کد خبر: ۵۶۳۲۰۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
بسیاری از طرفداران برجام، آن را زمینه‌ساز احیای طرح نوینی برای خاورمیانه می‌دانستند

سایت نزدیک به کنگره آمریکا خطاب به ترامپ: با بازگشت به "برجام"، امید را به خاورمیانه بازگردانید| در حمایت از ولیعهد عربستان تجدیدنظر کنید| با تحریم ایران، تندروها تقویت می‎شوند

تنها یک سال پس از انعقاد توافق هسته‎ای، ترامپ این توافق را برهم زد. ترامپ بار دیگر به سیاست امریکا برای فروش تسلیحات و اعمال تحریم‌های اقتصادی در منطقه بازگشته است. /"توافق هسته‌ای می‌تواند موتور محرکه تازه‌ای در زمینه سیاست امریکا در قبال خاورمیانه باشد. سیاستی که در آن اقتصاد منطقه از طریق کشاورزی، فناوری و انرژی سبز تقویت می‌شود نه از طریق خرید و فروش نفت و تسلیحات.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- سایت خبری – تحلیلی "هیل" نزدیک به کنگره آمریکا با انتشار یادداشتی به دولت ترامپ توصیه می‌کند که به توافق سایت نزدیک به کنگره آمریکا خطاب به ترامپ: با بازگشت به هسته‌ای با ایران بازگردد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این سایت می‌نویسد: "سیاست دولت کنونی آمریکا در قبال ولیعهد غیر منتخب عربستان سعودی بازتاب‌دهنده 25 سال رابطه امریکا با رهبران غیرمنتخب است. امریکا رابطه مشابهی را نیز با شاه سابق ایران داشت، فردی که از سوی مردم‌اش انتخاب نشده بود. برای دهه‌ها، قدرت‌های امریکایی و اروپایی از دیکتاتورهای خاورمیانه برای تامین منابع نفتی مورد نیاز خود و فروش تسلیحات و جنگ‌افزارهای نظامی‌شان به این کشورها استفاده کرده‌اند. این مسیر مخرب زمانی متوقف شد که در سال 2015 میلادی اوباما توافق هسته‌ای با ایران را امضا کرد. این توافق راه تازه‌ای برای امریکا و خاورمیانه با هدف نظامی‌زدایی‌شدن آن منطقه در مقابل مشوق‌های اقتصادی بود. اما تنها یک سال پس از انعقاد توافق، ترامپ این توافق را برهم زد. ترامپ بار دیگر به سیاست امریکا برای فروش تسلیحات و اعمال تحریم‌های اقتصادی در منطقه بازگشته است. 

در سال 1953 میلادی دولت امریکا دولت قانونی مصدق را سرنگون کرد و شاه را به قدرت بازگرداند. پس از 25 سال روند فروش نفت ایران به امریکا در ازای دریافت تسلیحات نظامی ادامه داشت تا آن که شاه با انقلاب ایرانیان سرنگون شد. امروز نیز امریکا از رژیمی در عربستان حمایت می‌کند که پشتیبان اصلی بنیادگرایان وهابی بوده است. ولیعهد عربستان غیرمنتخب است و قدرت مطلقه را در آن کشور در دست دارد. متاسفانه به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها این موضوع را درک نمی‌کنند که احتمال آن غیرممکن نیست که در عربستان نیز شاهد تغییرات اساسی سیاسی و حتی سرنگونی رژیم آن کشور باشیم آن هم به دست خود وهابی‌ها. دهه‌ها فروش تسلیحات امریکا به عربستان باعث تقویت گروه‌هایی جون القاعده شد که حوادثی چون یازدهم سپتامبر را خلق کردند که خود به جنگ ویرانگر عراق انجامید؛ جنگی که 50 هزار کشته و تلفات 6 تریلیون دلاری را برای امریکا به همراه داشت. امروز فروش تسلیحات امریکا به عربستان باعث کشته شدن صدها هزار یمنی می‌شود. دولت اوباما توافق هسته‌ای با ایران را به عنوان بدیلی برای این مسیر مخرب پیشنهاد کرده بود. بسیاری از طرفداران توافق آن را زمینه‌ساز احیای طرح نوینی برای خاورمیانه می‌دانستند؛ طرحی با هدف سلاح‌زدایی و تقویت جامعه مدنی از طریق تجارت. طرحی که در آن حکومت‌های منطقه با اهرم‌ها و مشوق‌های اقتصادی، تقویت اقتصاد را جایگزین تقویت قوای نظامی‌شان می‌کردند. مخالفان توافق هسته‌ای می‌گویند که این توافق باعث تقویت تندروها شده است.

این سایت در پایان می‌نویسد: "توافق هسته‌ای می‌تواند موتور محرکه تازه‌ای در زمینه سیاست امریکا در قبال خاورمیانه باشد. سیاستی که در آن اقتصاد منطقه از طریق کشاورزی، فناوری و انرژی سبز تقویت می‌شود نه از طریق خرید و فروش نفت و تسلیحات. برای این عصر تازه امریکا باید در حمایت حود از ولیعهد غیرمنتخب عربستان بازنگری کرده و بار دیگر به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد. برای این کار کنگره تازه و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا باید طرح‌های‌شان را ارائه دهند. تنها در این صورت است که رهبران غیر منتخب و بنیادگرایان شکست خواهند خورد". 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین