کد خبر: ۷۴۳۱۹۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۷
اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید در مجتمع تسا

استقبال سازمان ملل از توافق ایران و آژانس

معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل از اقدام داوطلبانه ایران مبنی بر اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب دیده در مجتمع تسا در کرج به آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال کرد.
استقبال سازمان ملل از توافق ایران و آژانس
آفتاب‌‌نیوز :

فرحان حق معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران درباره اقدام داوطلبانه اخیر ایران در تعامل با آژانس گفت: ما از هر گونه تلاش ایران برای تعامل سازنده با آژانس استقبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد که ما با همکاران خود در آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط هستیم و آن‌ها درحال بررسی این پاسخ هستند.

فرحان حق با اشاره به نشست روز گذشته (۲۳ آذرماه ۱۴۰۰ /۱۴ دسامبر ۲۰۲۱) شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی دوازدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص برجام و گزارش دبیر کل سازمان ملل در این زمینه "رز ماری دی کارلو" معاون سیاسی دبیر کل آن را قرائت کرد، افزود همانطور که خانم دی کارلو اعلام کرد ما می‌خواهیم ایران تمام جنبه‌های هسته‌ای برجام را رعایت و با آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور کامل همکاری کند.

معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در پاسخ به سوال دیگری درباره خواسته‌های ایران و آمریکا از یکدیگر در مذاکرات وین اظهار داشت که دبیر کل سازمان ملل و معاون او از آمریکا خواسته اند تحریم‌هایی را که در برجام مشخص شده است، لغو و معافیت‌های تجارت نفتی ایران را تمدید کند و از ایران نیز خواسته اند تا اقدامات مغایر تعهدات برجامی را معکوس کند.

فرحان حق ادامه داد که طرف‌ها درحال مذاکره هستند و باید اجازه دهیم تا خود آن‌ها در مورد چگونگی لغو تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات برجامی تصمیم گیری کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ایران شب گذشته به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کرده است که می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی درخصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را برطرف کرده و تداوم بیش از پیش همکاری‌های متقابل با آژانس را به دنبال داشته باشد.

حسین امیرعبداللهیان در آخرین روز از همایش «گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های همسایه» با اشاره به گفتگو‌های جاری در وین میان جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان ۱+۴ اظهار کرد: گفتگو‌های عزت‌مندانه از ابتدای عمر دولت در دستور کار بوده و کماکان نیز همین رویکرد با جدیت و سخت کوشی تیم مذاکره کننده دنبال می‌شود.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به نحوه تعامل ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و اینکه این سازمان بین المللی در مقاطعی از ابزار فنی برای تاثیرگذاری سیاسی بر گفتگو‌های وین استفاده کرده اظهار داشت: شب گذشته به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم که می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی درخصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را برطرف کرده و تداوم بیش از پیش همکاری‌های متقابل با آژانس را به دنبال داشته باشد.

ساعاتی بعد از اعلام اقدام داوطلبانه ایران برای اجازه به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای جایگزینی دوربین‌های جدید بجای دوربین‌های آسیب دیده در مجتمع تسای کرج، آژانس در بیانیه‌ای رسمی این توافق را "تحولی مهم" توصیف و اعلام کرد که دوربین‌های جدید به زودی در این مجتمع نصب خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه رسمی خود که عصر چهارشنبه منتشر شد، نوشت نصب دوربین‌های جدید در مجتمع تسای کرج در پی توافق حاصل شده بین محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی مدیرکل آژانس انجام می‌شود.

در این بیانیه آمده است: دوربین‌هایی که قرار است در روز‌های آینده نصب شود، جایگزین دوربین‌هایی خواهد بود که پیشتر از این مرکز برداشته شده است. علاوه بر این، آژانس و ایران به همکاری در خصوص مسائل پادمانی باقیمانده با هدف حل و فصل این مسائل ادامه خواهند داد.

این بیانیه به نقل از رافائل گروسی می‌افزاید: توافق با ایران برای جایگزینی دوربین‌های نظارتی در مجتمع تسای کرج تحولی مهم در زمینه‌های نظارت‌های آژانس برای راستی ازمایی فعالیت‌های ایران است. من صمیمانه امیدوارم که بتوانیم بحث‌های سازنده برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده با ایران را ادامه دهیم.

از این رو، یکی از موضوعات فی‌مابین ایران و آژانس که در دو سفر شهریورماه و آذرماه گروسی به تهران مطرح شده بود با ابتکار عمل ایران از بروز سوء‌تفاهم در روابط ایران و آژانس جلوگیری کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین