کد خبر: ۶۷۴۲۷۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷

اگر تعطیل یا رعایت نکنند چه می‌شود؟

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران در نامه‌ای به استاندار پایتخت اعلام کرده تا علاوه بر تعطیلی مکان‌های آموزشی، ورزشی، اجتماعی و هنری پرتردد، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها نیز برای یک هفته تعطیل‌اند، اما تجربه دومین درخواست ستاد کرونا برای تعطیلی موزه‌ها، از نامه‌نگاری‌های طولانی برای این کار خبر می‌دهند.
اگر تعطیل یا رعایت نکنند چه می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

درخواست تعطیلی یک بار در آغاز شیوع کووید - ۱۹ در کشور و در ابتدای اسفند سال گذشته مطرح شد و موزه‌ها یکی در میان به واسطه‌ نداشتن دستور مستقیم مجبور به فعالیت بودند که البته بیشتر به فعالیت کارمندان موزه‌ای منجر شده بود. تا این‌که در روزهای پایانی اسفند سرانجام همه‌ موزه‌های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی برای سه ماه تعطیل شدند و همزمان با عید فطر در خرداد، بعد از اعلام پروتکل‌های ملی از سوی وزارتخانه و پروتکل‌های مشخص از سوی هر کدام از موزه‌ها برای فضای موزه‌ای خود فعالیت خود را از سر گرفتند.

این درخواست هفتم مرداد و با شیوع موج دوم کرونا نیز توسط متولیان ستاد مبارزه با کرونا مطرح شد، اما متولیان میراث فرهنگی در حالی که تا پیش از آن بیان می‌کردند ستاد کرونا در هر استان اگر این درخواست را مطرح کند، موزه‌های آن استان تعطیل خواهند شد، اما وقتی نوبت به تهران رسید، اعلام کردند باید نخست نامه‌ این درخواست از سوی رییس ستاد به مونسان - وزیر میراث فرهنگی - فرستاده شود؛ اعلامی که به دنبال آن موزه‌ها فعالیت خود را تا همین امروز و هر روز شلوغ‌تر از روز قبل و با رعایت بخش کمتری از پروتکل‌ها ادامه می‌دهند.

اکنون و بعد از گذشت حدود هشت ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور، علیرضا زالی - فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران – برای سومین‌بار این درخواست را مطرح کرده است. او در نامه‌ای به استاندار پایتخت درخواست کرده تا علاوه بر تعطیلی مکان‌های آموزشی، ورزشی، اجتماعی و هنری پرتردد، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها نیز برای یک هفته تعطیل شوند. البته چند ساعت بعد معاون امنیتی و انتظامی در دستوری به همه دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی و نهادهای عمومی غیردولتی از جمله شهرداری‌های مستقر در استان تهران، نسبت به تعطیلی همه فضاهای تاریخی و موزه‌ای تاکید کرد.

هر چند شیوع موج سوم کرونا در کشور و رفتارهای برخی از مردم در سطح جامعه، بی‌توجهی و عادی شدن انتشار این ویروس را توسط آن‌ها نشان می‌دهد، اما با توجه به درخواست‌های موزه‌داران و دستور متولیان میراث فرهنگی (از خرداد امسال) برای تهیه و تدوین پروتکل‌هایی که هدف‌شان تامین امنیت جانِ مخاطبان موزه‌ای و موزه‌داران و جلوگیری از آلوده شدن آثار تاریخی و سرپا ماندن موزه‌ها در این شرایط بود، اما همین بی‌توجهی‌ها به رعایت پروتکل‌ها در برخی از موزه‌ها و بی‌توجهی بیش از حد تعدادی از بازدیدکنندگان موزه‌ای در رعایت پروتکل‌ها، هشداری است که نشان می‌دهد موزه‌ها و آثار تاریخی به نمایش درآمده در آن‌ها هم در یک قدمی آلوده شدن قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر با توجه به اعلامِ صبح امروز - شنبه ۱۲ بهمن - رییس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا که تاکید کرده است «فردی که در بانک، اداره یا مغازه می‌آید و اصول بهداشتی را رعایت نکند نباید خدمتی دریافت کند، اگر خدمتی داده شد آن صاحب مغازه آن صاحب بانک یا اداره جریمه خواهد شد»، اگر دستوری بر تعطیلی موزه‌ها صادر نشود یا اصلا بعد از یک هفته موزه‌ها فعالیت خود را از سر گرفتند می‌توان این سوال را برای موزه‌ها و متولیان موزه‌ای نیز مطرح کرد که اگر یک بازدیدکننده موزه‌ای در زمان بازدیدِ موزه، از ماسک استفاده نکرد شامل حالِ دریافت نشدن خدمت یعنی به بیرون هدایت شدن از موزه می‌شود یا اگر موزه‌ای به این بازدیدکنندگان خدمات داد، آیا مدیریت آن موزه در قبال این رفتار جریمه می‌شود؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین