روابط لجستیکی همزمان با کاهش واردات نفت هند از ایران

بندبازی هندوستان در رابطه با واشنگتن و تهران|هند در برابر فشارهای‌آمریکا چه‌تصمیمی خواهدگرفت؟

در جریان دور قبلی تحریم‌های امریکا علیه ایران، هند واردات نفت از ایران را کاهش داد. در آن زمان صادرات نفت ایران به میزان 900 هزار بشکه در روز کاهش یافت. امروز اما تحریم‌های امریکا یکجانبه هستند و بسیاری از بازیگران مهم بین‌المللی به وضوح نشان داده‌اند که خواستار همکاری با امریکا در این زمینه نیستند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- هند در حال ایجاد تعادل در رابطه‌اش با ایران و امریکا به سر می‌برد و تلاش می‌کند تا از تحریم‌های موجود علیه ایران در راستای تقویت همکاری لجتسیکی خود با تهران بهره گیرد و همزمان واردات نفت خود را از ایران برای راضی کردن آمریکایی‌ها کاهش دهد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت "المانیتور" با اشاره به مذاکرات اخیر میان امریکا و هند برای کاهش واردات نفت دهلی نو از تهران می‌نویسد: شرکت‌های هندی با کاهش واردات نفت از ایران موافقت کرده‌اند با این حال، هند کماکان قصد دارد که تا 4 نوامبر به همکاری در حوزه‌های نفتی، حمل و نقل و کشتیرانی و بیمه با ایران ادامه دهد. 

بندبازی هندوستان در رابطه با واشنگتن و تهران | هند در برابر فشارهای آمریکا علیه ایران چه تصمیمی خواهد گرفت؟

در جریان دور قبلی تحریم‌های امریکا علیه ایران، هند واردات نفت از ایران را کاهش داد. در آن زمان صادرات نفت ایران به میزان 900 هزار بشکه در روز کاهش یافت. امروز اما تحریم‌های امریکا یکجانبه هستند و بسیاری از بازیگران مهم بین‌المللی به وضوح نشان داده‌اند که خواستار همکاری با امریکا در این زمینه نیستند. هند کماکان می‌تواند مزایایی را کسب کند. دهلی نو می‌خواهد در شرایط ایچاد شده به خویی بازی کند و منافعی را کسب نماید. ایران به هندوستان نیاز دارد چرا که هند دومین خریدار مهم نفت ایران و بازیگری غیرقابل جایگزین برای ایران است. از سوی دیگر امریکا نیز به هند به عنوان بزرگترین شریک خود در آسیا نیاز دارد. در نتیجه، تهران و واشنگتن هر دو در روابط خود با هند جانب احتیاط را رعایت می‌کنند. برای مثال، امریکا اخیرا علیرغم خرید سامانه ضدموشکی اس-400 توسط هند از روسیه از تحریم هندوستان ممانعت ورزید. اگرچه بعید است که هند واردات نفت از ایران را قطع کند اما تهران باید در نظر داشته باشد که هندوستان تصمیم‌گیری‌های غیرمنتظره نیز داشته است. برای مثال، هند در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال‌های 2005، 2006 و 2009 میلادی علیه ایران رای داد.

این سایت در ادامه می‌نویسد که مسائل فنی‌ای وجود دارند که می‌توانند مانع دستیابی امریکا به هدف خود یعنی متوقف کردن واردات نفت هند از ایران شوند.

این سایت می‌افزاید: "هند در حدود 4.5 میلیون بشکه در روز واردات نفتی برای تامین پالایشگاه‌های خود دارد. بسته به چشم‌انداز سیاسی و فصلی ایران بین 400 تا 700 هزار بشکه نفت در روز کل واردات نفتی هندوستان را تامین می‌کند. اکثر پالایشگاه‌های هندی دولتی هستند. برای این پالایشگاه‌ها تلاش به منظور پیدا کردن جایگزین برای نفت ایران هزینه‌بر و زمان‌بر خواهد بود. تنها گزینه در غیاب نفت ایران برای هند جایگزین کردن واردات نفت از عراق، عربستان سعودی و کویت است. بسیاری از تحلیلگران اما معتقدند که اعضای اوپک ظرفیت تولید برای جایگزینی نفت ایران را ندارند. انتظار می‌رود به دلیل تحریم‌های امریکا علیه بخش نفت ایران صادرات آن کشور به یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد و این موضوع قیمت نفت را به بشکه‌ای 85 تا 90 دلار می‌رساند. در نتیجه، صادرات نفت ایران به هند دستخوش تغییر می‌شود اما به صفر نخواهد رسید. هند اگر موفق به یافتن تامین‌کننده نفتی دیگری شود مقدار معینی از نفت وارداتی از ایران را با نفت دیگری جایگزین می‌سازد و در آن زمان از امریکا برای واردات بقیه میزان نفت مورد نیازش از ایران چراغ سبز دریافت خواهد کرد. در نتیجه، در آن شرایط نیز ایران می‌تواند از صادرات نفت به هند کماکان بهره‌مند شود".

این سایت اشاره می کند که مذاکرات هند با امریکا در مورد ایران به صادرات نفت محدود نمی‌شود چرا که هند حضور گسترده‌ای در توسعه بندر چابهار و پروژه‌های مرتبط با آنجا دارد. اعلام پیشرفت در مذاکرات در مورد پروژه‌های چابهار می‌تواند در نتیجه سازشی میان امریکا و هند باشد. در نتیجه، هند به همکاری زیربنایی و عمرانی خود با ایران همزمان با کاستن از واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد تا روابط خود را با ایران و امریکا حفظ کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
اشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
1
هند نفت ندارد.گاز هم ندارد! بیش از یک میلیارد جمعیت دارد!! بالاترین رشد اقتصادی را دارد!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
در قم یک عده بند بازی را از هند یاد گرفته اند .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین