کد خبر: ۶۷۶۲۸۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳

اردوغان از کشف میدان گازی جدید در دریای سیاه خبر داد

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه از کشف یک میدان گاز طبیعی جدید با ظرفیت ۸۵ میلیارد متر مکعب در دریای سیاه خبر داد.
اردوغان از کشف میدان گازی جدید در دریای سیاه خبر داد
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان افزود: مجموع ذخایر گاز کشف شده در منطقه «تونا- ۱» در میدان صقاریا در دریای سیاه به ۴۰۵ میلیارد متر مکعب رسید.

وی گفت: ذخایر کشف شده در دریای سیاه بزرگترین منبع انرژی برای کشور (تاکنون) به شمار می آید و امیدوارم که وابستگی ما به خارج در زمینه گاز طبیعی با اکتشافاتی که انجام شده و ادامه خواهد داشت، کم شود.

رئیس جمهوری ترکیه اضافه کرد: ترکیه برای اکتشافات خود، فناوری های جدید و ربات‌های غواص را وارد بخش نفت کرده است.

اردوغان با انتقاد از نقش اتحادیه اروپا در مناقشه شرق دریای مدیترانه، گفت: اگر اتحادیه اروپا مواضع عادلانه ای در خصوص شرق دریای مدیترانه اتخاذ نکند، اعلام رسمی خواهد بود برای اینکه پایان نقش این اتحادیه حتمی است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه پیش‌تر نیز از کشف یک میدان بزرگ گازی در دریای سیاه خبر داد و گفت که این میدان، حاوی ذخایر گاز طبیعی به حجم ۳۲۰ میلیارد متر مکعب است و آنکارا قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ گاز طبیعی آن را آماده توزیع و فروش کند.

یکی از مسایل و مشکلات پیش روی ترکیه، کمبود منابع انرژی بوده که به همین علت، این کشور برای دستیابی به این منابع، وارد آب‌های مدیترانه شرقی شده است و کشتی‌های ترکیه از سال‌ها قبل اکتشاف نفت و گاز را در دریای مدیترانه آغاز کرده‌اند.

همچنین وجود منابع قابل توجه گاز در شرق مدیترانه که از آن به عنوان «اِلدورادو» (سرزمین افسانه‌ای طلا) تعبیر می‌شود، باعث ایجاد تنش‌های میان ترکیه، یونان و فرانسه شده که هیچ یک حاضر نیستند از رویای دسترسی به این منابع ارزشمند چشم بپوشند.

ترکیه، یونان و قبرس در میان دست‌کم هشت کشوری هستند که بر منابع گازی شرق مدیترانه ادعا دارند.

یونان و قبرس (بخش یونانی نشین) از مهمترین و برجسته‌ترین مخالفان ترکیه و عملیات اکتشافی این کشور در مدیترانه شرقی هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین