کد خبر: ۷۳۶۴۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
تبلیغات

بی‌اختیاری ادرار در خواب و روش‌های درمان

بیشتر از یک سوم افراد بزرگسال مبتلا به بی اختیاری ادرار در خواب، حداقل دو بار در شب برای رفتن به دستشویی بیدار می شوند! اگه شما هم یکی از این افراد هستید، نکاتی که ما در این مقاله به آن اشاره می کنیم می توانند به شما کمک کنند.
بی‌اختیاری ادرار در خواب و روش‌های درمان
آفتاب‌‌نیوز :

اگر شما به دلیل بی اختیاری ادرار، مرتب شب‌ها از خواب بیدار می‌شوید و خواب راحت ندارید باید بدانید که تنها نیستید! طبق آمار انجمن ملی کنترل ادرار، حداقل دو درصد از افراد بزرگسال به عدم کنترل مثانه و بی اختیاری ادرار در خواب مبتلا هستند و بیش از یک سوم افراد بزرگسالی که برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار می‌شوند، دو بار در شب به ادرار کردن نیاز دارند. خوشبختانه علاوه بر راهکار‌های خانگی، شما می‌توانید برای کنترل شرایط از قرص برای بی اختیاری ادرار در زنان و مردان استفاده کنید.

دو نوع بی‌اختیاری ادرار در شب وجود دارد:

۱-شب ادراری بزرگسالان: حدود ۱ تا ۲ نفر از هر ۱۰۰ بزرگسال، گاهی اوقات کنترل مثانه‌ی خود را در هنگام خواب از دست می‌دهد. این مشکل می‌تواند در هر زمانی که شما به خواب می‌روید اتفاق بیفتد. مثلاً وقتی در یک جلسه یا در هواپیما چرت می‌زنید با یک تکان ساده ممکن است نشت ادرار را تجربه کنید. عفونت دستگاه ادراری و استرس از علل اصلی این مشکل می‌باشد.

۲-ناکچوریا یا ادرار مکرر شبانه: در این مشکل شما به طور مکرر با نیاز به ادرار از خواب بیدار می‌شوید. ناکچوریا می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، اما معمولاً در افراد بالای ۶۰ سال شایع‌تر است. ادرار مکرر شبانه، علاوه بر بی اختیاری ادرار با بیماری‌های دیگری مثل دیابت، فشار خون بالا و بیماری قلب نیز مرتبط است.

راهکار‌هایی برای مقابله با بی اختیاری ادرار در شب

برای مقابله با بی اختیاری ادرار در شب، راه‌های مختلفی وجود دارد. ما به شما نکات زیر را توصیه می‌کنیم:

• بعد از شام یا چند ساعت قبل خواب، مصرف مایعات را محدود کنید.

• مصرف محرک‌های مثانه مثل کافئین و الکل را (به خصوص در هنگام عصر) کاهش دهید.

• هنگام استراحت بعد از ظهر، پا‌های خود را بالا بیاورید. این کار باعث تحریک جریان مایعات در بدن می‌شود. جوراب‌های واریسی نیز می‌توانند مفید باشند.

• از پزشک خود بخواهید که برایتان دارو تجویز کند. پزشک ممکن است دارو‌های زیر را تجویز کند:

بی اختیاری ادرار در خواب

-دارو‌های دیورتیک: این دارو که در زمان بعد از ظهر مصرف می‌شود، سطح مایعات بدن را قبل از خواب کاهش می‌دهد.

-دارو‌های آنتی کولیژنیک: این دارو‌ها با شل کردن مثانه، نگه داشتن ادرار را آسان‌تر می‌کند.

-هورمون دسموپرسین: این دارو میزان ادرار تولید شده در شب را کاهش می‌دهد.

• دستگاه آلارم (هشدار دهنده) شب ادراری تهیه کنید. این دستگاه در زمان شروع نشت ادرار و خیس کردن، شما را با صدا یا لرزش از خواب بیدار می‌کند. بیشتر این آلارم‌ها می‌توانند از خیس کردن رختخواب شما جلوگیری کنند.

کنترل بی اختیاری ادرار در شب ممکن است مدتی زمان ببرد. شما باید در حالی که روی مشکل خود کار می‌کنید، از محصولات محافظتی در دسترس نیز بهره ببرید. به عنوان مثال:

• روکش تشک: روکش‌های تشک پلاستیکی یک راه حل آسان و ارزان برای محافظت از رختخواب و کاهش دردسر‌های شما است. البته، روکش‌های پلاستیکی می‌توانند باعث عرق کردن و ناراحتی شما در خواب شوند. با کمی پول بیشتر شما می‌توانید روکش‌های پارچه‌ای ضد آب تهیه کنید. این روکش‌ها با عبور جریان هوا، عرق بدن را تبخیر کرده و خشک می‌مانند. روکش‌های پارچه‌ای ضد آب برای بالش، پتو، لحاف و کیسه خواب نیز موجود است.

• شورت‌های پد دار یا پوشک بزرگسالان: شما می‌توانید در شب برای جلوگیری از نشت ادرار روی رختخواب از شورت‌های مخصوص پد دار یا پوشک بزرگسالان استفاده کنید. همچنین، برای محکم کاری می‌توانید پد‌های جاذب ادرار را در هنگام خواب زیر بدن خود قرار دهید. این پد‌ها به صورت یک بار مصرف و قابل شست و شو در دسترس هستند. هنگام خرید پد در نظر داشته باشید که پد‌هایی با طول بیشتر، پهن‌تر و ضخیم تر، احتمال نشتی کمتری دارند.

بی اختیاری ادرار در خواب

در نهایت، اگر از مشکل بی اختیاری ادرار شبانه رنج می‌برید بهتر است با پزشک مشورت کنید و مشکلات سلامتی خود را با او در میان بگذارید. پزشک با انجام آزمایشات متعدد می‌تواند در تشخیص علت و راه حل این مشکل به شما کمک کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین