کد خبر: ۶۸۵۳۹۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷

گزینشگران رای می‌دهند؛ بایدن یا ترامپ؟

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پنج هفته پیش برگزار شد، اما آرایی که رسماً رئیس‌جمهوری بعدی را تعیین می‌کند به آرای گزینشگران معروف است، باید امروز به صندوق انداخته شود.
گزینشگران رای می‌دهند؛ بایدن یا ترامپ؟
آفتاب‌‌نیوز :

زمانی که آمریکایی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری به پای صندوق‌های رای می‌روند، به طور مستقیم به رئیس جمهوری رای نمی‌دهند. آنها در واقع به گروهی از «گزینشگران» ۵۳۸ نفره رای می‌دهند که الکترال کالج را تشکیل می‌دهند.

گزینشگران امروز دوشنبه ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) و پس از آنکه همه ۵۰ ایالت و بخش کلمبیا نتایج انتخابات شان را تصدیق کنند، رای می‌دهند.

براساس گزارش تارنمای بی بی سی انگلیسی، قانون اساسی آمریکا می‌گوید گزینشگران نمی‌توانند از میان اعضای کنگره یا افرادی که در حال حاضر پست فدرالی را در اختیار دارند، انتخاب شوند.

از اینرو این افراد می‌توانند سیاستمداران بازنشسته باشند، به طوری که بیل کلینتون رئیس جمهوری اسبق آمریکا در سال ۲۰۱۶ به نفع هیلاری همسرش یک رای الکترال به صندوق انداخت.

گزینشگران همچنین می‌توانند از مقام‌های منتخب محلی و ایالتی باشند، همانطور که «اندرو کومو» فرماندار نیویورک در سال ۲۰۱۶ یک گزینشگر دموکرات بود.

همچنین فعالان مردمی، لابی گران و دیگر چهره‌های ایالتی در زمره گزینشگران قرار دارند.

عنوان رسانه‌ای از این موضوع خبر می‌دهد که رئیس جمهوری ایالات متحده به طور مستقیم از سوی رای دهندگان انتخاب نمی‌شود، بلکه به واسطه آنچه به کالج الکترال معروف است، برگزیده می‌شود.

گزینشگران چطور انتخاب می‌شوند؟

هر حزب سیاسی برخوردار از نامزد در انتخابات ریاست جمهوری، در ماه‌های قبل از روز انتخابات، فهرست گزینشگران خود را تعیین می‌کند. ایالت‌ها از مقررات خاص خود برای انتخاب گزینشگران برخوردار هستند.

هر ایالت متناسب با جمعیت خود، همان تعداد گزینشگری را می‌گیرد که در کنگره نماینده دارد.

هنگامی که بدانیم چه کسی رای مردمی یک ایالت را کسب می‌کند، متوجه می‌شویم که کدام حزب گزینشگران آن ایالت را تعیین می‌کند.

گزینشگران همچون تمبرهای لاستیکی هستند که به نحوه رای گیری رسمیت می‌بخشند، از اینرو این افراد معمولاً حامیان وفادار حزب شان هستند.

گزینشگران چه نقشی ایفا می‌کنند؟

گزینشگران قبلاً از نامزد خاصی حمایت کرده اند، از اینرو تقریباً همیشه طبق وعده داده شده رای می‌دهند.

این روند در سال ۲۰۱۶ تغییر کرد، زمانی که شماری تاریخی از به اصطلاح «گزینشگران بی وفا» که در مجموع هفت نفر بودند به نامزدهایی به غیر از کسانی که نسبت به آنها اعلام وفاداری کرده بودند، رای دادند. (پنج نفر به کلینتون و دو نفر به ترامپ پشت کردند.)

ایالت‌ها از آن زمان به بعد درصدد تقویت مقررات شان علیه گزینشگران بی وفا برآمده و قوانینی برای حذف این افراد و اصلاح آرایشان در صورتی که مطابق با وعده داده شده نباشد، ارائه داده اند، اقدامی که دیوان عالی آمریکا از آن حمایت کرده است.

در سال ۲۰۲۰ چه اتفاقی افتاد؟

ترامپ با حمایت چند حامی برجسته از قانونگذاران ایالتی جمهوریخواه در چند ایالت خواست نتایج آرای مردمی شان را نادیده بگیرند و گزینشگران خودشان را تعیین کنند.

کارشناسان قانون انتخابات درمورد این امکان این مساله تردید دارند و رهبران ایالتی جمهوریخواه در برابر این پیشنهاد عقب نشینی کرده اند.

آیا تازه‌ترین اقدام حقوقی ترامپ می‌تواند کارساز باشد؟

یک نامزد ریاست جمهوری موفق باید از مجموع ۵۳۸ رای هیات انتخاباتی، دستکم ۲۷۰ رای را به دست آورد.

اگر گزینشگران براساس نتایج تصریح شده ایالت‌هایشان رای دهند، ۳۰۶ رای به جو بایدن و ۲۳۲ رای به دونالد ترامپ تعلق می‌گیرد، از اینرو ریاست جمهوری آمریکا رسماً به بایدن می‌رسد.

هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را به ترامپ واگذار کرد، اما وی امسال به عنوان یک گزینشگر از ایالت نیویورک کسب مزیبت می‌کند.

کلینتون گفت که رای دادن به نفع بایدن و کامالا هریس به عنوان رئیس جمهوری و معاون رئیس جمهوری بعدی آمریکا، بسیار هیجان انگیز است.

هیلاری کلینتون قبلاً خواستار برچیدن الکترال کالج شده و استدلال کرده بود که روسای جمهوری باید با رای مردمی انتخاب شوند. وی در سال ۲۰۱۶ به رغم تصاحب نزدیک به سه میلیون رای بیشتر از ترامپ، در جریان فرآیند الکترال کالج شکست خورد.

«خیری پنباکر» (Khary Penebaker) پدر سه فرزند، دموکراتی مغرور و رئیس یک شرکت کوچک است. وی یکی از ۱۰ گزینشگر از ایالت ویسکانسین است که رای کالج الکترال خود را به نفع بایدن و هریس در صندوق می‌اندازد.

وی از سال ۲۰۱۷ یکی از نمایندگان کمیته ملی دموکرات منتخب ایالت ویسکانسین بوده و در سال ۲۰۱۶ برای کنگره نامزد شده است، از اینرو چهره‌ای آشنا در سیاست حزب دموکرات در ویسکانسین است.

پنباکر گفت: در سال ۲۰۱۶، گزینشگر هیلاری کلینتون بودم، اما از این شانس برخوردار نشدم که اولین رای الکترالم را برای اولین رئیس جمهوری زن آمریکا به صندوق اندازم.

وی افزود: دستکم اکنون می‌توانم به نفع بایدن رای دهم، فردی که قصد دارد برخی خصوصیات مردمی و شایستگی را اعاده کند.

وی یکی از دو گزینشگر سیاهپوست در ایالت خود است و چشم انداز برخورداری هریس از مقام معاونت ریاست جمهوری او را به هیجان می‌آورد.

وی گفت: ما رنگین پوستان نمی‌خواهیم به عنوان دشمن تلقی شویم و با وجود اولین معاون رئیس جمهوری زن و سیاهپوستان ما، فردی داریم که می‌تواند ما را برابر و انسان ببیند.

«نائومی ناروائیز» یک گزینشگر دیگر است. وی مادر پنج کودک، یک فعال اجتماعی و جمهوریخواهی سرسخت است.

وی یکی از ۳۸ گزینشگر از ایالت تگزاس است که رای الکترال خود را به نفع ترامپ و مایک پنس به عنوان معاون رئیس جمهوری به صندوق می‌اندازد.

ناروائیز علاوه بر اینکه یک مقام از حزب جمهوریخواه در تگزاس است، در سطح مختلف از شورای مشورتی بهداشت مدرسه اش گرفته تا کمیسیون بررسی اخلاق در شهرش، فعالیت داشته است.

وی گفت: این موقعیتی بسیار افتخارآمیز است و بسیار سپاسگزارم که مردم من را با رای شان مفتخر کردند تا این کار را برای آنها انجام دهم.

تگزاس یکی از ۱۷ ایالتی است که گزینشگران خود را ملزم نمی‌کند به فردی رای دهند که آرای مردمی این ایالت را به دست آورده است. دو گزینشگر تگزاسی در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶، جزو هفت گزینشگر بی وفایی بودند که آرا خود را به نفع «جان کیسیک» و «ران پل» نامزدهای ریاست جمهوری پیشین به صندوق انداختند.

ناروائیز گفت که حمایت وی از ترامپ کاملاً محکم است. وی افزود: می‌خواستم مطمئن شوم که بخش ما در کنگره از نماینده خوبی برخوردار است و ما گزینشگری وفادار برای رای دادن به ترامپ خواهیم داشت و می‌دانستم که آن فرد، خودم هستم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین