کد خبر: ۷۱۹۹۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
۱۲۲ کشور تورم کمتر از ۳ درصد دارند

هشدار نسبت به بحران آرد و نان

میثم هاشم خانی، کارشناس اقتصادی، در کلاب هاوس خبرآنلاین که با موضوع " ایده‌های اقتصادی دولت رییسی وامدار کدام تفکر اقتصادی است " برگزار شد؛ گفت: تاریخ معاصر ایران حرکت از مقطع حساس قبلی به مقاطع حساس فعلی و آینده است.
هشدار نسبت به بحران آرد و نان
آفتاب‌‌نیوز :

میثم هاشم خانی، کارشناس اقتصادی، در کلاب هاوس خبرآنلاین که با موضوع " ایده‌های اقتصادی دولت رییسی وامدار کدام تفکر اقتصادی است " برگزار شد؛ گفت: تاریخ معاصر ایران حرکت از مقطع حساس قبلی به مقاطع حساس فعلی و آینده است و می دانیم که کشور از نظر اقتصادی در وضعیت خوبی نیست.

وی در ادامه افزود: بررسی آمار و ارقام حاکی از آن است که به احتمال زیاد در سال آینده این موقع کشور با بحران تامین آرد و نان مواجه خواهد شد و در حال حاضر نیز به طور سر انگشتی یارانه‌ای که برای نان داده می‌شود اندازه کل مالیات بر ارزش افزوده‌ای است که از مردم اخذ می شود و هر دو آنها ۷۰ هزار میلیارد تومان است.

این کارشناس اقتصاد در ادامه افزود: بحران اخیر محدود سازی و مسدود سازی اینترنت که بماند اگر ما یک تصویر از وضعیت فعلی اقتصاد را در کناریک تصویر از اقتصاد کشور در دو دهه قبل بگذاریم؛ شاهد خواهیم بود که در آن زمان آماده سازی ابتدایی سند چشم انداز ۱۴۰۴ که با توجه به آن ما رتبه اول اقتصادی در آسیای میانه و قفقاز و خاورمیانه را می بایست داشته باشیم یک موضوع مهم به شمار می آمده است.

وی در ادامه افزود: در آن زمان ما برای پشرفت عجله داشتیم، میگفتیم یعنی ما باید ۲۰ سال صبر کنیم تا به این رتبه دست پیدا کنیم و امروز فکر کردن به چنین چیزی خیلی خیال‌بافانه است؛ در آن زمان در حوزه دیپلماسی اقتصادی ما خط لوله صلح را داشتیم، انتقال گاز از ایران به هند که در مسیر آن به پاکستان و افغانستان نیز گاز دهد و در سال ۸۳ حتی رایزنی هایی با روسیه بود که روسیه سهام دار این خط لوله شود منتها الان وضعیت ما به گونه ای است که فکر کردن به چنین چیزی هم عجیب و غریب است و سطح تخیلات اقتصادی ما خیلی سقوط کرده است.

هاشم خانی در ادامه گفت: دو دهه قبل ما به دنبال توسعه و پیشرفت اقتصادی بودیم و حالا ما شبیه فردی هستیم که سر آن را در آب فرو کرده‌اند تا خفه شود و اوج آرزو وی آن است که یک لحظه نفس بکشد و یک خرده دیرتر خفه شود.

دو کاری که می‌توان از همین فردا برای کاهش اعتراضات بحق مردم کرد - ایرنا پلاس

وی در ادامه به افرادی که ممکن است در کابینه آقای رییسی حضور داشته باشند، اشاره کرد و گفت: برای درک این نکته باید طرافیان آقای رییسی را رصد کرد. در اطراف ایشان از فردی مانند آقای طیب نیا تا آقای فرزین و عبدالملکی و داوودی و صمصامی حضور دارند و دیدگاه دو نفر آخر سوپر کمونیستی است که مشابه آن تنها در دو کشور دیگر یعنی ونزوئلا و کره شمالی یافت می شود؛ اینکه ما بگوییم قیمت دلار دولتی باید هزار و ۵۰۰ تومان شود اصلا در سایر کشورهای جهان یافت نمی شود و اینکه دلار دو تا سه نرخ همزمان داشته باشد نیز پدیده ای است که جهانیان با آن بیگانه اند .

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: در ۱۲۲ کشور دنیا تورم زیر ۳ درصد است؛ لازم به ذکر است که کشورهایی نظیر عراق، افغانستان و فلسطین اشغالی هم تورم زیر ۳ درصد را دارند.

هاشم خانی در ادامه گفت: این ۱۲۲ کشور توسعه یافته و در حال توسعه به این فکر نیافتاده اند که تورم را با سرکوب قیمت ها دستگیری گران فروشان و سلاطین گران فروشی و دیگر سلاطین کنترل کنند؛ افرادی مانند آقای داوودی و صمصامی در طیف متعارف اقتصادی در دنیا قرار نمیگیرند.

وی گفت: من فکر میکنم از آنجا که آقای رئیسی خاستگاه حزبی ندارند و اساسا احزاب نیز در ایران گعده های دوستانه ای هستند که هیچ مانیفست مملکت داری شفافی ندارند و یا مانیفست آنها سرشار از انشا نویسی است طبیعتا تیم اقتصادی ایشون نیز افرادی با دیدگاه های اقتصادی متفاوت و حتی متضاد خواهد بود و اما بازهم امیدوارم که اینطور نباشد و در حد توان خودم تلاش می کنم که اینطور نباشد و طیف افراد معقول تر مانند طیب نیا، فرزین و رهبر بتوانند قدرت بیشتری داشته باشند و حضور اینها بتواند شریط را بهبود بخشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین