کد خبر: ۶۲۹۳۰۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
کابوس دولت عراق تشدید منازعه ایران و امریکا در خاک آن کشور است

پیامدهای حمله آمریکا به حشدالشعبی؛ آیا واشنگتن و تهران قصد رویارویی در خاک عراق را دارند؟

ایران سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای تعمیق نفوذ خود از عراق تا سوریه و لبنان انجام داده و حاضر نیست از دستاورد‌های استراتژیک خود چشم‌پوشی کند؛ حتی اگر تحریم‌های امریکا تحقق این پروژه را برای ایران دشوارتر ساخته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین‌الملل- تحلیلگران معتقدند که حملات هوایی آمریکا علیه نیرو‌های مورد حمایت ایران در عراق و سوریه می‌تواند نقطه عطفی مهم در منازعه میان دو طرف باشد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری "الجزیره" در گزارشی با گمانه‌زنی در این‌باره که آیا حمله نظامی اخیر امریکا علیه پایگاه‌های کتائب حزب الله از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه نزدیک به ایران در عراق می‌تواند به رویارویی گسترده‌تر میان تهران و واشنگتن در خاک عراق منجر شود یا خیر، می‌نویسد: "مهند سلوم" کارشناس مسائل عراق در انستیتو مطالعات امنیت در دوحه قطر می‌گوید که برخلاف سایر گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران همچون حشدالشعبی که روابط قانونی و نظامی با ارتش عراق دارند، کتائب حزب‌الله مستقیما از سوی ایران مورد حمایت قرار گرفته است. خشونت‌های اخیر روی داده میان امریکا و آن گروه شبه‌نظامی شیعه در عراق پیامی نهفته در خود دارد و آن جدی‌تر شدن وخامت در روابط میان ایران و متحدان‌اش با امریکا است".

پیامدهای حمله واشنگتن به پایگاه های حشدالشعبی

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: "با توجه به آن‌که واشنگتن و تهران درگیر منازعات مختلف سیاسی و نظامی در منطقه به ویژه در خلیج فارس و یمن هستند، حمله اخیر کتائب حزب‌الله علیه امریکایی‌ها می‌تواند به عنوان تلاش برای پاسخ دادن به فشار‌های سیاسی و اقتصادی وارده از سوی امریکا بر ایران بوده باشد. تنش‌های امریکا و ایران از سال گذشته پس از خروج امریکا از برجام با فرمان ترامپ اوج گرفت.

"باب بائر" افسر سابق اطلاعاتی سیا به "الجزیره" می‌گوید تهران انتظار ندارد که چنین حملاتی باعث عقب‌نشینی امریکا از منطقه شود بلکه ایران تلاش می‌کند امریکا را وادار به عقب‌نشینی از سیاست‌هایی کند که خلاف منافع جمهوری اسلامی ایران هستند. بائر معتقد است با توجه به وضعیت سیاسی و نظامی فعلی در عراق، امریکا در آن نقطه از منطقه آسیب‌پذیر است".

با این وجود، "عباس اصلانی" پژوهشگر ارشد در مرکز مطالعات خاورمیانه در تهران این ایده که باید ایران را مقصر آخرین حمله نظامی علیه پایگاه امریکا در عراق دانست رد می‌کند. او بر این باور است که گروه‌های عراقی مستقل عمل می‌کنند و منتظر رسیدن دستور از سوی ایران نیستند. او می‌گوید: "امریکایی‌ها می‌خواهند ایران را مقصر شکست خود در عراق بدانند به ویژه پس از صرف میلیارد‌ها دلار برای کارزار جنگی‌شان؛ این در حالی است که برخلاف هزینه مالی و نظامی بسیار امریکا در عراق، این ایران است که برنده بازی در عراق شده است. او معتقد است که امریکا مشتاق خراب کردن روابط ایران و عراق است چرا که دو کشور روابط حسنه‌ای با یکدیگر دارند.

شبکه خبری "سی ان ان" نیز در گزارشی با اشاره به تشدید منازعه میان ایران و امریکا در منطقه می‌نویسد: "برای دولت عراق این یک کابوس است: جنگی نیابتی میان امریکا و ایران در عراق؛ کشوری که اخیرا با اعتراضات گسترده مواجه بوده و از نظر سیاسی فلج شده و در معرض تهدید ظهور دوباره تروریسم قرار دارد. این جنگ با حمله هوایی روز یکشنبه امریکا علیه پایگاه‌های کتائب حزب الله به تحقق نزدیک‌تر شده است.

برای دولت عراق رویارویی امریکا و شبه نظامیان طرفدار ایران در عراق منبعی برای بی‌ثباتی در آن کشور است؛ کشوری که اکنون نیز در بحران به سر می‌برد. اعتراضات مردمی از ماه اکتبر در عراق شدت یافته و موجب شده تا جوانان عراقی معترض به فساد و بیکاری به خیابان‌ها بیایند. بی‌ثباتی در عراق باعث ضعف اقتصادی و افول ساختار سیاسی آن کشور شده است. "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر عراق استعفا داده اما هنوز هیچ نامزد مورد اجماعی برای جانشینی او معرفی نشده است. "برهام صالح" رییس جمهوری عراق نیز تهدید کرده که برای جلوگیری از خونریزی بیش‌تر استعفا خواهد داد.

با این حال، ایران سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای تعمیق نفوذ خود از عراق تا سوریه و لبنان انجام داده و حاضر نیست از دستاورد‌های استراتژیک خود چشم‌پوشی کند؛ حتی اگر تحریم‌های امریکا تحقق این پروژه را برای ایران دشوارتر ساخته باشد. ادامه جنگ نیابتی میان ایران و امریکا در خاک عراق مبارزه علیه تروریسم را نیز برای امریکا دشوارتر خواهد کرد به خصوص برای پنج هزار نیروی امریکایی باقی مانده در عراق.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
تهرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
1
6
رویارویی در عراق
بر
رویارویی در خلیج

ارزن تر و......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
18
1
حشدالشعبی پاسخ امریکا را خواهد داد و ممکن است این پاسخ منجر به فرار امریکای تروریست از عراق شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
4
0
چرا همیشه اون طرفی غش می کنید؟ همش دنبال این هستید که بگید کار بدی کردن، وضع بده.
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
1
16
سرمایه گذاری در عراق به قیمت فقر ملت!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
14
نتایجش را بزودی ... خواهیم دید
عبدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
11
0
قطعا آمریکا مجبور به خروج از عراق خواهد شد .فقط کمی مقاومت وصبر نیاز است .اگر سیاست تفرقه افکنی آمریکا و انگلیس در عراق برای مردمان آن دیار روشن شود هرگز عمال غرب در آن کشور نتیجه نخواهند گرفت و به امید خدا کشور عراق نجات خواهد یافت .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین