کد خبر: ۷۴۰۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
داستان خشکی تالاب‌های کشور

به داد دریاچه ارومیه برسید

قصه پر غصه دریاچه ارومیه سالهاست که همانند زاینده رود و داستان خشکی تالاب‌های کشور از طریق اخبار و یا از زبان محلیان منطقه به گوش می‌رسد. داستان غم انگیزی که نه تنها تبعات زیست محیطی آن پس از خشک شدن دریاچه جبران ناپذیر است، بلکه خیل عظیم مهاجرت مردم منطقه را نیز بدنبال خواهد داشت.
به داد دریاچه ارومیه برسید
آفتاب‌‌نیوز :

از زمان آغاز بصدا در آمدن زنگ خطر خشکی دریاچه ستادی بنام ستاد احیا برای نجات دریاچه تشکیل شد و اقداماتی در قالب پروژه‌های مختلف برای صرفه جویی در آب و انتقال آب به دریاچه ارومیه آغاز شد و تا حدودی دریاچه فیروزه‌ای شمالغرب که دومین دریاچه شور دنیا است را از خشک شدن نهایی نجات داد، اما با توقف رهاسازی آب به دریاچه از فروردین سال جاری و تاخیر در اتمام پروژه‌های تاثیر گذار در نجات دریاچه که هرچند ماه یکبار قول اتمام آن‌ها توسط مسئولین داده می‌شود دست در دست هم دادند که این دریاچه تاثیرگذار در حیات حداقل ۵ میلیون نفر، به سمت خشک شدن سریعتر پیش رود.

کاهش ۶۶ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه

یاسر رهبردین، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: تراز فعلی دریاچه ۱۲۷۰.۵۶ است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تراز این دریاچه ۶۶ سانتی متر کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان وسعت فعلی دریاچه ارومیه را ۱۷۷۷ کیلومتر مربع اعلام کرد که آمار مقایسه‌ای با مدت مشابه سال قبل، نشان از کاهش ۱۶۸۳ مترمربعی مساحت دریاچه دارد.

رهبردین با بیان اینکه در حال حاضر دریاچه، ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب دارد، اظهار کرد: حجم آب دریاچه ارومیه در ۶ آذر سال گذشته ۴ میلیارد و ۵۸۰ میلیون مترمکعب بود که آمار‌ها کاهش ۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعبی حجم آب دریاچه را نشان می‌دهد.

افزایش خطر ریزگرد‌های نمکی با خشکی دریاچه ارومیه

مهران نظری، مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: مهمترین چالش زیست محیطی آذربایجان غربی چالش آب و کاهش شدید سطح تراز دریاچه ارومیه به خصوص در یک سال گذشته است که این مشکل زیست محیطی خطر تولید ریزگرد‌های نمکی را در منطقه افزایش داده است.

وی گفت: به دلیل کاهش آب دریاچه ارومیه در حال حاضر جزایر به هم چسبیده و موجب باتلاقی شدن مسیر‌ها شده و مامورین پارک ملی دریاچه ارومیه برای تردد و عزیمت به جزایر با استفاده از قایق موتوری با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده اند؛ که این مسئله می‌تواند حراست از جزایر دریاچه ارومیه و گونه‌های نادر حیات وحش را به خطر اندازد.

انتقال ۷۶۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه

معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از انتقال ٦٧٠ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: برنامه‌هایی را در راستای احیای دریاچه ارومیه در دستور کار داریم.

بهروز مرادی با بیان اینکه وزارت نیرو برنامه‌هایی را برای احیای دریاچه ارومیه در نظر دارد که با اجرای کامل این برنامه‌ها وضعیت دریاچه ارومیه بهتر می‌شود، اظهار کرد: در این راستا ساخت تونل ۳۶ کیلومتری زاب در حال اجرا بوده که حدود ۱۳۰ متر از این تونل باقی مانده است و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه احداث دو تصفیه‌خانه‌ی ارومیه و تبریز نیز در راستای احیای دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین طرح زیست محیطی کشور در دستور کار قرار دارد، گفت: با انجام این دو پروژه ۱۱۴ میلیون متر مکعب آب به دریاچه منتقل خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار کرد: امیدواریم این پروژه نیز تا پایان سال آبی به اتمام برسد و در مجموع بتوانیم شاهد انتقال ٦٦٧ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه باشیم.

مرادی در خصوص براورد هزینه‌هایی که تاکنون توسط وزارت نیرو برای اجرای این فعالیت‌های سازه‌ای صورت گرفته است، گفت: حدود ٦٠٠٠ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده که حدود ۱۴۳۰ میلیارد تومان آن برای ساخت تونل هزینه بوده است.

به گفته وی سد کانی سیب و تونل مربوطه که حدود ٥٥٦ میلیون متر مکعب آب را از طریق یک تونل، کانال و رودخانه متصل به دریاچه از حوزه زاب به دریاچه ارومیه انتقال می‌دهد مهم‌ترین منبع پایدار دریاچه ارومیه خواهد شد.

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی از پایان حفاری تونل انتقال آب سد "کانی سیب" به دریاچه ارومیه خبر داد.

براساس گزارش روابط عمومی استانداری، وعده ۲ هفته‌ای استاندار برای اتمام حفاری تونل یک هفته زودتر محقق و ۳۰ آبان ماه حفاری اتمام یافت.

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی همچنین در حاشیه بازدید از پروژه انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در ۲۲ آبان سال جاری با اشاره به روند اجرای این طرح، گفت: پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به حوضه آبریز دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه است که در سال‌های اخیر در استان اجرا شده است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به بهره برداری از سد کانی سیب و آبگیری این سد از اواخر سال ۱۳۹۲، گفت: ظرفیت آبگیری این سد ۲۲۰ میلیون متر مکعب است که خوشبختانه تاکنون ۱۵۰ میلیون متر مکعب از ظرفیت این سد آبگیری شده است.

طرح تونل انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه دارای ۳۶ کیلومتر طول است که با اتمام آن، سالانه ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب را وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

رییسی، رییس جمهور وقت، خرداد ماه امسال در دوران انتخابات قول مساعد رسیدگی به این بحران زیست محیطی را دادند، اما پس از گذشت چندین ماه، هرروز وضعیت دریاچه وخیم‌تر می‌شود و آب این نگین فیروزه‌ای تحلیل می‌رود. قبل از بروز بحران عظیم باید اقدام شود چرا که این پا و آن پا کردن‌ها زمان وقوع فاجعه را جلوتر می‌راند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین