کد خبر: ۷۵۰۲۰۸
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
تبلیغات

با انواع پارچه پوشاک و کاربرد هر یک آشنا شوید!

چه به دنبال خرید پارچه باشید و چه بخواهید مهارت‌های طراحی مد خود را به سطح جدیدی ارتقاء دهید، آشنایی با انواع پارچه کاری هوشمندانه است.
با انواع پارچه پوشاک و کاربرد هر یک آشنا شوید!
آفتاب‌‌نیوز :

هر کدام از پارچه‌های موجود در بازار برای پوشاک خاصی استفاده می‌شوند. به همین خاطر ممکن است بپرسید: «پارچه فاستونی چیست؟» یا «پارچه پلی استر از چه موادی ساخته شده است؟» پارچه‌ها از نظر ظاهری و بافت متمایز از یکدیگر هستند و ویژگی‌های دارند که آن‌ها را برای کاربرد‌های مختلف مناسب می‌کنند. برای شناخت انواع پارچه با ما همراه باشید.

انواع پارچه پوشاک برای دوخت انواع لباس

کیفیت انواع پارچه به مواد سازنده آن بستگی دارد. همچنین، مراحل تولید پارچه در کیفیت نهایی این مواد بسیار مهم است. با این حال انواع پارچه پوشاک به شرح زیر هستند:

پارچه پنبه

پنبه نوعی پارچه نرم، قابل تنفس و قابل شستشو است. این مواد برای بسیاری از اقلام از جمله لباس و کالا‌های خانگی استفاده می‌شوند. همچنین یکی از بهترین پارچه‌های خیاطی برای مبتدیان است. پنبه‌های ارگانیک و بازیافتی نسخه‌های پایدارتر و سازگار با محیط زیست این پارچه هستند.

پارچه کتان

کتان یکی دیگر از پارچه‌های طبیعی محسوب می‌شود که از گیاه کتان تهیه می‌شود. نسبت به پنبه گران‌تر بوده، اما کیفیت بالایی دارد. همچنین تولید کتان از نظر زیست محیطی پایدارتر است. معمولاً از کتان برای تهیه لباس تابستانی و ملحفه استفاده می‌شود.

پارچه موسلین

موسلین نوعی پارچه نخی ساده با مواد نرم و سبک است و اغلب برای تهیه پتو‌های کودک و همچنین لباس تابستانی استفاده می‌شود. گاهی اوقات به موسلین «پارچه پنیر» نیز می‌گویند، زیرا در برخی از پنیرسازی‌های قدیمی استفاده می‌شد.

پارچه پشم

پشم یک پارچه طبیعی است که از مو‌های حیوانات درست می‌شود. پشم گوسفند شاید شناخته شده‌ترین نوع پشم باشد، اما پشم بز نیز رایج است. پشم معمولاً گرم، قوی، قابل تنفس و رطوبت گیر است، اگرچه می‌تواند کمی باعث خارش پوست شود. این پارچه در البسه زمستانی به دلیل گرمای زیادی استفاده می‌شود.

پارچه ابریشم

یکی از مجلل‌ترین پارچه‌های مد روز، ابریشم است که از الیاف تولید شده توسط کرم ابریشم ساخته می‌شود. این پارچه صاف، براق، زیبا و کاملاً ظریف نسبتاً گران اغلب برای ساخت لباس ها، دامن‌ها و بلوز‌های گران قیمت استفاده می‌شود.

با انواع پارچه پوشاک و کاربرد هر یک آشنا شوید!

پارچه ساتن

ساتن به جای اینکه نوعی پارچه باشد، بیشتر یک نوع از انواع بافت پارچه است. از این پارچه برای ایجاد یک روکش بسیار براق و صاف استفاده می‌شود. از ساتن اغلب برای ساخت اقلام پر زرق و برقی مانند لباس شب، لباس عروس و لباس زیر زنانه یا لباس خواب استفاده می‌شود.

پارچه پلی استر

پارچه پلی استر یک ماده مصنوعی است که از پلاستیک ساخته می‌شود. معمولاً از این پارچه برای ساخت لباس و اثاثیه منزل استفاده می‌شود، زیرا در برابر لکه محکم و مقاوم است. این پارچه به راحتی جمع یا کشیده نمی‌شود و مراقبت از آن آسان است. پارچه پلی استر اغلب با پنبه ترکیب می‌شود.

پارچه ریون

ریون یک پارچه نیمه مصنوعی که از الیاف خمیر چوب ساخته می‌شود. این پارچه جایگزینی مقرون به صرفه برای ابریشم است. ویسکوز و مودال انواع پارچه مربوط به ریون هستند. پارچه دارای خصوصیاتی مانند نرمی و قابلیت تنفس است. هرچند دوام و ماندگاری این پارچه خیلی زیاد نیست.

پارچه چرم

چرم برخلاف سایر پارچه‌های معرفی شده از پوست حیوانی مانند گاو، گوسفند، خوک، بز و ... تولید می‌شود. برای نرم کردن و تقویت چرم از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. کفش ها، کیف ها، ژاکت ها، کیف پول و سایر لوازم جانبی معمولاً از چرم ساخته می‌شوند، زیرا چرم محکم و ضد آب است.

پارچه جیر

جیر نوعی چرم است که از قسمت زیرین پوست حیوان ساخته می‌شود و سطحی نرم دارد. رایج‌ترین پوستی که برای تهیه جیر استفاده می‌شود، پوست بره است، اما از خوک، گوساله، آهو و بز نیز در تولید پارچه به کار گرفته می‌شود. جیر نرم‌تر از چرم سنتی است و استحکام کمتری دارد. با این حال، جیر بادوام و انعطاف پذیر است. به همین دلیل می‌توان آن را به راحتی قالب گیری کرد. جیر معمولاً برای ساخت کفش و کت و همچنین لوازم جانبی مانند کمربند و کیف استفاده می‌شود.

پارچه پی وی سی

پی وی سی (پلی وینیل کلراید) نوعی پلاستیک است که می‌توان از آن برای ساخت لباس، به ویژه لباس‌های براق و ضد آب استفاده کرد. چرم وگان اغلب از PVC ساخته می‌شود و اغلی ارزان از پارچه‌های طبیعی است.

پارچه توری

پارچه توری محصولی ظریف و تزئینی است که با دست یا ماشین ساخته می‌شود. این پارچه ساختاری شبیه به شبکه دارد و شامل طرح‌هایی مانند گل، پروانه و نقش‌های انتزاعی است. مراحل تولید پارچه توری به طور سنتی دست ساز اجرا می‌شود. امروزه از این پارچه برای تزئین لباس شب، شومیز و لباس زیر زنانه استفاده می‌شود.

پارچه فاستونی

پارچه فاستونی چیست؟ باید بگوییم: «پارچه فاستونی از نخ پشمی با کیفیت بالا ساخته می‌شود.» مواد اولیه در تولید پارچه فاستونی شامل پشم، مخلوط پشم و کرک و مخلوط پشم و پلی استر است. هر چه در پارچه فاستونی از درصد بیشتر پشم استفاده شود، پارچه کیفیت و مرغوبیت بیشتری دارد. همچنین، پارچه‌های فاستونی پشمی معمولاً سنگین‌تر از پارچه‌های فاستونی مصنوعی هستند. معمولاً پارچه‌های فاستونی با درصد پشم ۴۵، ۷۰، ۸۰، ۹۰ به فروش می‌رسند.

با انواع پارچه پوشاک و کاربرد هر یک آشنا شوید!

پارچه مخمل

مخمل پارچه‌ای نرم، ضخیم و مجلل است که با الیاف پرزدار ساخته می‌شود. کت و لباس شب رایج‌ترین انواع لباس‌های ساخته شده از مخمل هستند. همچنین برای ساخت مبلمان، پرده و کوسن نیز از این نوع پارچه استفاده می‌شود. مراحل تولید پارچه مخمل نیاز به تخصص و دقت بالا دارد.

پارچه کنف

کنف پارچه‌ای طبیعی از الیاف گیاه شاهدانه است. معمولاً از این پارچه برای مقاصد صنعتی مانند گونی، طناب و بادبان استفاده می‌شود، زیرا سخت و بادوام است. همچنین می‌توان کنف را زمانی که با پارچه دیگری مانند پنبه ترکیب می‌شود، به لباس تبدیل کرد.

پارچه کرپ

کرپ پارچه‌ای سبک است که از ابریشم، پشم یا الیاف مصنوعی ساخته می‌شود. این پارچه ظاهری متمایز دارد و به طور گسترده در ساخت لباس‌هایی مانند لباس، شلوار، کت و شلوار، بلوز و سایر استفاده می‌شود. کرپ همچنین یک انتخاب محبوب از مواد نساجی برای وسایل تزئینی خانه مانند پرده، روکش بالش و سایر اثاثه یا لوازم داخلی به شمار می‌آید.

کلام آخر

این امکان وجود دارد که شما در بازار با دیدن انواع پارچه پوشاک سردرگم شوید و ندانید بهتر است کدام پارچه را خریداری کنید. اما در این بررسی ما در مورد پارچه‌های پرکاربرد موجود در بازار صحبت کردیم و شما اکنون می‌توانید پاسخ قانع کننده‌ای برای سؤالاتی مانند «پارچه فاستونی چیست؟» ارائه دهید. هر یک از پارچه‌هایی که در این بررسی نام برده شده اند، دارای ویژگی‌ها و بازه قیمتی متفاوتی هستند. پس لازم است در ابتدا نیاز‌های خود را بررسی کنید و با تنظیم مقدار بودجه پارچه مناسب خود را تهیه کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین