کد خبر: ۷۳۶۱۷۲
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱

زنجبیل درمانی برای مثانه بیش‌فعال

پژوهشگران با انجام یک مطالعه تاثیر استفاده از زنجبیل را در کاهش مشکلات ناشی از مثانه بیش فعال مورد بررسی قرار دادند.
زنجبیل درمانی برای مثانه بیش‌فعال
آفتاب‌‌نیوز :

«مثانه بیش فعال»، اختلالی است که به دنبال انقباض بیش از حد عضله مثانه ایجاد می‌شود و علایمی همچون تکرر ادرار، فوریت ادرار، بی اختیاری ادراری و شب ادراری را ایجاد می‌کند. این مشکل می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی بیمار تاثیر زیادی بگذارد.

شیوع مثانه بیش‌فعال در مردها ۷تا ۲۷ درصد و در خانم‌ها ۹ تا ۴۳ درصد است و با افزایش سن شیوع این مشکل بیشتر می‌شود. عواملی مانند چاقی، مصرف کافئین و یبوست می‌تواند در ایجاد این اoتلال نقش داشته باشد و همچنین دیابت کنترل نشده، تحرک کم و درد لگن مزمن ممکن است علائم آن را بدتر کند.

داروی تولترودین؛ دارویی است که برای کاهش انقباض بیش‌ از حد مثانه تجویز می‌شود. ولی با توجه به تمایلی که امروزه نسبت به مصرف داروهای گیاهی ایجاد شده است و با توجه به عوارض کمتری که داروهای گیاهی به همراه دارند، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، با انجام یک مطالعه تاثیر استفاده از زنجبیل را در کاهش مشکلات ناشی از مثانه بیش فعال، بررسی کرده و تاثیر این گیاه را با تاثیر داروی تولترودین مقایسه کردند.

بررسی‌های انجام شده در این مطالعه نشان داد که مصرف زنجبیل می‌تواند شدت علائم مثانه بیش فعال را به طور معناداری کاهش دهد و احتمالاً تجویز آن در بیماران مبتلا به علایم مثانه بیش فعال مفید خواهد بود.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «مقایسه تأثیر داروی تولترودین و زنجبیل بر روی علائم مثانه بیش‌فعال در زنان مراجعه‌کننده به کلینیک حضرت رسول و امام علی (ع) شهرکرد» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و دکتر فهیمه کاوه، دکتر رسول رحیمی، دکتر محمد رجایی اصفهانی، فاطمه دریس و فیروزه نبی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین