کد خبر: ۶۰۳۸۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰

آیا ترامپ با تحریم ظریف باب گفت‌وگو با ایران را بست؟

کارشناسان مسائل ایران و آمریکا می‌گویند که تحریم‌های آمریکا علیه ظریف بی‌معنا است زیرا ایران علیرغم مشکلاتی که برای مردمش به وجود آمده است تسلیم آمریکا نمی‌شود و به دیپلماسی خود ادامه خواهد داد.
آفتاب‌‌نیوز :

پایگاه خبری عربی 21 نوشت: بعد از اینکه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را نپذیرفت آمریکا وی را تحریم کرد که برخی کارشناسان این تحریم را به منظور ایجاد فشار بر عالی ترین مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و بستن درب گفت وگو میان دو کشور می دانند. چهارشنبه گذشته کاخ سفید اعلام کرد که به موجب این تحریم تمام داریی های ظریف در آمریکا بلوکه می شوند و واشنگتن همچنین تلاش می کند که سفرهای بین المللی وزیر خارجه ایران را محدود کند.

تحریم آمریکا علیه ظریف بعد از دعوت راند پال، عضو مجلس سنای آمریکا از وی برای دیدار با ترامپ و نپذیرفتن این دعوت وضع شد.

در این راستا محمد عویص، کارشناس امور آمریکا در گفت‌وگو با عربی 21 گفت که تحریم‌های آمریکا بی‌معناست، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به دنبال بازنویسی توافق هسته‌ای است تا ثابت کند که توافق باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین این کشور را از بین برده است. مشکل ترامپ این است که یک عقده شخصی دارد؛ وی عقده این را دارد که بهترین فرد است و تنها وی می تواند هر چیزی را که بخواهد علیه هر کشوری در جهان تحمیل کند. اما ایران علیرغم مشکلاتی که پس از تحریم‌ها برای مردمش به وجود آمده است در برابر ترامپ تسلیم نمی شود.
وی در رابطه با زمان تحریم ظریف گفت که این مساله نشان می دهد که ترامپ احساس ناامیدی می کند و با این اقدام می خواهد کسانی که به او رای دادند را قانع کند که وی رئیس جمهور محکمی است و در برابر دشمنان آمریکا می ایستد. ترامپ توانست علیه ایران تحریم وضع کند اما در تغییر رفتارهای ایران در منطقه شکست خورد، تصمیم ترامپ برای وضع تحریم علیه ظریف اهداف انتخاباتی دارد و هیچ ارتباطی با اتفاقات خلیج فارس و یا روابطش با ایران ندارد.

این تحلیلگر و کارشناس سیاسی معتقد است که در زمان فعلی امکان گفت وگو میان تهران و واشنگتن وجود ندارد زیرا ترامپ تنها می خواهد بگوید که پیروز شده است و تهران نیز وارد مذاکره نخواهد شد. بعید است که آمریکا از ظریف دعوت رسمی کرده باشد و پیشنهادی که سناتور آمریکایی مطرح کرد تلاشی برای رفتن ظریف به کاخ سفید و عقب نشینی تهران از برخی مواضع است.


محمد عویص در ادامه گفت: فاصله میان تهران و واشنگتن بسیار زیاد شده است و ترامپ با مشکلات بزرگ تری از جمله تنش با چین مواجه است که این مساله بر بازرا سهام آمریکا تاثیرگذار است و در نهایت بطور مستقیم بر سیستم اقتصادی آمریکا تاثیر می‌گذارد بنابراین ترامپ دیگر نمی‌تواند به تهدیدات خود علیه دیگر کشورها ادامه دهد. ترامپ به آخر خط رسیده است و او ترجیح می‌دهد که اوضاع به حالت فعلی خود باقی بماند زیرا هر دو طرف ایرانی و آمریکایی مرز بین خود را می‌دانند و از سوی دیگر هیچ طرف آمریکایی میل به جنگ با ایران ندارد.

از طرفی دیگر، شیرین سماره، کارشناس مسائل ایران در گفت‌وگو با این پایگاه خبری گفت که آمریکا باب گفت وگو با ایران را نبسته است بلکه باب گفت وگو میان این دو کشور از قبل باز نشده بود و نمی توان به اظهارات آمریکا مبنی بر رغبت به گفت وگو با ایران اعتماد کرد. اقدامات آمریکا با اظهاراتشان تناقض دارد.

وی با اشاره به اینکه تحریم های آمریکا علیه ظریف بی‌معنا است افزود: واشنگتن لیستی برای اعمال تحریم علیه ایران دارد که تنها می خواهد آن را اجرایی کند چه درست باشد چه غلط. ایران نیز با تحریم ظریف دیپلماسی خود را متوقف نمی‌کند بلکه دائما به دنبال یافتن راهی برای عبور از تحریم‌های آمریکا است.

این کارشناس سیاسی در ادامه گفت که ترامپ تلاش می کند فشار بیشتری علیه ایران ایجاد کند و به عقیده او وضع تحریم علیه کانال دیپلماسی ایران یعنی ظریف به مثابه بستن درب گفت وگو با تهران و منزوی کردن آن است، اما اتفاقاتی که رخ می دهد عکس این مساله را نشان می دهد زیرا هر گاه آمریکا تحریم‌هایی علیه ایران وضع کند تهران به دنبال ایجاد ائتلاف‌هایی در کشورهای مختلف می رود.

وی در رابطه با عدم موافقت ظریف برای دیدار با ترامپ گفت: این مساله را نمی توان قبول یا رد کردن ارزیابی کرد زیرا اطلاعات و داده ها نشان می دهد که آمریکا دائما می گوید خواهان گفت وگو با ایران است اما رفتارش در حرف و عمل تناقض دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین