کد خبر: ۷۱۸۹۱۴
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷

حقایقی شگفت انگیز درباره کره ماه که شاید نمی ‎دانید

در این گزارش ۱۰ حقیقت جالب در مورد ماه را بخوانید.
حقایقی شگفت انگیز درباره کره ماه که شاید نمی ‎دانید
آفتاب‌‌نیوز :

کره ماه یکی از سیاره‌های نزدیک به کره زمین می‌باشد که این کره دارای قطر حدودی ۳۵۰۰ کیلومتری می‌باشد و شب‌ها با انعکاس نور خورشید به سطح کره زمین، منجر به روشنایی این کره می‌شود. با این حال کره ماه دارای حقایق پنهان و بسیار جالبی است که بی شک شاید هر یک از ما اطلاعات کافی و زیادی نسبت به این کره نداشته باشیم.

به همین دلیل ما قصد داریم در ادامه این مطلب شما را با حقایق جالب و شنیدنی در مورد کره ماه آشنا سازیم تا اطلاعات بیشتری نسبت به این کره کسب نمایید. همراه ما باشید.

۱. شکل مردی که بر روی ماه می‌بینید (یا تصویری شبیه نام «علی» که بر روی ماه دیده می‌شود) طبق گفته سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در واقع حوضچه‌هایی هستند که از تجمع سنگ‌های بازالت تشکیل شده اند.

۲. تا کنون ۱۲ انسان بر روی ماه قدم برداشته اند که اولین آن‌ها نیل آرمسترانگ بوده و بعد از وی باز آلدرین و آلن بین در ماموریت آپولو ۱۲ بوده است. حقیقت جالبی که در مورد این ماموریت وجود دارد این است که در هنگام بلند شدن و خروج فضاپیما از جو زمین این فضاپیما ۲ بار هدف رعد و برق قرار گرفت و برای مدتی از سیستم اضطراری برقی خود استفاده می‌کرد و در سیستم برقی آن اخلال ایجاد شده بود!

۳. دمای سطح پوسته ماه به مراتب بیشتر یا کمتر از زمین می‌رسد به طوری که دمای آن در سردترین حالت به منفی ۱۳۸ درجه سانتی گراد و در گرمترین حالت به ۱۲۷ درجه سانتی گراد می‌رسد. دلیل این تغییرات دمایی فوق العاده شدید به وجود نداشتن جو غلیظ در ماه نسبت داده می‌شود.

۴. به طور تقریبی ۱ ماه طول می‌کشد که ماه به دور زمین بچرخد. دوره گردش ماه کامل به دور زمین ۲۷ روز است که این گردش کامل نامیده می‌شود. اما دوره بین ۱ ماه تا ماه جدید از دید زمینی ۲۹.۵۳ روز است که آن را ماه قمری می‌نامند.

۵. در کشور‌های لاتین زبان برای هر ماه متناسب با آداب و رسوم کشور خودشان نام‌های متفاوتی در نظر می‌گیرند، ولی آنچه مرسوم است بین اقوام مختلف این است: ماه سپتامبر (شهریور) را ماه برداشت می‌نامند و ماه ژوئن (خرداد) را به اصطلاح ماه توت فرنگی می‌نامند و معتقدند که در این ماه هر آرزویی انسان داشته باشد به آن خواهد رسید و ماه اوت (مرداد) را ماه ماهی خاویار و ماه جولای (تیر) را ماه طوفان می‌نامند.

۶. در زمان‌های قبل از اینکه گالیله به عنوان اولین انسان آسمان شب را با تلسکوپ ساده خود بررسی نماید تصور بر این بود که نقاط تاریک‌تر روی سطح ماه دریا‌هایی هستند که سطح این کره را پوشانده اند، اما پس از رویت ماه بوسیله گالیله این تصور نادرست باطل شد. اما باز هم نام دریا‌هایی که بر روی ماه گذاشته بودند تغییر نکرد مانند دریای آرامش بر روی ماه (Sea of Tranquility!)

۷. تصور باطلی که تعداد زیادی از ساکنین زمین بر آن معتقدند این است که روی ماه جاذبه‌ای وجود ندارد در حالی که ناسا تاکید بر آن دارد که ماه دارای جاذبه و مقدار آن بطور تقریبی ۰.۱۷ جاذبه زمین است.

۸. طبق گفته ناسا ماه به طور کامل کره و گرد نمی‌باشد بلکه به شکل تخم مرغی است که سمت برجسته آن به سمت زمین است و بیشتر جرم و جاذبه ماه در سمتی است که روبروی زمین قرار دارد (همانطور که می‌دانید به دلیل هماهنگ بودن چرخش زمین به دور خودش (حرکت وضعی) و چرخش ماه به دور زمین همواره ساکنین زمین تنها یک سمت ماه را می‌توانند تماشا نمایند).

۹. همواره یکی از جالب‌ترین اجرامی که در آسمان زمین دیده می‌شود کره بزرگ ماه در افق است به طوری که خیلی از انسان‌ها گمان می‌کنند که ماه بزرگتر شده است. در حالی که این پدیده به خطای دید ماه مشهور است و بزرگ دیده شدن ماه در افق تنها به دلیل خطای دید و تحلیل نادرست مغز بر اثر مقایسه با اجرام بزرگتر روی زمین و در نتیجه بزرگ تصور کردن ماه در افق می‌باشد!

۱۰. همانطور که گفته شد بر روی ماه هیچ جوی وجود ندارد، ولی طبق بررسی‌های صورت گرفته بر روی ماه یخ وجود دارد و دانشمندان ناسا معتقد بر آن هستند که این یخ ناشی از ذرات رها شده از دنباله دار‌ها هست که در سطح سرد ماه تبدیل به یخ می‌شود.

منبع:تالابش

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین