کد خبر: ۶۰۴۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸

هشدار تند ارتش پاکستان به هند

ارتش پاکستان با رد اتهام دخالت در ناآرامی های کشمیر، گفت: پاکستان به هرگونه ماجراجویی هند پاسخ کوبنده خواهد داد.
هشدار تند ارتش پاکستان به هند
آفتاب‌‌نیوز :

رسانه های پاکستانی امروز (جمعه) به نقل از سخنگوی نیروهای مسلح این کشور اعلام کردند که ارتش پاکستان، اتهام هند مبنی بر دخالت پاکستان برای تخریب فضای صلح در کشمیر را رد و آن را تلاشی برای منحرف کردن توجه جهانی به وضعیت نامشخص این منطقه می داند.

سرلشکر «آصف غفور» تاکید کرد: اظهارات ژنرال 'کنوال جیت سینگ' از فرمانده هان ارتش هند علیه پاکستان اقدامی برای تحریک به جنگ یا توجیه آن است.

سخنگوی ارتش پاکستان گفت: این کشور منطقه کشمیر تحت نظارت خود را همواره برای بازدید ناظران بین المللی از جمله مسئولان نظامی سازمان ملل باز گذاشته، اما آیا هند حاضر است چنین اقدامی را در آن سوی دیگر کشمیر انجام دهد.

وی اظهار داشت: ارتش پاکستان ماجراجویی هند و یا آنچه تلاش برای تجاوز به پاکستان خوانده را قاطعانه پاسخ خواهد و این واکنش سخت تر از واکنش اسلام آباد به تجاوز هند به حریم هوایی خود - در اسفندماه سال گذشته - خواهد بود.

وزیر امور خارجه پاکستان روز گذشته به ادامه تلاش های دیپلماتیک این کشور برای پیگیری اختلاف ها با هند اشاره کرد و گفت: اسلام آباد تصمیم دهلی نو درباره کشمیر را در شورای امنیت سازمان ملل به چالش می کشد.

دبیرکل سازمان ملل با توصیه هند و پاکستان به خویشتن داری، اعلام کرد که موضع این سازمان در ارتباط با منطقه جامو و کشمیر منطبق با منشور آن و قطعنامه های شورای امنیت است.

سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل شب گذشته در بیانیه ای گفت که دبیرکل وضعیت جامو و کشمیر را با نگرانی دنبال کرده و خواستار «خویشتن داری حداکثری» از سوی طرف های درگیر در این موضوع است.

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان نیز در روزهای اخیر با حضور در نشست مشترک مجلس این کشور نسبت به افزایش غیرعادی تنش ها با هند عمیقا ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که احتمال بروز جنگ سنتی میان دو کشور افزایش یافته است.

دولت هندو و ملی‌گرای «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، با اتکا به فرمانی که از سوی رئیس‌جمهوری این کشور صادر شده، وضعیت ویژه و خودگردانی نسبی در ایالت فدرال «جامو و کشمیر» را لغو کرد.

حزب مودی از مدت‌ها پیش خواستار لغو امتیازهای ویژه برای مسلمانان در کشمیر شده بود. به گفته رهبران این حزب این حقوق ویژه مانع از ادغام کشمیر در کشور هند شده است.

پس از استقلال هند و پاکستان از انگلیس در سال ۱۳۲۶ تاکنون منطقه کشمیر همواره صحنه جنگ‌ها و درگیری‌های مرزی بوده است. مهاراجه کشمیر در آن زمان از پیوستن به پاکستان یا هند خودداری کرد. از آن دوره تا کنون هر دو کشور کوشیده‌اند با توسل به زور این منطقه را به خاک خود ملحق کنند.

پس از نبرد هوایی پاکستان و هند در اسفندماه سال گذشته، حریم هوایی پاکستان به روی خطوط هواپیمایی هند بسته شد و اواسط خردادماه امسال و پس از گذشت ۹۴ روز حریم هوایی پاکستان به طور کامل به روی پروزهای هندی و سایر کشورها گشوده شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین