کد خبر: ۷۵۷۷۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
مذاکرات احیای برجام در شرایط حساس و سرنوشت‌ساز

روسیه: مذاکرات‌‌ وین تقریبا تمام شده| ایران: مذاکرات تمام نشده، هنوز برخی موضوعات باقی مانده

گفت‌وگوهای وین در شرایط بسیار حساس و سرنوشت‌سازی قرار دارد. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای بر سر احیای برجام تقریبا به انتها رسیده است.
روسیه: مذاکرات‌‌ وین تقریبا تمام شده| ایران: مذاکرات تمام نشده، هنوز برخی موضوعات باقی مانده
آفتاب‌‌نیوز :

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای بر سر احیای برجام تقریبا به انتها رسیده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛  آمریکا و دیگر کشورهای غربی در مذاکرات وین هشدار داده‌اند که اگر در روزهای آینده این مذاکرات منجر به توافق نشود، میز مذاکرات را ترک خواهند کرد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: دیروز یازدهمین ماهگرد از آغاز مذاکرات وین محسوب می‌شود. این ماراتنی طولانی و فرساینده بود. حال تقریبا به پایان رسیده است.

روسیه: مذاکرات‌‌ وین تقریبا تمام شده

 

مذاکرات تمام نشده؟

در همین حال؛ خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این توئیت نماینده روسیه به نقل از یک منبع حاضر در جریان مذاکرات وین با اشاره به اخبار ضدونقیض منتشر شده از پایان مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: مذاکرات هنوز تمام نشده است؛ اصل بدیهی در مذاکرات این است که تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار نگیرد، توافقی نمی‌شود. اصل بدیهی در مذاکرات این است که تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار نگیرد، توافقی نمی‌شود و هنوز برخی از موضوعات باقی مانده است.

توییت فارسی مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در وین

 استفانی القاق، مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در مذاکرات وین نیز در توییتی فارسی نوشت: ‏ما خیلی نزدیک به یک توافق هستیم. همه طرف ها به طور سازنده تحت رهبری انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا مذاکره کرده‌اند . اکنون باید چند قدم نهایی را برداریم.‎

آژانس: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۵ برابر سقف برجام رسیده

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز پنجشنبه در گزارشی مدعی شد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به پانزده برابر بیشتر از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای (برجام) رسیده است.

به نوشته خبرگزاری «اسوشیتد پرس»، ایران حدوداً ۳۳.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا غنای ۶۰ درصد ذخیره کرده که نسبت به ماه نوامبر ۱۵.۵ کیلوگرم افزایش یافته است.

سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا خارج می‌شود؟

همچنین گابریل نورونا مشاور ویژه وزیر امورخارجه پیشین آمریکا در امور ایران در دولت دونالد ترامپ با انتشار یک رشته توئیت به نقل از مقامات وزارت امورخارجه و شورای امنیت ملی آمریکا ‌و همچنین مقامات اتحادیه اروپا مدعی شد که راب مالی مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در گفت‌وگوهای وین به ایران پیشنهاد حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی را داده است.

بنابر ادعای این مقام پیشین آمریکایی، دولت بایدن در حال برنامه‌ریزی برای رفع تحریم علیه ۱۱۲ فرد و نهادی است که پیش از این هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بودند.

توافق خوب یعنی خارج شدن سپاه از لیست گروه های تروریستی

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه باید رافائل گروسی تکلیف خود را مشخص کند گفت که توافق خوب‬⁩ توافقی است که در نتیجه آن، سپاه از لیست گروه‌های تروریستی و نیز تحریم خارج شده باشد.

ابراهیم رضایی با اشاره به مذاکرات وین در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «توافق خوب‬⁩ توافقی است که در نتیجه آن، سپاه از لیست گروه‌های تروریستی و نیز تحریم خارج شده باشد.»

رضایی در توییت دیگری با اشاره به سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت: «ما در مذاکرات با ۳ ضلع مواجهیم: صهیونیست‌ها مسئول خرابکاری و ترور، آمریکایی‌ها مدیر فشار و مذاکره همزمان، آژانس و آقای گروسی هم متولی خوراک‌دهی و جوسازی رسانه‌ای علیه ایران. گروسی باید تکلیفش را مشخص کند؛ می‌خواهد ناظر بی‌طرف باشد یا عروسک خیمه‌شب‌بازی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها؟»

طبق اعلام محمدرضا غائبی سرپرست نمایندگی ایران در وین، بر اساس توافق به عمل آمده رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و هیات همراه شنبه هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد؛ گروسی در جریان این سفر ضمن ملاقات با مقامات ذیربط کشورمان، در خصوص تداوم همکاری های فنی بین ایران و آژانس به رایزنی خواهد پرداخت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
3
5
روسیه میگه تمام شده یعنی تمام ، شما ....
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین