کد خبر: ۷۱۲۳۹۹
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷

روند برگزاری مناظره‌های انتخابات چگونه است؟/ نامزدها امکان مباحثه ندارند!

اولین مناظره نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، امروز (۱۵ خرداد ماه) با حضور هفت نامزد نهایی، با موضوع اقتصاد روی آنتن رفت. در این مناظره نامزدها اجازه مداخله در صحبت‌های همدیگر و اساسا امکان مباحثه را ندارند.
روند برگزاری مناظره‌های انتخابات چگونه است؟/ نامزدها امکان مباحثه ندارند!
آفتاب‌‌نیوز :

اولین مناظره از ساعت ۱۷ امروز (۱۵ خرداد ماه) با حضور هفت نامزد تایید صلاحیت شده (سیدابراهیم رئیسی،‌ محسن رضایی،‌ سعید جلیلی،‌ محسن مهرعلیزاده،‌ عبدالناصر همتی،‌ علیرضا زاکانی،‌ امیرحسین قاضی‌زاده) در استودیوی شماره ۱۱ تلویزیون آغاز شد. موضوع پرسش‌های نخستین مناظره زنده تلویزیونی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، درباره مباحث اقتصادی است.

در ابتدا، مرتضی حیدری، مجری این دوره از مناظره‌ها اطلاعیه کمسیون بررسی تبلیغات انتخابات را قرائت کرد.

حیدری در توضیح اینکه چرا او و نامزدهای ریاست جمهوری ماسک نزده‌اند اظهار کرد: چون استودیو ۱۱ با مساحت ۴۸۰ متر و ارتفاع ۱۵ متر بزرگترین استودیو تلویزیون هست و نامزدها با فاصله مناسب نشسته اند، بنده و نامزد ها طبق مجور ستاد کرونا نباید ماسک بزنیم.

این مجری با بیان اینکه کمیسیون بررسی تبلیغات تاکید کرده است چنانچه نامزدهای محترم از موضوع برنامه خارج شوند بنده به عنوان مجری جلسه هم موظف و هم مجاز به توجه دادن هستم، درباره نحوه برگزاری مناظره‌ها توضیح داد: اینجا ما زمان بندی ها را در حد صدم ثانیه اندازه می گیریم. میکروفون های نامزدهای محترم به صداهای هر نامزد حساس است که آن هم در حد صدم ثانیه زمان را اندازه گیرد. در این دوره از مناظرات ما چیزی به نام ذخیره زمان نداریم. هر فرصتی که به نامزدها داده می‌شود همان جا اگر استفاده نکنند از دستشان رفته است. میکروفن‌های ما سر زمان مقرر به طور اتوماتیک قطع خواهد شد و نامزدهای محترم توجه داشته باشند که قبل از پایان زمان صحبتشان را تمام کنند؛ به جز میکروفن بنده که در طول تمام مناظره باز است، میکروفن نامزدهای محترم فقط در زمان مجاز باز خواهد بود بنابراین امکان بحث همزمان دو یا چند نامزد وجود ندارد. نمایشگرهایی در روی میز نامزدها تعبیه شده که زمان در اختیار هر نامزد را نشان می‌دهند. این نمایشگر تا یک دقیقه و نیم باقی مانده به پایان سبز است بعد زرد می‌شود و ۳۰ ثانیه آخر قرمز می شود و در پایان میکروفن قطع می‌شود. مانیتوری که روبروی همه نامزدهاست وقت‌های استفاده شده نامزدهای محترم را ذکر کرده و زمان کلی مناظره هم مشخص است.

حیدری در پایان گفت: هر برنامه مناظره در دو نیمه برگزار خواهد شد. هر نیمه زمان تقریبی‌اش ۹۰ دقیقه خواهد بود و هر نیمه سه بخش خواهد داشت. در بخش اول نیمه اول مناظره امروز که با تم اقتصادی برگزار خواهد شد، هفت سوال است که از هر کدام از نامزدها به قید قرعه خواهیم پرسید و هر کدام از نامزدها سه دقیقه فرصت دارند تا به این سوال‌ها پاسخ دهند؛ در بخش‌های بعدی فرصت نقد و همینطور دفاع از پاسخ های داده شده وجود خواهد داشت و تمام این مراحل بر اساس قرعه کشی خواهد بود.

پیش از آغاز مناظره، مراسم قرعه‌کشی جایگاه نامزدها توسط رنجبران (مدیر کل روابط عمومی صداوسیما) انجام شد؛ بر این اساس به ترتیب شماره‌های قرعه‌کشی‌ قبلی، کاندیدا به ترتیب از شماره یک تا هفت، یک عدد را انتخاب کردند. قاضی زاده هاشمی با انتخاب عدد ۵ (صندلی شماره ۳)، همتی با انتخاب عدد ۳ (صندلی شماره ۷)، رضایی با انتخاب عدد ۱ (صندلی شماره ۵)، جلیلی با انتخاب عدد ۴ (صندلی شماره ۱)، رئیسی با انتخاب عدد ۶ (صندلی شماره ۲)، مهرعلیزاده با انتخاب عدد ۲ (صندلی شماره ۶) و زاکانی با انتخاب عدد ۷ (صندلی شماره ۴) را انتخاب کردند.

بر اساس مصوبه کمیسیون تبلیغات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، مناظره نامزدهای انتخابات برای روزهای شنبه ۱۵ خرداد، سه‌شنبه ۱۸ خرداد و شنبه ۲۲ خرداد تعیین شده است.

همچنین مدت تعیین شده برای مناظره، ‌سه ساعت اعلام شده و مرتضی حیدری به عنوان مجری مناظره‌های انتخاباتی انتخاب شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین