کد خبر: ۷۱۳۸۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶

همتی: زنان هویت مستقل داشته باشند

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: در جاهای مختلف دنیا برای زنان و جوانان احترام ویژه ای قائل هستند، زنان ۵۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، باید هویت مستقل خود را پیدا کنند، چرا که به‌بقیه بخش‌های جامعه وابسته نیستند.
همتی: زنان هویت مستقل داشته باشند
آفتاب‌‌نیوز :

وی عصر سه شنبه طی سخنانی در برنامه تبلیغات انتخاباتی خود خطاب به مردم استان قم، اظهار داشت: یکی از مسائلی که مردم باید در دولت سیزدهم به‌آن توجه کنند و ما نیز به‌عنوان دولت موظف به‌حمایت از آن هستیم، آزادی‌های اجتماعی است.

همتی افزود: الان جوانان ما در استان‌ها و شهرهای کوچک هیچ زمینه ای برای استفاده از اوقات فراغت ندارند، دخترخانم‌هایی که در شهرها و مراکز استان‌ها هستند، اگر دانشگاه یا مدرسه نروند چه کار دیگری می‌توانند انجام دهند و چه تفریح دیگری دارند؟

وی ادامه داد: ما زمینه و فضایی برای آنها ایجاد نکردیم، اصلا طوری شده که جوانان ما احساس می‌کنند زندگی برایشان سخت، و رفاه و آسایش نیز کمرنگ شده است.

وی تصریح کرد: جوان‌ها واقعا از زندگی روزمره خود احساس رضایت ندارند، و من این را بر مبنای حدسیات نمی‌گویم، بلکه بر مبنای مطالعه و آن چیزی که دیدم، می‌گویم و معتقد هستم در شهرهای بزرگی مثل تهران این معضل را داریم.

همتی افزود: در شهرهای کوچک که مقداری محیط هم بسته تر است، این عرصه بر دختر خانم‌ها و آقا پسرهای ما واقعا تنگ شده و دولت حتما برای این برنامه دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: معتقد هستم که مسئولان و بخش‌های دیگر نباید این قدر در زندگی اجتماعی مردم دخالت کنند و به‌جوان‌ها گیر بدهند و این در کشورمان اصلا معنا ندارد.

وی افزود: در جاهای مختلف دنیا برای زنان و جوانان احترام ویژه ای قائل هستند، زنان ما ۵۰ درصد جامعه ما هستند، زنان ما باید هویت مستقل خود را پیدا کنند، زنان ما که به‌بقیه بخش‌های جامعه وابسته نیستند!

وی افزود: فرض کنیم که زن به‌خاطر شوهرش باید شناخته شود، نه! این‌ها هم شخصیت‌های مستقلی دارند و ما باید این روند را به‌سمت بهتر شدن هدایت کنیم.

همتی در بخش دیگری از سخنان خود هدفش از ورود به‌عرصه انتخابات ریاست جمهوری را استفاده از آخرین فرصت باقیمانده برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور توصیف کرد و گفت: من فقط می‌خواهم چهار سال رئیس جمهور شوم چرا که خیلی از رئیس جمهورها که آمدند در چهار سال اول به‌خاطر محافظه کاری که برای گرفتن رای مردم در چهار سال دوم داشتند، اقدام‌های اساسی برای اصلاح نکردند، برای همین می‌خواهم در این چهار سال اقدامات مهم اقتصادی را برای مردم انجام دهم.

وی در ادامه با بیان اینکه در خصوص استان‌ها یک مشکل جدی داریم گفت: یک راهبرد ملی برای توسعه اقتصادی استان‌ها نداریم، بالاخره استان‌ها، هر کدام از نطر قومی، فرهنگی، منابع، آب و هوایی، نزدیکی به‌دریا، نزدیکی به‌همسایگان غربی و شرقی یک ویژگی دارند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: به‌همین خاطر ما چاره ای نداریم جز اینکه این کلکسیونی از مشکل‌ها که به‌خاطر نگاه متمرکز به‌اداره کشور داشتیم، را به‌تدریج از صحنه اقتصاد کشور برداریم.

همتی اضافه کرد: ما وقتی بر شهر بزرگی مثل تهران و حتی شهرهای بزرگ کشور متمرکز می‌شویم، عملا شهرهای دیگر به‌حاشیه تبدیل، و روستاها و شهرهای کوچک نیز خالی از سکنه می‌شوند.

همتی گفت: در دولت سیزدهم اولویت نخست این است که تصمیم‌های اقتصادی بر استان‌ها حاکم باشد، و برای تحقق این امر باید نگاه سیاسی را از استان‌ها برداریم و نگاه اقتصادی داشته باشیم.

وی بیان داشت: وقتی به‌استان‌ها سیاسی نگاه می‌کنیم، مسائل را امنیتی می‌بینیم، یکی از معضل‌های کشور به‌ویژه استان‌ها این است که از مرکز به‌استان‌ها سیاسی نگاه می‌کنیم.

وی ادامه داد: وقتی سیاسی نگاه می‌کنیم، راه حل‌هایی که ارائه می‌دهیم نیز بیشتر با دید امنیتی و متمرکز و بر مبنای تصمیم‌های مرکز است.

وی با بیان اینکه راهکار توسعه کلان استان‌ها، مورد توجه قرار دادن ویژگی‌های آنها می‌باشد خاطرنشان کرد: برای همین من برنامه ای دارم که هر سه‌ماه یک بار با نخبگان، جوانان و کسانی که در روند سیاسی، اقتصادی، اجتماعی هر استان تعیین کننده هستند، جلسه داشته باشیم و به‌تدریج روند توسعه استان را زیر نظر قرار دهیم.

همتی با تاکید بر پتانسیل بالای استان‌های کشور برای پیشرفت گفت: ما باید ببینیم علت مشکل بیکاری در استان‌ها چیست؟ من از همه این مشکل‌ها اطلاع دارم و می‌دانم که استان شما چه موانعی برای پیشرفت دارد و چه کسانی جلوی پیشرفت استان را می‌گیرند.

وی ادامه داد: ما نباید بگذاریم باندهایی از تهران بتوانند استان‌ها را اداره کنند، استان‌ها باید توسط مردم و نخبگان استان و بر مبنای شایسته سالاری اداره شوند، مسائل قومی و مذهبی استان نباید مانع شود که افراد شایسته در اداره استان نقش داشته باشند.

وی تاکید کرد: معنا ندارد وقتی در یک استان افراد نخبه و توانمند مورد اعتماد وجود دارند، از جای دیگر بخواهیم افرادی را بفرستیم که استان را اداره و یا مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن را پیگیری کنند.

همتی توسعه متوازن استان بر مبنای یک راهبرد کلی را مورد توجه قرار داد و گفت: در تمام استان‌ها به‌ویژه استان‌های مرزی کشور معضل کاهش میزان توسعه یافتگی و تشدید میزان توسعه نیافتگی وجود دارد، باید با آمایش سرزمین و ویژگی‌هایی که هر استان دارد، این معضل را برطرف کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به‌نقش گردشگری در توسعه یافتگی استان‌ها تصریح کرد: چون کشور ما چهار فصل است، هر یک از استان‌ها نیز ویژگی خاصی برای جذب توریست دارند و ما سیاست جذب توریستمان ناکارآمد است و الان با توجه به‌افزایش نرخ ارز شرایطی پیش آمده که جذابیت سفر به‌ایران و دیدن طبیعت، زیبایی‌ها، تاریخ و سنت ایران برای خیلی از خارجی‌ها جذاب است.

وی گفت: ضمن اینکه باید واکسیناسیون عمومی و عادلانه را خیلی سریع انجام دهیم، جذب توریست نیز یکی از محورهای اصلی توسعه استان‌ها است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یک مقداری باید در جذب توریست ساده سازی کنیم و سخت‌گیری‌ها را کم بکنیم، و بدانیم هر توریستی که به‌استانی سفر می‌کند یک اشتغال برای آن استان ایجاد می‌نماید.

وی ادامه داد: سیاست سخت نگرفتن بر توریست‌ها می‌تواند باعث رفاه و آرامش ساکنان استان‌ها و اشتغال جوانان شود.

همتی یادآور شد: الان در خیلی از استان‌ها فعالیت‌های سرمایه گذاری در بوم گردی که با هزینه بسیار اندکی می‌تواند، صورت بگیرد در حال توسعه است و می‌توانیم سیستم مالی و بانکی را در خدمت توسعه این مراکز در استان‌ها قرار دهیم.

وی همچنین گفت: من فکر می‌کنم استان شما، ویژگی‌ها و مسائل خاص خود را دارد ولی مساله بیکاری تقریبا در همه استان‌ها مشترک است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم با طرح این پرسش که چرا بیکاری به‌وجود آمده است؟ گفت: بخش از این مساله به‌خاطر راهبرد ما به‌استان‌ها و نگاه سیاسی و امنیتی بوده، بنابر این اگر نگاه ما تمرکز زدایی و بردن تصمیم‌ها و پیشرفت‌ها در داخل استان‌ها باشد، می‌تواند کمک کند که توجه بیشتری به‌مسائل اقتصادی استان شود.

وی در ادامه با بیان این سوال که مسائل اقتصادی استان را چگونه می‌توانیم حل کنیم؟ گفت: متاسفانه در یک دهه گذشته اقتصاد کشور به‌خاطر تحریم و کاهش منابعی که می‌تواند برای رشد اقتصادی مفید باشد به‌طور متوسط در هر سال با یک رشد اقتصادی نیم درصدی مواجه شده و این یعنی رشد و پیشرفت تنها پنج درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه و جهان از نظر پیشرفت و ثروث رشد قابل توجهی نکرده و طبیعی است که از این ناحیه سفره مردم کوچکتر می‌شود و یک دلیل آن نیز به‌علت نبودن اشتغال کافی در استان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین