کد خبر: ۵۹۷۳۵۳
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰

فلاحت پیشه: در شرایط کنونی امکان رای‌آوری پالرمو و CFT در مجمع وجود ندارد

درباره موضوع تهدیدآمیز بودن FATF خیلی در کشور اغراق شد. FATF می‌تواند شفافیتی در تراکنش‌های مالی ایجاد کند و این شفافیت می‌تواند به سود کشور هم باشد.
فلاحت پیشه: در شرایط کنونی امکان رای‌آوری پالرمو و CFT در مجمع وجود ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی امکان رای‌آوری پالرمو و CFT در مجمع وجود ندارد. مگر اینکه نظر مصلحتی دیگری غالب شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ضمن اشاره به عدم تصویب و در دستور کار قرار نگرفتن FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: فشارهایی که آمریکایی‌ها به ایران وارد می‌کنند نباید کشور را در مسیر انتحار قرار دهد. یکی از دام‌هایی که آمریکایی‌ها و متحدان‌شان برای ایران پهن کرده‌اند این است که ایرانی‌ها در زمینه بین‌المللی هم خودشان را به حاشیه ببرند. این بخشی از انتحار است که می‌توان از آن تحت عنوان انتحار دیپلماتیک یاد کرد.

او ادامه داد: در تمام مذاکراتی که وجود دارد همه طرف‌ها اعم از کشورهای دوست و کشورهای اروپایی تصویب FATF را تحت عنوان دغدغه بانک‌های خودشان مطرح می‌کنند و این موضوع را همواره عنوان می‌کنند که نمی‌توانند بانک‌ها را وادار به معامله با ایران کنند. به‌ ویژه آن بانک‌هایی که به لحاظ حاکمیتی مجبور شده‌اند با ایران کار کنند؛ یعنی دولت آنها این بانک‌ها را مجبور کرده که با ایران کار کنند. این بانک‌ها بهانه‌ می‌آورند که اگر ایران عضو FATF نباشد، نمی‌توانیم با یکدیگر کار کنیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: درباره موضوع تهدیدآمیز بودن FATF خیلی در کشور اغراق شد. FATF می‌تواند شفافیتی در تراکنش‌های مالی ایجاد کند و این شفافیت می‌تواند به سود کشور هم باشد. ضمن اینکه در قوانینی که به تصویب رسیده، با شروط و حق تحفظ‌هایی که گذاشته‌ شده، از آمار و اسناد کاملاً صیانت می‌شود و برخی از حساسیت‌های مد نظر کشور نیز لحاظ شده است.

فلاحت‌پیشه گفت: موضوع FATF در ایران بیش‌ از حد سیاسی شد و زمانی مطرح شد که در سیاست خارجی با ایران اروپایی‌ها کاملاً خنثی عمل کردند و آمریکایی‌ها هم کاملاً نقش دشمن را بازی کردند. بنابراین شاهد هستیم که CFT و پالرمو، که مرتبط با FATF هستند، در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف مانده‌اند.

او ادامه داد: در حال حاضر تعیین تکلیف بر عهده مجمع تشخیص مصلحت است و در خصوص پذیرفتن و نپذیرفتن FATF مجمع تشخیص باید نظر دهد، نظر هم دیگر مصلحتی است که چقدر تصویب این قانون به صلاح کشور است. ما در مجلس به لحاظ قانون‌گذاری در خصوص CFT و پالرمو نظر دادیم و طبق رویه قانون‌گذاری با حق شرط این موضوع در مجلس به تصویب رسید، در حال حاضر هم مجمع تشخیص باید نظر مصلحتی بدهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در تعیین مصلحت‌ها افراد نظرات متفاوتی دارند، اما من معتقدم به مصلحت نیست در شرایطی که دشمنان ما سعی می‌کنند ما را به حاشیه ببرند، خودمان هم به این جریان کمک کنیم. به‌ هر حال باید دید مجمع تشخیص چگونه تصمیم می‌گیرد.

فلاحت‌پیشه، با اشاره به حضورش در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: جو کلی مجمع در حال حاضر به‌ گونه‌ای است که با CFT به‌ شدت مخالف هستند، این لایحه مخالفان جدی دارد و تعداد اندکی موافق تصویب این لایحه بودند. مخالفان پالرمو هم بیش از موافقان آن بودند، اما جو کلی حاکم بر مجمع این بود که این لوایح به حالت تعلیق درآید و منتظر نوعی تحولات در سیاست خارجی کشور بودند. از زمانی که آخرین جلسه مجمع در سال گذشته شکل گرفت تاکنون، تحولات به‌ گونه‌ای نیست که گشایش بین‌المللی صورت گرفته باشد.

او تاکید کرد: بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط کنونی امکان رای‌آوری پالرمو و CFT در مجمع وجود ندارد. مگر اینکه نظر مصلحتی دیگری غالب شود، اما در شرایط کنونی CFT قطعاً به تصویب نمی‌رسد و برای تصویب پالرمو هم شرایط سخت خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین