کد خبر: ۷۴۰۴۵۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲

اکثر آمریکایی‌ها چین را "تهدید شماره ۱" برای کشورشان می‌دانند

براساس نتایج نظرسنجی جدید موسسه رونالد ریگان، اکثر آمریکایی‌ها، چین و نه روسیه یا هر کشور دیگری را به ‌عنوان "بزرگ‌ترین تهدید فعلی" پیش روی کشورشان می‌دانند و همچنین اکثریت حامیان هر دو حزب اصلی آمریکا، نگران احتمال درگیر شدن دو کشور در جنگ هستند.
اکثر آمریکایی‌ها چین را
آفتاب‌‌نیوز :

این نظرسنجی به عنوان بخشی از "مطالعه دفاع ملی ریگان" برای سال جاری میلادی انجام شده و موسسه مذکور نتایج را با دیدگاه آمریکایی‌ها به موضوعات مختلف در سال ۲۰۱۸ مقایسه کرده است.

به گزارش بیزنس اینسایدر، این موسسه در گزارشی تصریح کرده است: "برای اولین بار در تاریخ این مطالعه ما، اکثریت مردم آمریکا یک کشور را به عنوان بزرگترین تهدیدی که آمریکا با آن مواجه است شناسایی کرده‌اند؛ چین. ۵۲ درصد از آمریکایی‌ها در پاسخ به این سوال که کدام کشور را بزرگترین تهدید برای آمریکا می‌بینند، چین را نام می‌برند. در حالی که تنها ۱۴ درصد به نام روسیه اشاره داشتند."

در مقابل اما در سال ۲۰۱۸ تنها ۲۱ درصد آمریکایی‌ها، چین را به عنوان "بزرگترین تهدید" برگزیدند، در حالی که ۳۰ درصد آنها در آن سال روسیه را "تهدید" دانستند.

در نظرسنجی سال ۲۰۲۱، چین انتخاب اول اکثریت اعضای هر دو حزب بود، زیرا ۴۴ درصد از دموکرات‌ها و ۶۴ درصد جمهوری‌خواهان آن را "بزرگ‌ترین تهدید" می‌دانستند.

نتیجه مربوط به دموکرات‌ها افزایش شدیدی را نشان داده، در حالی که تنها ۲۰ درصد از پاسخ‌دهندگان وابسته به این حزب، در فوریه سال جاری میلادی، چین را به عنوان "بزرگترین تهدید" نام بردند.

در گزارش این موسسه آمده است آمریکایی‌ها "شروع به درک ماهیت چند وجهی چالش چین کرده‌اند" و به درصدهای نسبتا برابر حاصل شده در قبال نظر آمریکایی‌ها در خصوص بزرگترین جنبه نگران‌کننده چین اشاره کرد. از میان شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، ۲۰ درصد فعالیت‌های تجاری و اقتصادی چین، ۱۹ درصد توسعه ارتش چین و ۱۷ درصد موارد نقض حقوق بشر را گفتند.

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به طور یکسان عامل اقتصادی را به عنوان نگرانی شماره یک در قبال چین برگزیدند، در حالی که جمهوری‌خواهان ارتش چین را در رده دوم عامل‌های نگرانی در قبال چین و دموکرات‌ها هم نقض حقوق بشر را به عنوان نگرانی دوم انتخاب کردند.

این نگرانی‌ها با ترس از درگیری نظامی احتمالی بین آمریکا و چین همراه شدند، همچنان که ۷۱ درصد از آمریکایی‌ها گفتند که نگران این جنگ احتمالی هستند.

اکثریت شرکت‌کنندگان وابسته به هر دو حزب اصلی در این ترس اشتراک‌ نظر داشتند و ۶۶ درصد دموکرات‌ها و ۷۹ درصد جمهوری‌خواهان با آن موافق بودند.

اخیراً، مایکل سکورا، یکی از مقامات دولت اسبق ریگان، به شبکه فاکس نیوز گفت، معتقد است آمریکا صرف‌نظر از اینکه چقدر برای تحقیق و توسعه هزینه کند، نمی‌تواند از نظر فناوری به چین برسد مگر این که دولت بایدن یک استراتژی ملی متفاوت را در حوزه تکنولوژی اتخاذ کند.

او گفت که در حال حاضر آمریکا از برنامه‌ریزی دارایی محور استفاده می‌کند که به گفته او در این جمله خلاصه می‌شود: "ما بیشتر از آنها پول خرج خواهیم کرد." سکورا اضافه کرد: این دقیقا چیزی است که چین می‌خواهد.

در عوض، این مقام سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا گفت که کشورش باید از برنامه‌ریزی فناوری محور استفاده کند؛ چیزی که کشورهایی مانند چین، روسیه، ژاپن و هند از آن برای رشد با سرعتی شگفت‌انگیز استفاده کرده‌اند.

در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی چین، اکثریت پاسخگویان خواهان تحریم تجاری چین شدند که به موجب آن شرکت‌های آمریکایی از حمایت مالی یا تبلیغاتی خودداری می‌کنند. نزدیک به نیمی از آنها معادل ۴۷ درصد از تحریم کامل حمایت کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین