کد خبر: ۷۱۶۸۷۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
مذاکرات بین الافغانی در ایران

طالبان در تهران؛ ماجرا چیست؟

هم‌زمان با افزایش‌ تنش‌های سیاسی و‌ نظامی در افغانستان و در فاصله کوتاه باقی‌مانده تا خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان، جمهوری اسلامی ایران گامی مهم در راستای برقراری صلح و ثبات در افغانستان برداشته است.
طالبان در تهران؛ ماجرا چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

تهران با دعوت از شماری از رهبران و چهره‌های سیاسی افغانستان و همچنین میزبانی از رهبران ارشد سیاسی گروه طالبان، زمینه را برای آغاز همگرایی میان گروه‌های مختلف افغانستان فراهم کرده و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز تنش‌های سیاسی و نظامی در افغانستان به کار بسته است.

«یونس قانونی»، «کریم خرم»، «ارشاد احمدی»، «محمدالله بتاش»، «ظاهر وحدت» و «سلام رحیمی» اعضای هیئتی سیاسی هستند که از کابل به تهران آمده که نگاهی به این ترکیب نشان می‌دهد که تقریباً این گروه از تمام اقوام و جهت‌ها نمایندگی کرده و می‌تواند تسهیل‌گر خوبی برای ادامه این گفت‌وگوها در آینده باشد.

از سوی دیگر، رهبران ارشد سیاسی طالبان نیز به تهران آمده‌اند که این خود نشان از عزم جدی این گروه برای حاضر شدن در میز مذاکرات بین‌الافغانی دارد.

به نظر می‌رسد ابتکار و تلاش جمهوری اسلامی ایران برای سر و‌سامان دادن به روند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و فقط نقش تسهیل‌گر بازی کردن در این مذاکرات، می‌تواند الگوی مناسبی در اختیار سایر قدرت‌های منطقه‌ای از جمله چین، روسیه و پاکستان قرار دهد تا آنها نیز از این طریق شرایط را برای آینده روشن افغانستان فراهم سازند.

ظریف: مردم و رهبران افغانستان باید برای آینده خود تصمیمات دشوار اتخاذ کنند

وزیر امور خارجه بازگشت به میز مذاکرات بین الافغانی را بهترین انتخاب از سوی رهبران و جریان‌های سیاسی عنوان کرد و گفت: امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده کشورشان تصمیمات دشوار اتخاذ کنند.

به گزارش اداره‌کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، اجلاس گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیات عالی سیاسی طالبان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران از دقایقی پیش در وزارت امور خارجه آغاز شد.

محمد جواد ظریف در افتتاحیه این نشست با اشاره به شکست ایالات متحده آمریکا در افغانستان و حضور بیش از دو دهه در این کشور که موجب خرابی‌های بسیاری شده است خاطر نشان ساخت: امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده کشورشان تصمیمات دشوار اتخاذ کنند.

وزیر امور خارجه با اشاره به نتایج نامطلوب ادامه منازعات در افغانستان، بازگشت به میز مذاکرات بین الافغانی و تعهد به راهکارهای سیاسی را بهترین انتخاب از سوی رهبران و جریان‌های سیاسی افغانستان دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به روند گفت و گوها میان جناح‌های موجود به منظور حل و فصل مناقشات و بحرانهای جاری در آن کشور اعلام کرد.

ظریف همچنین بر تعهد جمهوری اسلامی ایران جهت کمک به توسعه همه جانبه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان پس از برقراری صلح تاکید کرد.

شایان ذکر است رهبری هیات جمهوری اسلامی افغانستان در این دور از مذاکرات را یونس قانونی، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان و رهبری هیئت مذاکراتی گروه طالبان را عباس استانکزی، معاون دفتر این گروه بر عهده دارند.

ساعتی قبل «سید رسول موسوی» مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه صبح امروز چهارشنبه در حساب کاربری خود در توییتر از حضور هیات‌هایی از افغانستان در ایران خبر داده بود و نوشت: «تهران میزبان همزمان چهار هیات افغان ۱- هیات کمیسیون فرهنگی پارلمان افعانستان ۲- هیات عالی رتبه سیاسی طالبان ۳- هیات عالی‌رتبه سیاسی جمهوریت ۴- هیات عالی ناظر بر روند تثبیت هویت اتباع.»

سخنگوی دفتر طالبان در قطر هم با انتشار توییتی نوشت: سفر هیات طالبان به تهران به دعوت رسمی مقامات ایران صورت میگیرد و ریاست آن برعهده «شیرمحمد عباس استانکزی» است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
1
21
برادرمون شدند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
درست مثل عراقی ها !!!!!
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
2
24
تطهیر طالبان یعنی نادیده گرفتن کشتار زنان و کودکان و دخترکان معصوم و بی گناه.
از مشهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
0
8
نتیجه مذاکرات باید خروج اتباع افغانستان از جمهوری اسلامی ایران باشد ملت ایران درشرایط تحریم نباید هزینه دیگران راپرداخت کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Luxembourg |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
طالبان یک گروه غیر مشروع هست مذاکره را باید با دولت افغانستان کنیم نه یک گروه که ملت افغانستان آنرا قبول ندارد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین