کد خبر: ۵۶۵۴۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰

این خانم باید پاسخ دهد

"هدر ناوئرت به مدت دو سال از گزارشگری شبکه خبری فاکس نیوز به سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ارتقای مقام یافت و توانسته جایگاه خوبی را در این سمت داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
انائورت حالا برای آنکه بتواند جای نیکی هیلی، سفیر در حال کناره گیری آمریکا در سازمان ملل را بگیرد، باید مسیر دشواری را بپیماید؛ چون سوالات زیادی درباره تجربه او در عرصه سیاست خارجی وجود دارد که هنوز لاینحل است."

پایگاه خبری هیل در گزارشی می‌نویسد: «هدر ناوئرت حالا از سوی دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا برای سمت سفیر این کشور در سازمان ملل نامزد شده؛ شغلی که باید در آن مدافع آمریکا و دولت آن باشد و لازمه این دفاع هم داشتن تجربیات مناسب سیاسی است که به عقیده بسیار خانم ناوئرت فاقد آن است.

منتقدان درباره مناسب بودن ناوئرت برای این سمت تردید زیادی دارند و فقدان تجربیات او در دولت و سیاست خارجی را مکررا مطرح کرده‌اند.

سناتور باب منندز، دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی سنا می‌گوید: خوشحال می‌شوم که بشنوم چرا او فکر می‌کند برای این پست مناسب است و صلاحیت دارد. او هیچ تجربه‌ای در سیاست خارجی ندارد که بتواند من را برای تصدی این سمت متقاعد کند و بتواند در سمت سفیر آمریکا در سازمان ملل متفاوت از آنچه که در سمت سخنگوی وزارت خارجه بود، عمل کند.

اما حامیان ناوئرت می‌گویند که او بیش از اینها برای این سمت صلاحیت دارد و به این مساله اشاره می‌کنند که او برای قریب به دو سال در ارائه پیام‌های سیاست خارجی دولت آمریکا در زمان رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق و حالا مایک پامپئو موفق عمل کرده است.

اما باید به این مساله هم اشاره کرد که ترامپ می‌خواهد پست سفیر آمریکا در سازمان ملل را کم اهمیت جلوه دهد؛‌ به این معنا که ناوئرت بخشی از کابینه دولت نیست، همانطور که نیکی هیلی نبود. ناوئرت احتمالا نقش بسیار کمتری را در سیاست خارجی نسبت به جان بولتون،‌ مشاور امنیت ملی آمریکا و پامپئو ایفا می‌کند.

برت شائفر، یکی از تحلیلگران سازمان ملل در بنیاد هریتیج می‌گوید:‌ فکر می‌کنم که انتقادها به ناوئرت دیگر از مد افتاده باشد. او تجربه خوبی در دفاع و بیان سیاست‌های خارجی این دولت دارد. فکر نمی‌کنم که به دنبال دستیابی به یک وجهه خوب و عالی در یک نقش تشکیلاتی سیاست گذاری همانند آنچه که هیلی داشت، باشد.

گمانه‌زنی‌های زیادی درباره این مساله وجود دارد که ناوئرت مسیر دشواری را برای دنباله روی از هیلی بپیماید؛ هیلی فرماندار سابق کارولنیای جنوبی بود که توانایی و مهارت خوبی در مذاکره داشت و با لحن مستقل از آنهایی که حتی اقدامات دولت را به نقد می‌کشیدند، عمل می‌کرد.

هیلی نیز تجربه سیاست خارجی کمی داشت اما با داشتن پیشینه قوی دولتی و لحن صریح و قاطع از جانب دولت حرف می‌زد.

هنوز هیچ نشانه‌ای بابت این مساله وجود ندارد که تایید صلاحیت ناوئرت یک نبرد پر تنش در سنا باشد که جمهوری خواهان اکثریت ۵۳ به ۴۷ را در سال جدید میلادی در دست خواهند داشت.

این سوال همچنان باقی است که ناوئرت چگونه برای حضور در جلسه صلاحیتش در مقابل دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در کمیته روابط خارجی سنا آماده می‌شود و می‌خواهد به آنها درباره دانش سیاست خارجی‌اش پاسخ دهد.

بسیاری از جمهوری خواهان واکنشی در مقابل کاندید شدن ناوئرت برای سمت سفیر آمریکا در سازمان ملل نشان نداده و بسیاری هم قضاوت درباره او را تا زمان دیدار رو در رو با او و پرسش از او در سال نوی میلادی موکول کرده‌اند.

سناتور مارکو روبیو، از کمیته روابط خارجی سنا، می‌گوید:‌ به دنبال گفتگوی رو در رو با او و فهمیدن دیدگاه‌هایش هستم. بر این باورم که اگر شما فرد بر حقی با سطح درستی از فهم و درک باشید، می‌توانید این شغل را داشته باشید. من تا به حال با او دیداری نداشته بنابراین نمی‌توانم قضاوتش کنم. من علیه او چیزی ندارم چون با او ملاقاتی نداشته‌ام.

سناتور رون جانسون، از کمیته روابط خارجی سنا نیز گفته که تا زمان دیدار با ناوئرت او را قضاوت نمی‌کند و در ادامه می‌افزاید:‌ من تنها یک بار با ناوئرت ملاقات داشتم و دقیقا زمانی بود که در فاکس نیوز کار می‌کرد. می‌خواهم پیشینه‌اش را بررسی کنم و با او مصاحبه‌ای داشته باشم و سپس او را تایید کنم.

سناتور لیندسی گراهام، جمهوری خواه کاندید شدن ناوئرت از سوی ترامپ را مورد حمایت قرار داده و او را انتخابی قاطع دانست که مورد اعتماد ترامپ و پامپئو است.

کاندید شدن ناوئرت در حالی صورت گرفته که او توانسته بسیاری از کاندیداها را که دارای پیشینه سیاست خارجی قوی‌تری بودند، از سر راه خود بردارد، از جمله آنها می‌توان به ریچارد گرنل، سفیر کنونی آمریکا در آلمان اشاره کرد. در اصل افرادی که سفیر آمریکا در سازمان ملل می‌شوند باید یا پیش از این مناصب سیاسی داشته باشند یا از نظر دیپلماتیک عالی رتبه باشند.

در صورتیکه ناوئرت تایید شود، وارد سازمانی به شدت بروکراتیک می‌شود که در آنجا باید به سرعت یاد بگیرد چگونه با همتایان خارجی خود در مسائل مهمی چون ایران،‌ یمن، برنامه اتمی کره شمالی و مداخله روسیه در اوکراین مذاکره کند و با آنها به گفت‌وگو بپردازد.

ناوئرت در داخل دولت ترامپ احترامی برای خود کسب کرده و حالا باید در این عرصه بین‌المللی نیز همین کار را کند و خودش را وفق دهد.

راشل ریتزو، یکی از تحلیلگران در مرکز امنیت آمریکای نوین در واشنگتن می‌گوید:‌ ناوئرت باید برای تایید خود سریع عمل کند و فکر می‌کنم که او این را می‌داند چون باید به نفعش تمام شود.

ترک هیلی از سمت سفیر آمریکا در سازمان ملل یکی از چندین تغییراتی است که باعث ایجاد دگرگونی در دستگاه سیاست خارجی ترامپ در سال گذشته میلادی شده است. ترامپ، تیلرسون را از سمتش کنار گذاشت و پامپئو را جانشین او کرد و کمی بعد هم جان بولتون را روی کار آورد.

ناوئرت توانایی خود را در بیان سیاست خارجی "نخست آمریکا" ترامپ نشان داده، اما چالشی که او باید با آن رو در رو شود، گفت‌وگو درباره مسائل دشوار و حرکت در مسیر یک بروکراسی پیچیده در عرصه جهانی است که هیلی از همان ابتدا در آن استاد بوده است.

دولت ترامپ علاوه بر اینها با استعفای جیمز ماتیس، وزیر دفاع نیز دچار شوکه شده است.

ماتیس در پی عدم توافق با ترامپ بر سر تصمیمش برای بیرون آوردن نیروهای آمریکایی از سوریه که انتقادهایی را در کنگره داشت، از سمتش کناره گیری کرده است.

ناوئرت هم برای سیاست خارجی و هم برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و رفتار آمریکا با متحدان و رقبایش چون روسیه و چین مورد سوال و پرسش قرار می‌گیرد.

سناتور جیمز رایش، رئیس بعدی کمیته روابط خارجی سنا نیز می‌گوید:‌ این کمیته کاندیداتوری ناوئرت را در اوایل سال آتی میلادی سریعا بررسی می کند. هیلی پست خود را پایان دسامبر تحویل می‌دهد.»

ايسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین