کد خبر: ۶۶۸۸۶۸
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴

هشدار رهبر مخالفان بلاروس به روسیه

سوتلانا تیخانوفسکایا رهبر مخالفان بلاروس و نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری این کشور از روسیه خواست تا به حق حاکمیت کشورش احترام بگذارد.
آفتاب‌‌نیوز :

تیخانوفسکایا در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ایتالیایی Sky Tg۲۴ گفت: رویدادها در بلاروس باید مساله داخلی این کشور باشد و کمک روسیه فقط در صورت نیاز به مذاکره با دولت بلاروس باشد.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، وی ادامه داد: زمانی که تصاویری از کشور خود می بینم به ملت خود بسیار افتخار می کنم که سرانجام شهامت یافتند تا برای حقوق خود مبارزه کنند و عقاید خود را ابراز کرده و به هر کسی که می خواهند رای دهند.

هشدار رهبر مخالفان بلاروس به روسیه

تیخانوفسکایا گفت: ما ۲۶ سال تحت این رژیم (حکومت بلاروس) بودیم و سرانجام بیدار شدیم و آماده ایم تا آزاد باشیم.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس درحالی روز ۱۹ مرداد ماه برگزار شد و الکساندر لوکاشنکو با کسب بیش از ۸۰ درصد آرا به پیروزی رسید و تیخانوفسکایا تنها ۱۰ درصد آرا را بدست آورد و مخالفان دولت بلاروس بلافاصله اعلام کردند که در انتخابات تقلب صورت گرفته و طرفداران خود را به خیابانها کشاندند.

تیخانوفسکایا در ادامه مصاحبه گفت که روسیه و بلاروس رابطه بسیار تنگاتنگی دارند و دو کشور همسایه هستند که با تاریخ و روحیه ملی به یکدیگر ارتباط یافته اند.

وی ادامه داد: ما می دانیم که روسیه نقش معینی در کشور ما و نیز سایر کشورها ایفاء می کند اما می خواهیم تا به حق حاکمیت ما احترام بگذارد.

به گفته نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، آنچه که در این کشور رخ می دهد امور داخلی است. اگر نیازی به میانجی گران خارجی برای مذاکره با حکومت داشته باشیم بدون شک و قطعا از کمک روسیه در این زمینه استقبال خواهیم کرد.

رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیون دولتی روسیه، امکان بکارگیری نیروی نظامی روسیه در بلاروس را بعید ندانست.

پوتین خاطرنشان کرد که نیروهای نظامی روسیه در بلاروس تا زمانی که عناصر افراط گرا، پا را از حد خود فراتر نمی گذارند و به سرقت و تاراج اموال عمومی نپردازند، بکار گرفته نمی شوند.

پوتین تصریح کرد: از نیروهای امنیتی روسیه تا زمانی که وضعیت از کنترل خارج شود استفاده نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که امیدوار است مسائل در بلاروس بطور مسالمت آمیز حل و فصل شوند.

به گفته رئیس جمهوری روسیه، بلاروس نزدیکترین کشور به روسیه است و دو کشور دارای همکاریهای نزدیک و پیوندهای خویشاوندی هستند.

پوتین گفت: آنچه که در بلاروس رخ می دهد قطعا برای روسیه بی اهمیت نیست. این کشور بسیار نزدیک است و از نظر قومی، زبانی، فرهنگی و مذهبی نزدیکترین کشور به ماست.

لوکاشنکو نیز به تازگی گفته است که پوتین به وی وعده کمک در صورت تهدید نظامی خارجی از سوی ناتو داده است و مسکو با توجه به تعهدات خود در چارچوب دولت اتحادی روسیه و بلاروس و پیمان سازمان امنیت جمعی موظف به چنین کمکی به بلاروس است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین