کد خبر: ۷۴۷۰۴۱
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
سازمان جهانی بهداشت:

شواهد بیشتری درباره خفیف‌تر بودن علائم اُمیکرون به دست می‌آید

یک مقام سازمان جهانی بهداشت می‌گوید شواهد بیشتری دارد به دست می‌آید که سویه اُمیکرون کروناویروس نسبت به سایر سویه‌ها بیشتر بر مجاری تنفسی فوقانی تاثیر می‌گذارد و باعث علائم خفیف‌تری می‌شود.
شواهد بیشتری درباره خفیف‌تر بودن علائم اُمیکرون به دست می‌آید
آفتاب‌‌نیوز :

به گفته این مقام این ویژگی سویه اُمیکرون باعث شده است در برخی مناطق رابطه میان موارد عفونت کرونا و مرگ‌های ناشی از آن «منفک شود» و با وجود شمار فزاینده موارد عفونت شمار مرگ‌ها کاهش یابد.

به گزارش رویترز، عبدی محمود، «مدیر رخداد» در سازمان جهانی بهداشت به خبرنگاران در ژنو گفت: «ما شاهد شمار بیشتر و بیشتر بررسی‌هایی هستیم که نشان می‌دهند اُمیکرون بیشتر مجاری فوقانی تنفسی را مبتلا می‌کند، بر خلاف سویه‌های قبلی که با درگیر کردن ریه‌ها باعث ذات‌الریه شدید می‌شوند.»

او گفت: «این وضعیت می‌تواند خبر خوبی باشد، اما ما واقعا نیاز به بررسی‌های بیشتری داریم تا آن را ثابت کنند.»

داده‌های سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهند از هنگامی که این سویه بسیار جهش‌یافته کروناویروس در ماه نوامبر (آذر) شناسایی شد، به سرعت در جهان انتشار یافته و در دست کم ۱۲۸ کشور ظهور کرده است و باعث ایجاد تنگنا برای بسیاری از کشور‌ها شده است که پس از حدود دو سال اختلال‌های ناشی از کووید به دنبال بازگشایی اقتصادهایشان هستند.

با این حال، با اینکه شمار موارد عفونت در کشور‌ها تا حد بی‌سابقه‌ای بالا رفته است، میزان‌های بستری شدن و مرگ اغلب پایین‌تر از فاز‌های قبلی پاندمی کرونا است.

این مقام گفت: «آنچه ما در حال حاضر مشاهده می‌کنیم... منفک شدن روند عفونت‌ها و روند مرگ‌ها است.»

اظهارت این مقام درباره کاهش خطرات بیماری شدید با داده‌های بررسی‌های قبلی مطابقت دارد، از جمله یک بررسی از آفریقای جنوبی که جزء نخستین کشور‌هایی بود که اُمیکرون در آن شناسایی شد.

در همین زمینه

بررسی آفریقای جنوبی: خطر بستری شدن با کرونای اومیکرون از دلتا کمتر است.
اما محمود همچنین درباره نتیجه‌گیری زودرس در این باره هشدار داد و گفت آفریقای جنوبی را باید به دلایل متفاوت از جمله جوان بودن جمعیت نمونه «مجزایی» به حساب آورد.

او همچنین هشدار دارد که با توجه به واگیری بالای اُمیکرون این سویه در طول چند هفته در کشور‌های بسیاری به سویه غالب بدل خواهد شد و ممکن است در کشور‌هایی که نسبت بالایی از جمعیت‌شان واکسینه نشده‌اند، سیستم‌های مراقبت پزشکی به علت شمار مطلق بالای بیماران زیر فشار قرار گیرند

واکسن‌ها و اُمیکرون
محمود درباره اثربخشی واکسن‌ها بر اُمیکرون گفت با اینکه به نظر می‌رسید این سویه از آنتی‌بادی‌های گذشته می‌گریزد، شواهدی دارد به دست می‌آید که واکسن‌های کووید-۱۹ هنوز تاحدی با برانگیختن شاخه دوم پاسخ ایمنی مربوط به سلول‌های T تاحدی در برابر این سویه حفاظت ایجاد می‌کنند.

او گفت: «پیش‌بینی ما این واکسن‌ها حفاظت‌شان در برابر بستری شدن و مرگ ناشی اُمیکرون را حفظ کنند» و این موضوع درباره واکسن‌های سینوفارم و سینوواک که به طور گسترده‌ای در چین به کار رفته‌اند، هم صادق است.

او گفت: «چالش پیش روی ما واکسن نیست، بلکه واکسیناسیون است و دسترسی به جمعیت‌های آسیب‌پذیر است.»

محمود در پاسخ به این سوال که آیا به واکسن ویژه اُمیکرون نیازی هست یا نه، گفت هنوز خیلی زود است که در این باره اظهار نظر کرد و تصمیم‌گیری در این باره با هماهنگی جهانی انجام شود و نباید به خود شرکت‌های تولیدکننده واگذار شود.

به گفته محمود، بهترین راه برای کاهش اثر این سویه جدید رسیدن به هدف تعیین‌شده سازمان جهانی بهداشت در واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت همه کشور‌های جهان تا ماه ژوئیه (تیر) آینده است، نه تزریق دوز چهارم واکسن در برخی از کشورها.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین