کد خبر: ۶۸۵۰۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴

دستپاچگی همسایگان ما!

اکنون نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بسیاری از دولت‌ها، حتی در اروپا و به‌خصوص در منطقه ما را شگفت‌زده کرده است. در همسایگی ما حاکمان مستقر در حاشیه جنوبی خلیج فارس علاوه بر شگفت‌زدگی، دستپاچه نیز شده‌اند، زیرا «بایدن» می‌خواهد به برجام برگردد و به دنبال حل مشکلات با ایران از مسیر دیپلماتیک است.
دستپاچگی همسایگان ما!
آفتاب‌‌نیوز :

«دولت‌های عربی حاکم در همسایگی ما به‌خصوص سه حاکم عربستان، امارات و بحرین، رفتارهای خود در روابط با ایران و سیاست‌های منطقه‌ای در چهارسال گذشته را بر اساس تمکین به خواسته‌های ترامپ و نظرهای او که از سوی پمپئو، وزیر خارجه‌اش، همچنین نتانیاهو به آنها ابلاغ می‌شد، تنظیم و اجرا می‌کردند. اکنون حاصل آن، غارت میلیاردها دلار نفتی به‌خصوص از بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، تا کسری بودجه هشداردهنده شده است. بخش عمده‌ای از این دلارهای نفتی برای خرید تسلیحات پیچیده نظامی پرداخت شده است که باید برای استفاده از آن کارشناسان و به‌خصوص خلبان‌های آمریکایی - اسرائیلی را استخدام کنند!

نتانیاهو در این چهار سال به‌خوبی مأموریت‌های خود را برای اجرای سیاست‌های ترامپ در منطقه انجام داد و از فرصت حضور ترامپ در کاخ سفید بیشترین بهره‌ را برد. برای انجام این مأموریت با همکاری «گشنر» صهیونیست و عضو برجسته «اِپک» (سازمان مشهور یهودی - صهیونیستی در نیویورک) که داماد ترامپ است و همچنین مشاوران و همراهان ترامپ در تبیین و اجرای سیاست خارجی، از وزیر خارجه تا «جان بولتن»، مشاور امنیتی سابق که ترامپ بعد از اخراج او از کاخ سفید، او را «دیوانه کامل» نامید، تا «هوک»، مسئول میز ایران در وزارت خارجه تا «آبراهام»، صهیونیست مشهور، مشاور امنیت در کاخ سفید و رئیس سازمان امنیت آمریکا، (سیا) بهره گرفت. در چهار سال گذشته بر اساس محاصره کامل جمهوری اسلامی ایران و اضمحلال آن، استراتژی تحریم همه‌جانبه و مسیر اجرایی «فشار حداکثری» انجام گرفت. اگر چه محورهای این سیاست بسیار گسترده و پیچیده است اما رژیم صهیونیستی با مدیریت نتانیاهو، چند محور اصلی و عمده را در دستور کار قرار داد. که عبارتند:

۱ـ تشدید تضاد دولت‌های عربی همسایه ایران در حوزه خلیج فارس و در سراسر خاورمیانه با جمهوری اسلامی ایران و اشاعه وحشت از خطر ایران اتمی و قدرت تخریبی و ضد امنیتی آن در منطقه به‌خصوص برای سه کشور عربستان، امارات و بحرین و وحشت‌زدگی از خطر «معاهده برجام» و حمایت از اقدام ترامپ در خارج شدن از آن.

۲ـ ایران خطر اصلی و مشترک برای دولت‌های عربی و اسرائیل است. منطقه نیاز به گشودن چتر قدرتمند امنیتی ـ نظامی آمریکا با فرماندهی ترامپ دارد.

۳ـ برقراری روابط رسمی دیپلماتیک اسرائیل با دولت‌های عربی همسایه ایران و اعلام علنی آن.

۴ـ فراهم آوردن زمینه‌های گوناگون همکاری برای محاصره همه جانبه‌ اقتصادی، سیاسی تا تحقق انزوای جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی.

این محورها و به‌خصوص جبهه و جریان‌سازی رسانه‌ای، خبری و تبلیغی علیه ایران با هزینه سنگین از دلارهای نفتی در چهار سال گذشته استمرار یافت. محاسبه‌ همسایگان ما از دولت‌های عربی حاکم در حاشیه جنوبی خلیج فارس، به‌خصوص عربستان سعودی، امارات و بحرین ادامه ریاست‌جمهوری ترامپ برای چهار سال آینده و پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود.

این محاسبه و آینده‌نگری در ایام مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا چندان هم نادر و به دور از محاسبه و ارزیابی بسیاری نبود اما اکنون نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بسیاری از دولت‌ها، حتی در اروپا و به‌خصوص در منطقه ما را شگفت‌زده کرده است. در همسایگی ما حاکمان مستقر در حاشیه جنوبی خلیج فارس علاوه بر شگفت‌زدگی، دستپاچه نیز شده‌اند، زیرا «بایدن» می‌خواهد به برجام برگردد و به دنبال حل مشکلات با ایران از مسیر دیپلماتیک است. نه‌تنها درباره ایران که سیاست‌ورزی بایدن در مجموعه خاورمیانه و به‌خصوص درباره اسرائیل نیز و واقعیت بحران فلسطین با قلدری و نظامی‌گری ترامپ و سپردن کلید آینده خاورمیانه به دست نتانیاهو و رسمیت بخشیدن به هژمونی رژیم صهیونیستی در منطقه، متفاوت خواهد بود و مسیر جدیدی را باز خواهد کرد.

شعار اصلی بایدن که قبل از ادای سوگند ریاست جمهوری آمریکا، علنی کرده است، این است که «من می‌خواهم آمریکا را باز پس بگیرم». به نظر می‌آید مفهوم این جمله و به اصطلاح «لگو» دو اصل است. اول، روش و مسیر سیاستگذاری و اجرایی دوران ترامپ هم در برنامه‌های داخلی و هم در تنظیم روابط خارجی پایان یافته و تغییر می‌یابد. دوم بایدن خواهان تغییر استراتژیکی است و تنها به ترمیم یا تغییر تاکتیک‌ها به‌خصوص در روابط خارجی بسنده نخواهد کرد. در ایام مبارزات انتخاباتی آمریکا، در محک نوشته شد که اگر ترامپ پیروز و نتانیاهو همچنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باقی بماند، انتظار جنگ در منطقه و به‌خصوص ورود به فاز نظامی علیه ایران، چندان دور از ذهن و غیر واقعی نیست اما اکنون ترامپ آخرین ماه از حضورش در کاخ سفید را سپری می‌کند و نتانیاهو نیز اگر چه با عجله و خیلی زود و به دور از انتظار ترامپ و همراهانش، پیروزی بایدن را به او تبریک گفت و اظهار کرد که بایدن از دوستان قدیمی او است اما همان گونه که «کوپن قدرت» ترامپ زوال یافته، نتانیاهو نیز باید صحنه قدرت نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی را ترک کند. کوپن قدرت سیاسی این دو (ترامپ و نتانیاهو) سوخته و پایان گرفته است. لاجرم همسایگان حاکم در حوزه خلیج فارس، به‌خصوص در امارات، عربستان و بحرین دستپاچه شده‌اند!»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین