کد خبر: ۷۱۲۵۴۱
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
استاد ارتباطات اجتماعی:

روند فعلی مناظره منصفانه نیست/ ابهام در شیوه انتشار جوابیه

استاد ارتباطات اجتماعی روند فعلی مناظره‌ها را غیرمنصفانه خواند و گفت: در مناظره دیروز ۵ نفر ۱۵ دقیقه زمان داشتند که از عملکرد دولت انتقاد کنند و دو نفر دیگر باید در ۶ دقیقه دفاع می‌کردند.
روند فعلی مناظره منصفانه نیست/ ابهام در شیوه انتشار جوابیه
آفتاب‌‌نیوز :

حمید ضیایی پرور، با تاکید بر این که مناظره ها سرنوشت انتخابات را تعیین خواهد کرد، اظهار داشت: اولین مناظره یک شور و نشاط و شوک به فضای سیاسی جامعه وارد کرد و تا حد زیادی یخ ها شکست. بازتاب های مناظره و بازخورد شبکه‌های اجتماعی و فعالیت ستادهای انتخاباتی، باعث شور و نشاط مضاعف در فضای سیاسی کشور شد. البته هنوز تغییر و تحولات اساسی صورت نگرفته‌است.

وی با مقایسه این مناظره با دوره‌های پیشین بیان کرد: در دوره‌های قبل همزمان با پخش مناظره، همه مردم مثل مسابقه شهرآورد سرخابی جلوی تلویزیون بودند. ولی تا جایی که من اطلاع دارم، اینگونه نبود.

وی با بررسی تغییر و تحولات مناظره نسبت به دوره‌های قبل توضیح داد: سوالاتی که از هر نفر پرسیده می‌شد متغیر بود. متغیر بودن سوالات باعث می‌شد مردم و مخاطبان نتوانند سنجش کنند که کدام نامزد بهتر پاسخ داد. چون ممکن است نامزدی در یک حوزه خاص، اطلاعات کاملی نداشته باشد و در حوزه دیگر بیشتر بداند. البته در بخش دوم یک سوال ثابت پرسیده می‌شد.

دیالوگ به مونولوگ تبدیل شد

وی با اشاره به این نکته که میکروفون های افراد در زمان هایی که نوبت شان نبود خاموش بود افزود: خاموش بودن میکروفون دیالوگ را به مونولوگ تبدیل کرد. نامزدها فقط در زمانی که میکروفون خودشان روشن بود، اجازه صحبت داشتند. ممکن است در حین سخنرانی یک نفر نکته مهمی وجود داشته باشد که نفر دیگر بخواهد هشدار بدهد. این موضوع مناظره را زنده‌تر می‌کند. این که همه ساکت باشند تا یک نفر سه دقیقه صحبت کند، شور و نشاط مناظره را از بین می‌برد.

مناظره پنج در برابر دو

وی مناظره دیروز را مناظره پنج به دو خواند و توضیح داد: کاش مثل برخی نظام های پیشرفته دنیا، رقابت ما هم از نوع رقابت یک در برابر یک بود. یعنی رقابت‌های درون جناحی صورت می گرفت و اصولگرایان و اصلاح طلبان هر کدام یک نامزد نهایی را معرفی می کردند. اگر قرار است تعداد نامزدها زیاد باشد، انصاف و عدالت حکم می کند که دو طرف ترازو مساوی باشند. مثلا ۵ نفر از یک جناح در برابر ۵ نفر از جناح دیگر رقابت کنند.

نویسنده کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی فرصت‌ها و تهدیدها (سیمای شرق، ۱۳۹۵) افزود: در مناظره دیروز ۵ نفر ۱۵ دقیقه زمان داشتند که از عملکرد دولت انتقاد کنند و دو نفر دیگر باید در ۶ دقیقه دفاع می‌کردند. اگر سه نفر دیگر از جناح اصلاح طلب در مناظره حضور داشتند، تمام این اتهاماتی را که به دولت زده‌ شد، پاسخ می‌گفتند. به همین دو نفر هم اگر زمان بیشتری می دادند می توانستند متناسب با انتقادات دفاع کنند. مشکل دیگر این است که در یک جناح ژنرال‌ها و در جناح دیگر استوارها و سربازها را تایید کرده‌اند. نامزد اصلی اصولگرایان کسی است که همه رویش اتفاق نظر دارند. ولی جریانی از دو نامزد اصلاح‌طلب حمایت رسمی نکرده است. در مناظره‌ها باید نفرات اول هر جناح حضور پیدا کنند. به همین دلیل روند فعلی مناظره منصفانه نیست.

در دنیای سیاست حلوا پخش نمی‌کنند

ضیایی‌پرور در پاسخ به این سووال که آیا در مناظره دیروز شاهد بی‌اخلاقی بودیم گفت: مناظره همین است. کسی که به عالم سیاست می آید باید سعه صدرش زیاد باشد. در دنیای سیاست حلوا پخش نمی‌کنند. در همه دنیا همین طور است که نامزدها علیه هم صحبت می‌کنند. این که فکر کنیم نامزدها باید رعایت همه اصول اخلاقی را انجام دهند، توقع زیادی است. در برخی کشورها مناظره به زد و خورد هم کشیده می‌شود.

استاد ارتباطات اجتماعی درباره سطح کیفی بحث‌ها و گفتگوها گفت: بخشی از کیفیت مناظره بستگی به سطح علمی و جایگاه سیاستمداران حاضر در بحث دارد. در این دوره از انتخابات برخی آدم‌هایی که تایید شده اند ناشناخته هستند.

ابهام اطلاعیه کمیسیون تبلیغات در مورد انتشار جوابیه

وی درباره ضرورت انتشار پاسخ افرادی که به آنها در جریان مناظره تهمتی زده شده است، گفت: مطابق قانون مطبوعات، روزنامه ها باید جوابیه افراد را منتشر کنند؛ اما صدا و سیما در این چهل سال خود را ملزم به انتشار جوابیه نمیدانسته است. امیدوارم در این دوره، این اتفاق بیفتد و افراد و اشخاص جلوی دوربین بنشیند و درباره اتهامات توضیح دهند.

ضیایی پرور با اشاره به اطلاعیه کمیسیون تبلیغات که در ابتدای برنامه خوانده شد توضیح داد: این اطلاعیه ابهام دارد و بیان نمی کند که جوابیه باید به چه صورت باشد. پیش بینی من این است که دولت به صورت مکتوب جوابیه بنویسد و در ابتدای مناظره بعدی توسط آقای حیدری خوانده شود. حالت استانداردش این است که یک یا چند نفر از دولت یا هر نهاد دیگری که درباره‌شان صحبت شده جلوی دوربین بنشیند و توضیحاتشان را بیان کنند. امیدوارم در این دوره این اتفاق بیفتد و صدا و سیما به چند نفر آنتن دهد؛ هرچند اطلاعیه کمیسیون تبلیغات، دست صدا و سیما را باز گذاشته تا هر جور می خواهد عمل کند.

به گزارش ایرنا، نخستین جلسه مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری دیروز شنبه (۱۵ خرداد ماه) برگزار شد. دیگر مناظره‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سه شنبه ۱۸ و شنبه ۲۲ خرداد برگزار می‌شود.

برنامه‌های مناظره‌ به صورت زنده از شبکه یک سیما، شبکه خبر، رادیو ایران و رادیو انتخابات تقدیم مخاطبان می‌شود.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین مجلس شورای اسلامی (برای ۱۱ حوزه انتخابیه؛ آستانه اشرفیه، تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، تفرش، بهار و کبودرآهنگ، گچساران و میانه و برای شش کرسی مجلس شورای اسلامی) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری (برای ۴ حوزه انتخابیه؛ تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران) برگزار خواهد شد.

سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رئیس‌الساداتی مشهور به رییسی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلی‌زاده و عبدالناصر همتی هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین