کد خبر: ۶۴۵۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲

ماه مارس ۲۰۲۰، از گرمترین مارس‌های تاریخ

مرکز کنترل ماهواره‌ای اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که اروپا ماه گذشته میلادی، یکی از گرمترین ماه‌های مارس (اسفند ۹۸ – فروردین ۹۹) در تاریخ را تجربه کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

این مرکز تحت عنوان «سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک» تاکید کرد که مارس ۲۰۲۰، ۰. ۶۸ درجه سانتیگراد گرمتر از متوسط گرمای ماه‌های مارس از سال ۱۹۸۱ تا سال ۲۰۱۰ و به طور همتراز با ماه‌های مارس ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارس ۲۰۲۰ پس از مارس ۲۰۱۶، دومین ماه مارس گرم در تاریخ نام گرفت.

این مرکز یادآور شد که دمای هوا در سراسر اروپا تقریبا ۲ درجه سانتیگراد گرمتر از متوسط تاریخی دمای هواست.

ماه مارس ۲۰۲۰، از گرمترین مارس‌های تاریخ

دمای هوای جهان از عصر صنعتی تا به حال، بیش از یک درجه سانتیگراد افزایش یافته، زیرا انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از سوخت‌های فسیلی، به رغم هشدار دانشمندان، بیشتر شده است.

پنج سال گذشته، گرمترین سال‌ها در تاریخ معاصر بود و سال ۲۰۱۹ گرمترین سال در نوار تاریخ سال ۲۰۱۶ بوده، سالی که با پدیده ال نینو، فصل تازه‌ای در تشدید گرمای زمین رقم خورد.

براساس اعلام مدیران کوپرنیک اروپا، دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ گرمترین دهه‌ای بوده که انسان از زمان ثبت داده‌های هواشناسی تاکنون تجربه کرده است.

دانشمندان هشدار می‌دهند، با ادامه روند کنونی و عدم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، دمای کره زمین تا پایان قرن بیست و یکم چهار تا پنج درجه سانتیگراد افزایش یابد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد میزان انتشار یک نوع گاز گلخانه‌ای به نام HFC-۲۳ که ۱۲ هزار برابر دی اکسید کربن گرمای بیشتری تولید می‌کند، در اتمسفر افزایش یافته است.

با وجود ادعای چین و هند، از تولیدکنندگان اصلی HFC-۲۳، مبنی بر توقف انتشار این گاز گلخانه‌ای، انتشار آن به میزان غیرمنتظره‌ای در حال افزایش در اتمسفر است و نکته حائز اهمیت این‌ که هر تُن از این گاز ۱۲ هزار برابر گرمای بیشتری نسبت به دی اکسید کربن تولید می‌کند.

در همین حال، توافقی تحت عنوان توافق پاریس با هدف جلوگیری از افزایش بیش از ۲ درجه‌ای دمای کره زمین تنظیم و منعقد شده است. با این وجود، کارشناسان هشدار داده‌اند حتی اگر همه کشورهای امضاء کننده توافق پاریس به تعهدات خود عمل کنند، باز هم کره زمین تا پایان قرن بیست و یکم افزایش سه درجه‌ای دمای هوا را تجربه خواهد کرد.

توافق پاریس که در سال ۲۰۱۵ بدست آمد حاصل شش سال مذاکره بود. انتظار می‌رفت این توافق در اجلاس COP کپنهاگ در سال ۲۰۰۹ حاصل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین