کد خبر: ۷۳۸۳۹۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶

تلاش آمریکا برای جلب حمایت روسیه و چین علیه ایران

دیپلمات‌های غربی می‌گویند هدف اعلام‌نشده آمریکا در مذاکرات پیش رو در وین ممکن است جلب حمایت روسیه و چین برای اعمال فشار بر ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات باشد.
تلاش آمریکا برای جلب حمایت روسیه و چین علیه ایران
آفتاب‌‌نیوز :

دیپلمات‌های غربی می‌گویند هدف اعلام‌شده آمریکا در مذاکرات برجامی پیش رو در وین بررسی احیاپذیر بودن توافق هسته‌ای برجام است، اما هدف اعلام‌نشده واشنگتن ممکن است جلب حمایت روسیه و چین برای اعمال فشار بر ایران در صورت شکست مذاکرات است.

این دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شده‌اند یک راه برای اعمال فشار بر ایران جهت «احیای برجام» یا پذیرش توافقی جدید این است که بتوان پکن و مسکو را مجاب کرد که این تهران است که مانع ادامه مسیر است نه واشنگتن.

دولت آمریکا با نقض تمامی تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از توافق هسته‌ای برجام خارج شد. این در حالی است که ایران هرگز از این توافق خارج نشده و تنها با استناد به مفاد مندرج در برجام، تعهداتش را طبق حقوق مصرح در آن توافق، کاهش داده است.

یک دیپلمات غربی که خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفت: «آنها (آمریکایی‌ها) به حمایت چین و روسیه نیاز دارند.»

چین و روسیه بارها آمریکا را مقصر وضعیت فعلی برجام دانسته و خواستار رفع تحریم‌های یکجانبه وضع‌شده از سوی آمریکا علیه ایران شده‌اند. مسکو و پکن همچنین تصریح کرده‌اند که دولت جدید آمریکا برای فراهم کردن زمینه‌های پیشرفت مذاکرات باید سیاست شکست‌خورده موسوم به «فشار حداکثری» را کنار بگذارد.

یک دیپلمات غربی به رویترز گفته قدرت‌های طرف مذاکره با ایران معتقدند هر چه انسجام و هماهنگی میان آنها بیشتر باشد شانس احیای برجام بیشتر خواهد بود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید چند روز پیش اعلام کرد جو بایدن با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین درباره ایران و توافق هسته‌ای برجام گفت‌وگو کرده است. به گفته سالیوان، محور گفت‌وگوی سران دو کشور را بررسی نحوه رسیدن آمریکا و چین به دیدگاهٰ‌های مشترک درباره مذاکرات برجام تشکیل داده است.

«جیک سالیوان» روز سه‌شنبه در یک نشست مجازی گفت: «روسای جمهور دو کشور فرصت داشتند درباره نحوه همسو کردن دیدگاه‌ها در آستانه نشست 29 نوامبر گفت‌وگو کنند تا 1+5 در تعامل با ایران و هموارسازی مسیر برای بازگشت به توافق متحد باشد.»

سالیوان در حالی از گروه «1+5» سخن گفته که دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، با نقض تعهداتش در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد از توافق هسته‌ای برجام خارج شد. آمریکا در حال حاضر عضو برجام نیست.

این در حالی است که به تازگی وبگاه شبکه خبری بلومبرگ گزارش داده ایران، چین و روسیه قبل از آغاز مذاکرات وین با یکدیگر ائتلاف تشکیل داده و دیدگاه‌هایشان را به یکدیگر نزدیک کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین