کد خبر: ۶۰۴۵۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸

سامانه‌ هشدار سیل در استان‌های سیل‌خیز راه‌اندازی شده؟

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: راه اندازی سامانه‌ی هشدار وقوع سیل نیز جزو طرح‌های ملی است و اجرای این طرح به صورت بومی در استان‌های سیل خیز نیز مستلزم تامین اعتبار کافی است.
سامانه‌ هشدار سیل در استان‌های سیل‌خیز راه‌اندازی شده؟
آفتاب‌‌نیوز :

علی دولتی مهر در بازدید از دفتر خبرگزاری ایسنا به مناسبت روز خبرنگار، پایش، پردازش، تحلیل، صدور پیش بینی‌ها و اطلاع رسانی را بخشی از وظایف اداره کل هواشناسی عنوان کرد و گفت: اگر اطلاع رسانی‌های هواشناسی به موقع انجام شود، قطعا بازخوردگیری نیز مطلوب خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش بازخوردگیری طبق نظرسنجی، توانسته‌ایم بالای 70 درصد از اعتماد مردم را به خود جلب کنیم و از این پس نیز نسبت به شفاف سازی بیشتر و عملکرد مطلوب تلاش خواهیم کرد.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی به راه اندازی و نصب رادار هواشناسی در آذربایجان شرقی برای اولین بار در کشور اشاره کرد و گفت: رادار هواشناسی در استان همواره نیاز به بروز رسانی دارد؛ در وضعیت تحریم، برای تجهیز هر استان به یک رادار، حدود 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، با بروز رسانی رادار، شناسایی و ورود پدیده‌ها در مناطق به راحتی انجام خواهد شد.

وی با بیان این‌که ارتقا و توسعه‌ی کیفیت ایستگاه‌ها، شبکه‌ی پایش جزوی از برنامه‌ی توسعه‌ی ششم است و تلاش می‌کنیم شبکه‌ی پایش استان را توسعه ‌دهیم، ادامه داد: طی چند ماه اخیر زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی ایستگاه هواشناسی در دو شهرستان آذرشهر و هوراند فراهم شده است، مقرر شده بود این دو ایستگاه هواشناسی را در هفته‌ی دولت به بهره برداری برسانیم ولی چون هنوز اعتبار سال 98 اعلام نشده، راه اندازی آن زمان‌بر خواهد شد، قطعا این دو ایستگاه را قبل از آغاز دهه‌ی فجر در سال 98، به طور کامل به بهره برداری خواهیم رساند.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که ارتباط اداره کل هواشناسی با مجموعه دستگاه‌های اجرایی بسیار کم بود، تفاهم نامه‌هایی از سوی اداره کل هواشناسی استان با دانشگاه تبریز و دانشگاه آزاد تبریز در راستای بحث‌های تغییر اقلیم و سازگاری با اقلیم، امضا شده است.

دولتی مهر ادامه داد: براساس تفاهم‌نامه‌های انجام شده با دانشگاه‌ها، اطلاعات هواشناسی به علم تبدیل شده و می‌توانند در پایان‌نامه‌ها نیز مورد بحث واقع شوند.

وی با بیان این‌که وقوع سیل اخیر در کشور خسارت زیادی به مردم وارد کرد، گفت: بعد از سیل اخیر، سران سه قوه نیز حمایت خود را نسبت به ارتقای سیستم‌های هواشناسی در کشور اعلام کردند، متاسفانه بحث‌های هواشناسی در کشور جزو هزینه‌ها محسوب می‌شود در حالی‌که هر چقدر اعتبار برای آن هزینه شود، نوعی سرمایه گذاری است.

وی با بیان این‌که امروزه بحث هواشناسی وارد زندگی مردم شده و به عنوان نهاده‌ در زندگی کشاورزان محسوب می‌شود، گفت: بحث اطلاع جوی یکی از اصلی‌ترین بخش زندگی کشاورزان شده است، خانواده‌ها نیز پیگیر بحث هواشناسی هستند و گسترش دغدغه‌ی مردم و به ویژه کشاورزان در بحث انجام اقدامات کشاورزی، مسئولیت و پاسخگویی سازمان هواشناسی را نیز زیاد می‎‌کند.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که اکنون اطلاعیه‌ها و توصیه‌های هواشناسی برای سایر مسئولان دستگاه‌های اجرایی تصمیم ساز شده است، خاطرنشان کرد: اگر در گذشته به اطلاعات هواشناسی در کشور توجه می‌شد، قطعا اکنون چنین آلودگی‌هایی در کلانشهرها رخ نمی‌داد.

وی با بیان این‌که مناطق کور در استان بسیار زیاد بوده و باید ایستگاه‌های هواشناسی در آن‌ها راه اندازی شود، گفت: تمامی پارامترهای جوی باید در استان انجام شود؛ در حال حاضر برخی از ایستگاه‌های هواشناسی در استان کامل نیست، با تامین بودجه می‌توان ایستگاه‌ها را برای پایش تمامی پارامترهای جوی تجهیز کرد.

وی افزود: راه اندازی سامانه‌ی هشدار وقوع سیل نیز جزو طرح‌های ملی است و اجرای این طرح به صورت بومی در استان‌های سیل خیز نیز مستلزم تامین اعتبار کافی است.

دولتی مهر با بیان این‌که بارش 10 میلی متری منجر به وقوع سیل نمی‌شود، افزود: شرایط محیطی مناطق و شهرها و نابودی منابع طبیعی، باعث وقوع سیل در شهرها شده است.

وی با بیان این‌که امسال وضعیت بارش در استان مطلوب بوده است، گفت: میزان بارش‌ها در استان تقریبا متناسب با میزان بارش سال گذشته بوده است ولی بارش در مناطق شمالی استان از جمله اهر، کلیبرو خداآفرین نسبت به گذشته بالای 20 درصد کاهش یافته است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی نیز در این بازدید، با اشاره به اجرای طرح تهک توسط اداره کل هواشناسی استان با سازمان جهاد کشاورزی استان، گفت: توصیه‌های کشاورزی در برخی مواقع توسط کاربران نهایی به ویژه در شهرستان‌ها دریافت نمی‌شود، بر همین اساس این طرح در راستای ارسال سریع توصیه‌های هواشناسی به تلفن همراه کاربران و کشاورزان اجرا می‌شود.

محمد اشجعی ادامه داد: متاسفانه محصولات برخی از کشاورزان به دلیل عدم دریافت به موقع اطلاعیه‌های هواشناسی دچار خسارت می‌شود، با اجرای طرح تهک، تمامی اطلاعیه‌های هواشناسی برای جلوگیری از وقوع خسارات احتمالی به کشاورزان ارسال می‌شود.


وی با بیان این‌که 120 ایستگاه هواشناسی در آذربایجان شرقی مستقر است، گفت: ایستگاه‌های هواشناسی از جمله ایستگاه فرودگاه، کشاورزی و جاده‌ای و غیره در استان پایش جوی استان را انجام می‌دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
0
0
کاش روزی سامانه هشدار نوابغ طبیعی کشور به سوی دندان پزشکی برای بیشتر خواستن و ثروت اندوختن
حل شود .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین