کد خبر: ۵۵۶۴۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
رونق سرمایه‌گذاری در چابهار، باعث شکوفایی اقتصاد منطقه و مانع پیوستن جوانان به گروه‌های‌افراطی

از کمک به افغانستان و هند تا مقابله با چین| چرا آمریکا بندر استراتژیک ایران را از تحریم‌ها معاف کرد؟

مقابله امریکا با چین و جلوگیری از ورود چین به بندر استراتژیک چابهار برای سرمایه‌گذاری دلیل اصلی‌ای است که سبب شده تا امریکا چنین معافیت دردناکی را بپذیرد و آن را برای هندوستان قائل شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- برای آمریکا معافیت قائل شدن به منظور مشارکت هندوستان برای توسعه بندر مهم چابهار بدان خاطر بود که چین این پروژه را مصادره نکند و از فرصت برای حضور در یک بندر مهم استراتژیک دیگر استفاده نکند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نشریه "آسیا تایمز" با اشاره به اینکه بندر چابهار یکی از حساس‌ترین نقاط ایران از سوی "مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا از تحریم‌های آن کشور معاف شده است، می‌نویسد این کار برای کمک به هندوستان یکی از متحدان امریکا صورت گرفته است. هند از سال 2003 میلادی در آن بندر استراتژیک با هدف ایجاد پل ارتباطی با آسیای مرکزی از طریق ایران و افغانستان و دور زدن همسایه و رقیب‌اش پاکستان حضور داشته است.

از کمک به افغانستان و هند تا مقابله با چین| چرا آمریکا بندر استراتژیک ایران را از تحریم‌ها معاف کرد؟

این نشریه همچنین اشاره می‌کند که معافیت تحریمی برای این بندر برای کمک به اقتصاد افغانستان بوده است که به گفته پمپئو متاسفانه هنوز اصلی‌ترین کشور تولیدکننده خشخاش در جهان و متکی به کمک‌های بین‌المللی است. این بندر می‌تواند با رونق اقتصادی به کاهش تولید خشخاش در جنوب افغانستان کمک کرده و شورشیان طالبان را تحت فشار قرار دهد و به اقتصاد آن کشور جنگ‌زده کمک کند و بدین ترتیب از وابستگی آن کشور به کاشت و برداشت خشخاش کاسته خواهد شد. این پیشرفت‌ها می‌توانند به امریکا کمک کنند که آسان‌تر خود را از مهلکه افغانستان بیرون بکشد. 

این نشریه اما اشاره می‌کند که مقابله امریکا با چین و جلوگیری از ورود چین به آن بندر استراتژیک برای سرمایه‌گذاری دلیل اصلی‌ای است که سبب شده تا امریکا چنین معافیت دردناکی را بپذیرد و آن را برای هندوستان قائل شود. ورود چین به بازارها رقبای منطقه‌ای و بین‌المللی آن کشور را به زحمت می‌اندازد. نگرانی‌هایی درباره عدم دستیابی هند به پروژه‌ها در بندر چابهار به دلیل اشتیاق چین برای حضور در آنجا مطرح شده بود. ظریف وزیر خارجه ایران نیز در جریان دیدار از اسلام‌اباد در ماه مارس سال جاری، حتی به ژاپن دوست و دشمن هند و چین نیز اجازه داد تا وارد بحث درباره مشارکت در سرمایه‌گذاری در چابهار شود. چین از اوخر سال 2015 میلاید تمایل خود به سرمایه‌گذاری در آن بندر را اعلام کرده است. برای ایران توسعه آن بندر می‌تواند علاوه بر به همراه داشتن سود اقتصادی، در رقابت میان چین و رقبای آن کشور در جنوب آسیا و آسیای مرکزی، به ایران نیز جایگاهی محوری و مهم بخشد. 

آسیا تایمز همچنین اشاره می‌کند که چین در صورتی که احساس کند حضور هند در چابهار منافع‌اش را بیش از اندازه تهدید می‌کند، ممکن است از پاکستان بخواهد که گروه‌های افراطی در سیستان و بلوچستان را تحریک کند و وضعیت امنیتی را در آنجا تهدید کنند. این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که حضور چین در چابهار در بلندمدت در راستای منافع ایران نخواهد بود؛ چرا که اکنون فروش اصلی نفت ایران نیز به چین است و حضور چینی‌ها در آن بندر سبب می‌شود تا ایران بیش از اندازه به یک قدرت جهانی وابسته شود. 

از کمک به افغانستان و هند تا مقابله با چین| چرا آمریکا بندر استراتژیک ایران را از تحریم‌ها معاف کرد؟

این بندر همچنین زیرساخت ساحلی جایگزینی را در اختیار ایران قرار می‎دهد. ایران تا سال‌های گذشته به شدت وابسته به حمل و نقل خلیج فارس بوده است. این مسیر ارتباطی همواره در خطر قطع شدن بر اثر وقوع یک حمله نظامی توسط دشمن بوده است. از سوی دیگر در صورت عملی بودن سرمایه‌گذاری هند در چابهار، اقتصاد آن منطقه فقیرنشین رونق می‌یابد؛ منطقه‌ای که با افزایش خشکسالی و گروه‌های افراطی مواجه بوده است و در مرز حساس ایران با پاکستان قرار دارد. ایران باید زخم‌های ایجاد شده در آن منطقه را پیش از آن که تبدیل به مشکلات عظیم اقتصادی و اجتماعی شوند برطرف سازد. بندر چابهار اگر رونق گیرد به جوانان آن منطقه اجازه اشتغال بیشتر را خواهد  داد و از پیوستن آنان به گروه‌های افراطی و سوء استفاده آنان از خشم و نارضایتی این جوانان جلوگیری می‌کند و تا حدی از دغدغه های امنیتی ایران می‌کاهد". 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
امریکا بدون منافع هیچ کاری انجام نمیده چون منافع ملی انها در اولویت است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین