کد خبر: ۶۰۶۳۷۷
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰

اصلاحات و انتقادات از درون و بیرون

عملکرد نهادهای سیاستگذاری جمعی اصلاحات و چهره‌هایی چون «محمدرضا عارف» همچنان با انتقادات درون جریانی روبرو است. از سوی دیگر برخی رسانه های اصولگرا کارنامه سیاسی و اقتصادی جریان رقیب را به چالش می کشند.
آفتاب‌‌نیوز :

مطبوعات و تارنماهای خبری امروز در مطالب انتخاباتی خود به اظهارات رئیس فراکسیون امید درباره ضرورت دوری از ناامیدی در گفتمان اصلاحات، افتراقات اصولگرایانه، انتقاد اصولگرایان به کارنامه اقتصادی اصلاح طلبان و ... پرداختند.

امیدآفرینی اصلاح طلبانه

«محمدرضا عارف» رئیس فراکسیون امید طی روزهای گذشته با انتقادات متعددی به ویژه در درون جریان اصلاحات مواجه بوده است. وی دیروز در دیدارهای جداگانه با فعالان سیاسی اصلاح‌طلب استان تهران و مرکزی بیان داشت به نظر می‌رسد ماموریت عده‌ای محدود در داخل جریان اصلاحات شکاف انداختن در داخل این جریان است.

به گزارش روزنامه «آرمان ملی» از دیدار دیروز، رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه یک جریان سیاسی با توجه به شرایط تاکتیک‌های حضورش در انتخابات تغییر می‌کند، تصریح کرد: گفتمان اصلاحات گفتمان ناامیدی نیست و راهبرد ما در چارچوب این گفتمان حضور فعال در مناسبت‌های مختلف از جمله انتخابات است. شرایط فعلی با اوایل دهه ۹۰ که جریان اصلاحات در محدودیت بسر می‌برد قابل مقایسه نیست. آیه یاس خواندن و منفعل بودن چاره کار نیست. محمدرضا عارف با بیان اینکه بعد از تشکیل فراکسیون امید حملات علیه این فراکسیون آغاز شد اما مردم در انتخابات شوراها مجددا به گفتمان اصلاحات رای دادند، گفت: جریان اصلاحات ظرفیت جبران اشتباه را دارد و اگر در گذشته بر اساس مصلحت‌اندیشی‌ها، محدودیت‌ها و پذیرش توصیه افراد کسانی در لیست‌های انتخاباتی قرار گرفتند که در موقعیت‌های حساس از پشت به ما خنجر زدند، مطمئنا در انتخابات پیش رو به گونه دیگر عمل خواهیم کرد.

«علی تاجرنیا» عضو شورای مرکزی حزب «اتحاد ملت» در یادداشتی در روزنامه «اعتماد» به بخش هایی از اظهارات تازه عارف واکنش نشان داده و نوشته است: بعضا به اسم جوانگرایی از کسانی استفاده کردیم که از آن اصالت اصلاح‌طلبی برخوردار نبودند و نتوانستند آن انتظاری که از آنها وجود داشت را برآورده کنند. در مجموع باید گفت اگر این موارد مورد توجه قرار بگیرد، مردم هم دوباره اعتماد خواهند کرد. مضاف بر اینکه فاصله گرفتن مردم از اصلاح‌طلبان به این معنا نیست که آنها به سمت اصولگرایان متمایل شده باشند؛ بلکه اگر یأس و ناامیدی وجود دارد، ناشی از این احساس است که مردم تصور می‌کنند، اصلاح‌طلبان نمی‌توانند آن کارآمدی لازم را داشته باشند.

«سیدفرید موسوی» نماینده مجلس نیز دیروز با «ایسنا» گفت وگو کرد که امروز برخی روزنامه ها به انعکاس این مصاحبه پرداختند. عضو فراکسیون امید ضمن اشاره به چالش های موجود پیش روی محبوبیت اصلاح طلبان اظهار داشته متاسفانه بخشی از جریان‌های سیاسی فکر کردند پمپاژ یأس و ناامیدی در راستای تخریب رقیب انتخاباتی است و آن را پررنگ کردند. به گفته موسوی، در این ناامیدی بی‌شک برخی کاستی‌ها در دولت هم بی‌تاثیر نبوده که از یک‌سو موجب نارضایتی مردم و از سوی دیگر موجب سوءاستفاده جریان‌های رقیب و معاند هم شده است.

در همین ارتباط «محمدجواد حق شناس» عضو شورای شهر پایتخت و شورای مرکزی حزب «اعتماد ملی» در روزنامه «اعتماد» نوشت: ناامیدی نسبی از صندوق‌های رای نتیجه فعالیت‌های جریان برانداز است که به‌ دنبال اسقاط نظام است. از دیگر سو جریانی تمامیت‌طلب در داخل کشور نیز فکر می‌کند با حذف جریان‌های سیاسی رقیب می‌تواند تمامی قدرت را در دست خود بگیرد و واقعیت آن است که این دو جریان خواسته یا ناخواسته برای بی‌اعتبار کردن صندوق‌های رای تلاش می‌کنند و جریان اصلاحات نیز وظیفه دارد با روشنگری در این رابطه این تهدید را تبدیل به فرصت کند.

با این حال، «خبرآنلاین» گفت وگویی را با «عبدالله ناصری» فعال سیاسی اصلاح طلب انجام داد. به نوشته این تارنمای خبری- تحلیلی، اختلاف‌ها در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با نزدیک‌تر شدن به انتخابات رو به افزایش است و صداهای مختلفی از درون آن به گوش می‌رسد. هر یک از طیف‌های حاضر در شورای عالی نگاهی متفاوت به انتخابات مجلس یازدهم و چند و چون شرکت در آن دارند.

عبدالله ناصری که پیش از این خود یکی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بوده است می‌گوید که او و «محمدرضا خاتمی» به دلیل شیوه مدیریت محمدرضا عارف از حضور در شورا کناره‌گیری کرده‌اند. مشاور سیدمحمد خاتمی هم‌چینن معتقد است که اگر اصلاح‌طلبان برای رهبری جریان اصلاحات فردی دیگری را به جای خاتمی انتخاب کنند، جامعه این اصلاح‌طلبی او را نخواهد پذیرفت.

ناصری در این گفت وگو تصریح کرده «آقای عارف باید در رفتار مدیریتی خودش به طور جدی تغییر ایجاد کند، در غیر اینصورت حاشیه‌هایی که برای لیست مجلس دهم و شورای شهر ایجاد شد، کماکان ادامه خواهد داشت.»

تداوم تشتت در اردوگاه اصولگرایی

«آفتاب یزد» امروز گزارشی را درباره وضعیت جریان اصولگرایی برای حضور در انتخابات پیش رو با عنوان «جبهه ی پایداری یکه تاز؛ اصولگرایان تنهاتر از همیشه!؟» منتشر ساخت. این گزارش ضمن اشاره به برخی مرزبندی ها و واژه سازی های اصولگرایانه بخصوص تلاش برای جایگزین اصطلاح «اصولگرا» با «اسلامگرا» از سوی «غلامعلی حداد عادل» نوشت: موضعگیری‌های حدادعادل و سخنرانی‌های پراکنده محمدرضاباهنر، بیشتر از آن که اردوگاه اصلاح طلبان را متشتت کند، جمع اصولگرایانی که از این جا به بعد باید لقب « اسلام گرایان » را به آنان اعطا کرد! بیشتر پریشان می‌کند.

توئیتر رسمی‌جبهه پایداری در یکی از پست‌های منتشره ی خود خطاب به مهندس باهنر می‌نویسد « جناب آقای محمدرضا باهنر درحالی بیان کرده: «آیت الله مصباح معتقد است باید از اصلح حمایت شود حتی اگر رای نیاورد» که اساسا این ادعا برخلاف دیدگاه علامه مصباح یزدی است که به دفعات فرمودند: «معرفی اصلحی که امکان رای‌آوری آن فراهم نیست، کار لغوی است.» این بگو ـ مگوی اصولگرایانه اما در ادامه و با کنکاش‌هایی دقیق تر ما را بدان جای و جایگاه خواهد رسانید که اساساً حق با مهندس باهنر است و در فحوای کلام آیت‌الله مصباح یزدی، نشانه ای از رای آوری و رای نیاوری دیده نمی‌شود.

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: می‌ماند جریان تازه شکل گرفته ی نواصولگرایی حتی اگر تفکر نواصولگرایی را کهنه و برجای مانده از اواسط حضور احمدی نژاد در پاستور بدانیم! تکلیف قالیباف با اصولگرایان با همان تاکید و تمجید از «نواصولگرایی» از همیشه روشن تر است! او خواهان عبور از جریان اصولگرایی است حال اگر جامعه به تفکرات سیاسی وی اقبالی نشان ندهد که نمی‌دهد! ایستگاه نهایی قالیبافی‌ها نیز جبهه ی پایداری است نه قوم و قبیله ی گرد آمده اطراف حدادعادل و مهندس باهنر.

نتیجه ی کلام در چند جمله می‌تواند خلاصه شود و آن این که در دو انتخابات مهم پیش رو ـ مجلس ۱۳۹۸ و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ـ اصولگرایان بیش و پیش از آن که نگران تحرکات اردوگاه اصلاح طلبان باشند باید تمام هوش و حواس خود را معطوف به تصمیم گیری‌های جبهه پایداری و یاران آیت‌الله مصباح یزدی نمایند خاصه آن که، بیشترین صندلی‌های از کف رفته در انتخابات اسفند ۱۳۹۴ مربوط به جبهه ی پایداری بود نه اصولگرایان.

نقد اصولگرایانه از اصلاح طلبان

خبرگزاری «مهر» در گزارشی به نقش اصلاح طلبان در روی کار آمدن دولت «حسن روحانی» پرداخت و با اشاره به نابسامانی های اقتصادی کشور نوشت: جمعی از کارشناسان و فعالان سیاسی و اقتصادی کشور معتقدند که ناکارآمدی اصلاح طلبان در حوزه اقتصاد و معیشت مردم برای همیشه در تاریخ ثبت و ضبط شده است.

در این گزارش که بر اساس گفت وگو با برخی چهره های اصولگرا تنظیم شده آمده است: جریان اصلاحات از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم، همواره به عنوان اصلی‌ترین حامی روحانی و دولت تدبیر و امید مطرح بود و در انتخابات سال ۹۶ نیز از تمام ظرفیت و پتانسیل‌های خود برای تداوم دولت روحانی استفاده کردند و باز هم پس از پاستورنشینی حسن روحانی، باردیگر نیروهای اصلاح طلب که رئیس جمهور از آنها به عنوان«ژنرال» نام می برد بازوهای راست و چپ رئیس قوه مجریه هستند؛ بال چپ به نام «نوبخت» و نیروهای حزب اعتدال و توسعه زده شده و بال راست سکاندار دستگاه اجرا با محوریت جهانگیری. براین اساس اصلاح طلبان سهم اصلی را در قطارِ اقتصاد دولت برخوردارند. با این حال، عملکرد ضعیف جریان اصلاحات در مدیریت اقتصاد کشور باعث شد که بازیگران شاخص و صاحب‌نام اصلاح طلب ضمن انتقاد از انفعال دولتمردان در حوزه اقتصاد، سبد خود از دولت را جدا کنند.

ابتکار انتخاباتی

«محمدعلی رامین» معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت «محمود احمدی نژاد» در گفت‌وگویی با خبرگزاری «فارس» از ابتکار خود برای بالا بردن توانایی و پویایی مجلس یازدهم رونمایی کرد.

وی در مصاحبه خود با «فارس» عنوان داشت: باید تمام داوطلبان نمایندگی مجلس، بعد از تأیید صلاحیت عمومی توسط شورای نگهبان، برای تأیید و معرفی نهایی به مردم، در یک «آزمون سراسری» نسبت به تعیین میزان شناخت خود از «قوانین جاری و اسناد بالادستی نظام» و راهکارهای اصلاحی خود شرکت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین