کد خبر: ۷۵۸۴۷۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
بمباران فرودگاه وینیتسا و تهاجم تمام‌عیار روس‌ها به کی‌یف

حمله روسیه به اوکراین| ۳ شرط روسیه برای توقف فوری جنگ

رئیس جمهوری اوکراین گفت: چند خانواده مثل این در اوکراین کشته شده است؟ ما نمی‌بخشیم. ما فراموش نمی‌کنیم. هر کس را که در این جنگ مرتکب این فجایع شده باشد مجازات خواهیم کرد. در سرزمین خودمان. به جز گور هیچ جای آرامی بر روی زمین نخواهید یافت. به نظر می‌رسد هرآنچه که نیروهای روسیه تا اینجا کرده‌اند برایشان کافی نبوده. به اندازه کافی زندگی ویران نکرده‌اند. می‌خواهند باز هم بکشند.
حمله روسیه به اوکراین| ۳ شرط روسیه برای توقف فوری جنگ
آفتاب‌‌نیوز :

هشدار برخی کشور‌ها و نیز نهاد‌های حقوقی نسبت به نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی و انجام «جنایات جنگی» درجریان تهاجم نظامی ارتش روسیه به خاک اوکراین به نگرانی‌های موجود افزوده است.

ناظران حقوق بشر در روسیه می‌گویندبا دستگیری بیش از ۴۶۰۰ نفر از معترضان به جنگ اوکراین توسط نیروهای امنیتی روسیه، تعداد دستگیرشدگان در این کشور از آغاز حمله روسیه به اوکراین از ۱۳ هزار نفر فراتر رفته است.

در پی هشدار رئیس‌جمهوری اوکراین نسبت به سرنوشت اودسا، یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفته حمله روسیه به این شهر ساحلی قریب‌الوقوع نیست. عالیرتبه‌ترین جمهوری‌خواه کمیته اطلاعات سنا گفته است اعلام منطقه پرواز ممنوع آغاز جنگ جهانی سوم است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفته است خطر حمله روسیه به اودسا در ساحل دریای بالتیک قریب‌الوقع نیست. مارکو روبیو، عالیرتبه‌ترین جمهوری‌خواه کمیته اطلاعات سنای آمریکا گفته است اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین آغاز جنگ جهانی سوم است.

پلیس روسیه ۴۶۰۰ معترض به جنگ اوکراین را دستگیر کرده است و آمار کل معترضان دستگیر شده در این کشور از آغاز حمله به خاک اوکراین از ۱۳ هزار نفر فراتر رفته است.

آخرین تحولات حمله روسیه به اوکراین را در ادامه می خوانید(در حال به روزرسانی):

زلنسکی: نیروهای روسی باعث شکست طرح تخلیه غیرنظامیان شدند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دوشنبه شب نیروهای روسی را متهم کرد که باعث شکست طرح تخلیه غیرنظامیان شدند.

مسکو در چند شهر روسیه آتش‌بس موقت اعلام کرد

مسکو اعلام کرد که فردا (سه‌شنبه) آتش‌بس موقت را از ساعت هفت صبح به وقت گرینویچ در چندین شهر اوکراین اجرا می‌کند تا امکان تخلیه غیرنظامیان از طریق گذرگاه‌های بشردوستانه فراهم شود.

طبق بیانیه‌ای که خبرگزاری‌های روس به نقل از وزارت دفاع این کشور منتشر کردند، «فدراسیون روسیه در تاریخ هشت مارس از ساعت ۱۰ صبح به وقت مسکو (هفت صبح به وقت گرینویچ) آتش‌بس را برای تخلیه غیرنظامیان از کی‌یف و همچنین شهرهای سومی، خارکیف، چرنیگوف و ماریوپل اعلام می‌کند. »

نشست اضطراری شورای امنیت؛ «سازمان ملل به گذرگاه‌های امن نیاز دارد»

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه روز دوشنبه در شورای امنیت گفت که سازمان ملل به گذرگاه‌های امن برای ارائه کمک‌های بشردوستانه در مناطق درگیری در اوکراین نیاز دارد.

او در نشست اضطراری شورای امنیت که به این موضوع اختصاص داده شده بود، افزود: «غیرنظامیان در مکان‌هایی مانند ماریوپل، خارکیف، ملیتوپل و شهرهای دیگر شدیدا به کمک به ویژه تجهیزات پزشکی نیاز دارند.»

این مقام خاطرنشان کرد که سازمان ملل نیاز فوری به یک سیستم ارتباط دائمی با طرف‌های درگیر و تضمین‌هایی برای اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه دارد.

کاخ سفید: بایدن درباره تحریم نفت و گاز روسیه تصمیمی نگرفته است

جن ساکی، سخنگوی جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا گفت: «در این مرحله رییس جمهور، تصمیمی درباره تحریم احتمالی گاز و نفت روسیه نگرفته است.»

وی با این حال گفت که این موضوع روز دوشنبه در جریان گفت‌وگوی جو بایدن با رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا مطرح شده است. وی افزود: «ما توانایی‌ها و امکانات متفاوتی داریم.»

آلمان به ویژه با هرگونه تحریم گاز روسیه که بسیار به آن وابسته است مخالف است و از سوی دیگر ایالات متحده نیز نفت خام روسیه را وارد می‌کند.

هشدار مسکو درباره احتمال تحریم نفت روسیه: عواقب فاجعه‌بار خواهد داشت

مسکو درباره «عواقب فاجعه‌بار» اعمال تحریم نفت روسیه که از سوی واشنگتن و اتحادیه اروپا به‌عنوان اقدامی بیشتر علیه این کشور مورد بحث قرار گرفت، هشدار داد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت: «کاملا بدیهی است که امتناع از خرید نفت روسیه عواقب فاجعه‌باری برای بازار جهانی خواهد داشت.»

وی افزود: «قیمت‌ها احتمالا غیرقابل پیش بینی است و به بیش از ۳۰۰ دلار برای هر بشکه یا حتی بیشتر خواهد رسید.»

مقام آمریکایی: پوتین نزدیک به ۱۰۰ درصد نیروهای آماده‌باش را در اوکراین مستقر کرده است

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اکنون نزدیک به ۱۰۰ درصد از بیش از ۱۵۰ هزار نیرویی را که قبل از تهاجم آماده کرده بود، در اوکراین مستقر کرده است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت: «این بهترین برآورد ما در حال حاضر است.»

دوازده روز پس از آغاز تهاجم به اوکراین، نیروهای روسیه اغلب در شمال کی‌یف متوقف شده‌اند و هنوز آسمان اوکراین را در کنترل خود ندارند و به‌طور فزاینده بر حملات موشکی و توپخانه‌ای تکیه می‌کنند.

این مقام گفت که روسیه بیش از ۶۲۵ موشک به سمت اهداف اوکراینی‌ها شلیک کرده است.

این مقام گفت پنتاگون در آخر هفته دستور داد ۵۰۰ نیروی دیگر به اروپا اعزام شوند که تعداد کل نیروهای آمریکایی در آنجا را به حدود ۱۰۰ هزار نفر می‌رساند. ایالات متحده آمریکا به دنبال محافظت در برابر سرایت جنگ به کشورهای ناتو است.

دور سوم مذاکرات بین مسکو و کی‌یف با «پیشرفت اندک» و «شکست» پایان یافت

یکی از مشاوران رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید که در دور سوم مذاکرات با روسیه، پیشرفت اندکی برای ایجاد کریدورهای امن حاصل شده تا غیرنظامیان بتوانند از برخی شهرهای محاصره شده اوکراین فرار کنند.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین بدون ارائه توضیح بیشتر گفت که تغییرات مثبت کوچکی درباره تدارک کریدورهای بشردوستان وجود دارد.

وی در عین حال افزود که رایزنی‌ها درباره راه‌های مذاکره برای پایان دادن به خصومت‌ها ادامه خواهد یافت.

تلاش‌ها برای ایجاد گذرگاه‌های ایمن برای غیرنظامیان در آخر هفته در میان ادامه بمباران از میان رفت. اما وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه از اقدام جدیدی خبر داد و گفت که غیرنظامیان اجازه دارند کی‌یف، ماریوپل، خارکیف و سومی را ترک کنند.

ولادیمیر مدینسکی، مذاکره‌کننده ارشد روسیه گفت که انتظار دارد که کریدورهای بشردوستانه در اوکراین از روز سه‌شنبه فعال شوند. او گفت که هیچ پیشرفتی در زمینه حل و فصل سیاسی حاصل نشده است اما ابراز امیدواری کرد که دور بعدی بتواند پربارتر باشد.

مدینسکی گفت: «انتظارات ما از مذاکرات شکست خورده است اما امیدواریم دفعه بعد بتوانیم گام مهمتری به جلو برداریم. گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت.»

اتحادیه اروپا: درخواست‌های اوکراین، گرجستان و مولداوی برای پیوستن به این اتحادیه بررسی می‌شود

سفرای اتحادیه اروپا روز دوشنبه موافقت کردند که درخواست‌های اوکراین، گرجستان و مولداوی برای پیوستن به این اتحادیه را بررسی و روند طولانی الحاق را آغاز کنند.

فرانسه به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۲۷ نماینده دائم کشورهای اروپایی موافقت کردند که از کمیسیون اروپا دعوت کنند تا نظر خود را در مورد هر یک از درخواست‌های اوکراین، گرجستان و مولداوی برای عضویت در این اتحادیه ارائه کند.

اگر موافقت اولیه صورت گیرد، فرایندی آغاز می‌شود که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا سه کشور شوروی سابق به‌عنوان کشورهای نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا در نظر گرفته شوند.

طبق قوانین اتحادیه اروپا، کشورهایی که مایل به عضویت در این بلوک هستند باید «معیارهای الحاق» را رعایت کنند که شامل اصلاحات پیچیده اجتماعی، حقوقی و سیاسی است. «ظرفیت اتحادیه اروپا برای جذب اعضای جدید» نیز بخشی از ملاحظات اجازه دادن به کشورهای جدید برای پیوستن به این بلوک است.

در همین حال، شارل میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا امروز در توییتی گفت که پیشنهاد عضویت اوکراین در روزهای آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت.

۱۰ میلیارد دلار خسارت به زیرساخت‌های اوکراین

الکساندر کوبراکوف، وزیر زیرساخت اوکراین گفت که از زمان حمله روسیه به این کشور حدود ۱۰ میلیارد دلار به زیرساخت‌ها خسارت وارد شده است.

کرملین شروط خود برای توقف جنگ در اوکراین را اعلام کرد

سخنگوی کرملین گفت که روسیه به اوکراین اعلام کرده، آماده است در صورت تحقق فهرستی از شروط، عملیات نظامی خود را بلافاصله متوقف کند.

دمیتری پسکوف گفت که مسکو خواستار توقف عملیات نظامی اوکراین، تغییر قانون اساسی‌اش به‌منظور حفظ بی‌طرفی، به رسمیت شناختن کریمه به عنوان بخشی از سرزمین روسیه و به رسمیت شناختن جمهوری‌های جدایی طلب دونتسک و لوهانسک به‌عنوان کشورهای مستقل است.

طبق گزارش رویترز این صریح‌ترین بیانیه روسیه تاکنون از شروطی است که می‌خواهد بر اوکراین تحمیل کند تا آنچه را که «عملیات ویژه نظامی» خود می‌نامند متوقف کند.

پسکوف در یک گفت‌وگوی تلفنی به رویترز گفت که اوکراین از این شروط آگاه است و به آن‌ها گفته شده است.

اوکراین به این شروط تاکنون واکنشی نشان نداده است.

سخنگوی کرملین تاکید کرد که روسیه به‌دنبال ادعای ارضی بیشتر درباره اوکراین نیست.

مجارستان طی فرمانی به نیروهای ناتو اجازه استقرار در این کشور را داد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان طی فرمانی به نیروهای ناتو اجازه می‌دهد تا در غرب این کشور مستقر شوند و محموله‌های تسلیحاتی برای عبور از خاک مجارستان به سایر کشورهای عضو ناتو ارسال شوند.

با این حال طبق این فرمان، مجارستان اجازه ارسال سلاح‌های مرگبار را از سراسر خاک خود به اوکراین ندارد.

رئیس جمهوری اوکراین خواستار گسترده‌تر شدن تحریم‌ها علیه روسیه شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین خواستار تحریم‌های جدید بین‌المللی علیه روسیه شد و پیشنها تحریم نفت روسیه و سایر صادرات این کشور و واردات به آن را داد.

زلنسکی گفت که فشار اقتصادی باید افزایش یابد و در واقع تحریم تجاری بین‌المللی علیه روسیه درخواست شود.

وی در یک سخنرانی ویدئویی با اشاره به تحریم نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه گفت: «اگر تهاجم ادامه یابد و روسیه برنامه‌های خود علیه اوکراین را رها نکند به یک بسته تحریمی جدید به خاطر صلح نیاز است.»

او اضافه کرد: «واردات به روسیه را تحریم کنید. اگر آن‌ها به قوانین متمدنانه پایبند نیستند پس نباید کالاها و خدمات را از تمدن دریافت کنند.»

پوتین از اروپا خواسته است به مقامات اوکراینی «برای احترام به قوانین بشردوستانه» فشار بیاورند

کاخ کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا درباره اوکراین تماس تلفنی داشت و طی آن پوتین از اتحادیه اروپا خواست تا به مقامات کی‌یف برای احترام به قوانین بشردوستانه فشار بیاورد.

پذیرش ۵۰ آواره اوکراینی در بریتانیا؛ جانسون: بریتانیا بسیار بسیار سخاوتمند است

پس از آنکه فرانسه مقامات بریتانیایی را به رفتار «غیرانسانی» در قبال پناهجویان متهم کرد، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از رفتار دولتش با اوکراینی‌هایی که از جنگ فرار می‌کنند دفاع کرد.

جانسون گفت که بریتانیا «بسیار بسیار سخاوتمند» است اما اینگونه نیست که مردم بتوانند بدون هیچ گونه کنترلی وارد کشور شوند.

بریتانیا می‌گوید پیش بینی می‌کند تا ۲۰۰ هزار آواره اوکراینی را بپذیرد. با این حال تعداد بسیار کمی تاکنون موفق به رسیدن به بریتانیا شده‌اند. وزارت کشور بریتانیا گفت که حدود ۵۰ ویزا تا روز یکشنبه صادر شده است.

ژرالد دارمنین، وزیر کشور فرانسه روز یکشنبه گفت لندن صدها پناهجوی اوکراینی در بندر کاله را قبول نکرده است و مقامات بریتانیایی به آن‌ها گفته‌اند باید از سفارتخانه‌های بریتانیا در پاریس یا بروکسل ویزا بگیرند.

این مقام فرانسوی، این نوع رفتار را کمی غیرانسانی توصیف کرد.

در مقابل وزیر کشور بریتانیا گفت که این کشور هیچ مرکز ویزا در کاله ندارد.

گروه‌های امدادی اوکراین: دست‌کم ۱۳ نفر در بمبارانی نزدیک کی‌یف کشته شدند

گروه‌های امدادی اوکراین اعلام کرد که دست‌کم ۱۳ نفر در بمباران یک نانوایی صنعتی در ماکاریف در حدود ۵۰ کیلومتری غرب کی‌یف کشته شدند.

طبق گزارش این نهاد در تلگرام، حدود ۳۰ نفر در زمان بمباران در اطراف نانوایی بودند.

این پیغام پس از مدت کوتاهی بدون اعلام دلیل یا جزییات بیشتر از تلگرام حذف شد.

دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس آغاز شد

خبرگزاری‌های روسیه و بلاروس اعلام کردند که دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین با هدف یافتن راه حلی برای درگیری‌ها عصر دوشنبه در بلاروس آغاز شد.

بلتا، خبرگزاری بلاروس در حساب کاربری خود در تلگرام با انتشار عکسی از هیات‌های روسیه و اوکراینی که پشت میز مذاکره نشسته‌اند اعلام کرد که دور سوم مذاکرات در مرز بلاروس و لهستان آغاز شده است.

فدراسیون ژیمناستیک درباره یک ورزشکار روس به‌خاطر «حمایت» احتمالی از جنگ تحقیق می‌کند

فدراسیون بین‌المللی ژیمناستیک اعلام کرد که از واحد اخلاقی خود خواسته است تا تحقیقات انضباطی را درباره یک ورزشکار روس آغاز کند. ایوان کولیاک بر روی سکوی مسابقات جام جهانی علامتی را در ارتباط با حمله روسیه به اوکراین به نمایش گذاشته بود.

در بیانیه‌ فدراسیون بین‌المللی ژیمناستیک آمده است: «پس از رفتار تکان دهنده ایوان کولیاک روس، در جریان جام جهانی ژیمناستیک هنری در دوحه قطر از بنیاد اخلاقی خود خواسته‌ایم تا تحقیقات انضباطی را آغاز کند.»

این ورزشکار روس که مقام سوم را کسب کرده بود روی سکوی اهدای مدال لباسی را بر تن داشت که حرف z روی آن نوشته شده بود. این حرف به‌عنوان نماد حمایت از تهاجم تعبیر می‌شود. ورزشکار اوکراینی در این بخش از مسابقات مقام نخست را کسب کرده بود.

فدراسیون در بیانیه مطبوعاتی خود یادآور شد که در واکنش به حمله روسیه، ژیمناست‌های این کشور به همراه ژیمناست‌های بلاروس، مقامات و داوران این کشور دیگر نمی‌توانند از روز دوشنبه در مسابقات رسمی فدراسیون شرکت کنند.

درخواست اروپا از پکن: از نفوذ خود برای پایان دادن به جنگ استفاده کنید

پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون اروپا در امور خارجی گفت: «اتحادیه اروپا تمایل دارد چین نقش میانجی را بازی کند و با متقاعد کردن روسیه از این کشور بخواهد جنگ را در اوکراین متوقف کند.»

وی افزود: «چین به‌دلیل روابطی که با مسکو دارد، دارای این پتانسیل است و ما علاقه مندیم چین از نفوذ خود در فشار برای آتش بس استفاده کند و روسیه را وادار کند که گلوله‌باران و کشتار بی‌سابقه غیرنظامیان در اوکراین را متوقف کند.»

صلیب سرخ نسبت به افزایش گسترده نیازها در اوکراین هشدار داد

صلیب‌سرخ روز دوشنبه هشدار داد که وضعیت اضطراری بشردوستانه در اوکراین ناشی از تهاجم ارتش روسیه، آوارگی و نیازهای گسترده را در خود این کشور و در میان همسایگان ایجاد خواهد کرد.

فرانچسکو روکا، رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر طی یک نشست خبری در ژنو پیش‌بینی کرد که «درگیری در اوکراین به بزرگترین وضعیت اضطراری بشردوستانه در اروپا برای سال‌های آینده تبدیل می‌شود.»

او گفت: «جابه‌جایی‌ها و نیازها گسترده هستند و این نیازها هم در داخل اوکراین و هم در خارج از آن، اضافه خواهند شد.»

آقای روکا تاکید کرد میلیون‌ها نفری که در اوکراین مانده‌اند نیاز فوری به آب آشامیدنی و غذا دارند.

وی اضافه کرد که با صعب العبور بودن جاده‌ها، قطع شبکه‌های آب و برق، مردم به مراقبت‌های فوری پزشکی، دارو ، آب پاکیزه و سرپناه نیاز مبرم دارند.

ماکرون، مسکو را به لفاظی‌های ریاکارانه متهم کرد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از لفاظی‌ها «ریاکارانه» و «بدبینی» مسکو درباره پیشنهاد بازکردن کریدورهای بشردوستانه به روسیه برای غیر نظامیان اوکراینی انتقاد کرد.

وی در گفت‌وگو با شبکه ال‌سی‌ای فرانسه گفت که باید غیرنظامیان را با آتش‌بس کامل از منطقه درگیری خارج کرد.

وی تصریح کرد این مسئله از طریق کریدورهایی که در معرض تهدید هستند برطرف نخواهد شد.

وی افزود: «گفتن اینکه ما با آوردن مردم به روسیه از آن‌ها محافظت می‌کنیم، ریاکارانه است.»

سازمان ملل: کشته شدن ۴۰۶ غیرنظامی در اوکراین را تایید می‌کنیم، آمار واقعی بالاتر است

دفتر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که از زمان آغاز تهاجم روسیه توانسته است کشته شدن ۴۰۶ غیرنظامی در اوکراین را تایید کند.

طبق این گزارش تا نیمه شب یکشنبه ۸۰۱ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. اداره حقوق بشر سازمان ملل از روش‌های سخت‌گیرانه استفاده می‌کند و تنها تلفاتی را گزارش می‌کند که تاییدیه آن اعلام شده باشد.

با این حال این سازمان می‌گوید که ارقام واقعی به‌طور قابل توجهی بالاتر است.

مقامات اوکراینی ارقام بسیار بالاتری را اعلام کرده‌اند.

اتحادیه اروپا درخواست عضویت اوکراین را در روز‌های آینده بررسی می‌کند

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا روز دوشنبه در توئیتی اعلام کرد که رهبران اتحادیه اروپا در روز‌های آینده درخواست اوکراین برای پیوستن به این اتحادیه ۲۷ کشوری را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

وی گفت: «همبستگی، دوستی و کمک بدون مانند اتحادیه اروپا به اوکراین تزلزل‌ناپذیر است. ما در روز‌های آینده درباره درخواست عضویت اوکراین بحث خواهیم کرد.»

رهبران اتحادیه اروپا قرار است روز پنجشنبه در نشستی غیررسمی در پاریس درباره جنگ اوکراین و تلاش این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا بحث می‌کنند.

روبل روسیه باز هم سقوط کرد

روبل روسیه امروز در برابر دلار و یورو به پایین‌ترین حد خود رسید و در مجموع بیش از یک سوم ارزش خود را در سالجاری از دست داده است.

روبل روسیه صبح روز دوشنبه به ازای هر دلار ۱۳۱.۲۵ و به ازای هر یورو ۱۴۳.۳ معامله شد.

این کاهش در حالی رخ می‌دهد که شرکت‌های بین‌المللی بیشتری می‌گویند که به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین از روسیه خارج می‌شوند.

فن درلاین: اروپا در حال آماده کردن تحریم‌های جدید علیه روسیه است

اورزولا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که اتحادیه اروپا در حال آماده کردن تحریم‌های بیشتر علیه روسیه به دلیل «بی توجهی کرملین نسبت به شهروندان است.»

وی پیش از دیدار با نخست وزیر ایتالیا گفت: «البته که درباره وضعیت اوکراین، جنگ وحشیانه به رهبری پوتین صحبت خواهیم کرد.»

وی تصریح کرد که با ماریو دراگی همچنین درباره «بسته اجرایی جدید تحریمی» گفتگو می‌کند.

وی افزود: «ما پیش از این سه بسته تحریمی سخت‌گیرانه داشتیم، اما اکنون باید مطمئن شویم که هیچ مشکلی وجود ندارد و تاثیر تحریم‌ها حداکثری است.»

رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به تاثیر تحریم‌ها گفت: «ما شاهد تلاطم‌هم‌های نزولی در اقتصاد روسیه هستیم.»

فن‌درلاین همچنین گفت که اتحادیه اروپا باید از وابستگی به گاز، نفت و زغال سنگ روسیه خلاص شود.

وی اضافه کرد که فردا پیشنهاد‌هایی ارائه خواهد شد تا اتحادیه اروپا بتواند عرضه انرژی خود را به دور از روسیه متنوع کند.

وی در عین حال تاکید کرد که «اگر تهاجم ادامه پیدا کند و روسیه برنامه‌های خود علیه اوکراین را رها نکرد به این معنی است که یک بسته تحریمی جدید نیاز است.»

وی افزود که تحریم‌های جدید گام‌های تحریم جدید علیه جنگ و برای صلح خواهد بود.

دراگی خطاب به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا: سریع تحریم‌ها را اعمال کنید

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا از کشور‌های اتحادیه اروپا خواسته است به سرعت تحریم‌ها علیه افراد و شرکت‌های روسی را اعمال کنند.

وی در بروکسل پیش از دیدار با اورزلا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در جمع خبرنگاران گفت: «حالا همه ما باید با سرعت در این زمینه عمل کنیم.»

دولت ایتالیا روز شنبه اعلام کرد که پلیس ویلا‌ها و قایق‌های تفریحی به ارزش ۱۴۳ میلیون یورو را از پنج شهروند روس که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بودند، توقیف کرد.

وی پس از دیدار با رئیس کمیسیون اروپا نیز گفت: «ما تحریم‌های بیشتر را رد نمی‌کنیم، اما درباره این موضوع با فن‌درلاین صحبت نکردیم.»

وزاری خارجه روسیه، اوکراین و ترکیه گرد هم می‌آیند

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که به زودی با همتا‌های روس و اوکراینی خود تشکیل نشستی برگزار خواهد کرد.

این نشست سه جانبه آنگونه که وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده و مسکو نیز دقایقی پیش آن را تایید کرد روز شنبه در آنتالیا برگزار خواهد شد.

چاووش اوغلو ضمن اعلام این خبر با انتشار توییتی نوشت: «به دنبال ابتکارات رئیس جمهور و تلاش‌های دیپلماتیک صورت گرفته از سوی ما (دولت ترکیه)، وزرای خارجه روسیه (سرگئی لاوروف) و اوکراین (دمیترو کولبا) تصمیم گرفتند با در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا در نشستی باحضور من شرکت کنند.»

روسیه خواستار حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک خود در فرانسه شد

روسیه روز دوشنبه پس از گزارش یک «حمله» با کوکتل مولوتوف به یکی از مراکز فرهنگی خود در پاریس، از مقامات فرانسوی خواست که از نمایندگی‌های دیپلماتیک خود در فرانسه محافظت کافی به عمل آید.

خانه علم و فرهنگ روسیه، واقع در مرکز پایتخت فرانسه، ساعات پایانی شامگاه یکشنبه با یک بطری آتش‌زا هدف حمله قرار گرفت.

این حمله که با تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین همزمان شده است به ساختمان نمایندگی فرهنگی روسیه در مسکو آسیب جدی وارد نکرد و هیچ فردی نیز در این میان آسیب ندید.

کشته شدن شهردار هوستومل

منابع محلی در اوکراین از کشته شدن شهردار هوستومل، در شمال غربی کی‌یف که یک پایگاه نظامی در آن واقع شده است، خبر دادند.

 شهرداری هوستومل با انتشار پیامی در فیس‌بوک تایید کرده است که یوری ایلیچ پریلیپکو، شهردار این شهر در دوازدهمین روز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین هنگام توزیع غذا و دارو بین بیماران و نیز حین تسلای مجروحان جان باخت.
فرانس‌پرس بدون اشاره به نحوه کشته شدن شهردار هوستومل بخشی از بیانیه شهرداری را منعکس کرده که در آن آمده است: «هیچ کس او را مجبور نکرده بود که با گلوله های دشمن روبرو شود. او می توانست مانند صدها نفر دیگر در یک سرداب پنهان شود.»

هوستومل، در شمال غربی کیف واقع شده و محل استقرار فرودگاه نظامی آنتونوف است که در ۲۵ فوریه، یک روز پس از آغاز تهاجم نظامی به اوکراین، هدف حمله نیروهای روسی قرار گرفته بود.

پاریس: بازکردن دالان‌های انسانی به سوی بلاروس و روسیه پیشنهاد ما نبود

کاخ ریاست جمهوری فرانسه روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواستی برای بازکردن دالان‌های انسانی در اوکراین برای تخلیه غیرنظامیان به سوی بلاروس و روسیه نکرده است.

الیزه ضمن تاکید بر لزوم «احترام به قوانین بین‌المللی» به ویژه در خصوص حمایت از غیرنظامیان یادآور شد که گشایش دالان‌های انسانی در اوکراین به روی روسیه و بلاروس پیشنهاد دولت فرانسه نبوده است.

وزارت دفاع روسیه پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که پس از «درخواست شخصی» امانوئل ماکرون در جرین گفتگوی تلفنی یکشنبه شب با ولادیمیر پوتین تصمیم گرفته شد که چند کریدور بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از شهرهای کی‌یف، خارکیف، ماریوپل و سومی باز شود.

کی‌یف ساعاتی پس از انتشار این خبر اعلام کرد پیشنهاد مسکو برای تخلیه نظامیان از کی‌یف به خاک بلاروس و انتقال آنها با هواپیما به روسیه را نمی‌پذیرد.

در بیانیه الیزه آمده است: «تا زمانی که تهاجم جریان دارد و روس ها از پایان دادن به آن امتناع می ورزند» لازم است «به قوانین بشردوستانه بین‌المللی، حمایت از غیرنظامیان و ارسال کمک ها احترام بگذاریم».

غیبت روسیه در نشست رسیدگی به پرونده تهاجم نظامی به اوکراین در دیوان بین‌المللی دادگستری

روسیه روز دوشنبه در نخستین جلسه دادرسی دیوان بین‌المللی دادگستری که بنا به درخواست اوکراین برای رسیدگی به اتهامات مرتبط با حمله نظامی به این کشور تشکیل شده است، حضور نیافت.

قاضی جوآن داناهیو، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری در این خصوص به خبرنگاران گفت: دادگاه از عدم حضور روسیه در جریان این رسیدگی‌های شفاهی ابراز تأسف می‌کند.

وی همچنین یادآور شد که بنا به گفته سفیر روسیه در هلند، کشوری که مقر دیوان بین‌المللی دادگستری در آن واقع شده، مسکو قصد ندارد نمایندگانی به این جلسات بفرستد.

یک عضو هیئت اوکراینی حاضر در جلسه دادگاه نیز گفت: «خالی بودن صندلی‌های نمایندگان روسیه گویای خیلی چیزها است.»

وی افرود: «آنها اینجا در مقابل دادگاه حضور ندارند اما در میدان جنگ هستند و علیه کشور من تهاجمی به راه انداخته‌اند.»

کی‌یف بیش از یک هفته پیش و تنها چند روز پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین درخواستی را برای رسیدگی به این این اقدام مسکو به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه ارائه کرده بود.

مقامات اوکراینی از بالاترین مرجع قضایی سازمان ملل متحد می‌خواهد تا پیش از تصمیم‌گیری در باره جزئیات و اتهامات مطرح در این پرونده که ممکن است سال‌ها طول بکشد با صدور حکمی فوری، خواستار توقف تهاجم نظامی روسیه به کشورشان شده‌اند.

کی‌یف: دالان انسانی پیشنهادی مسکو به سوی بلاروس و روسیه «غیراخلاقی» است

مقامات اوکراینی می‌گویند پیشنهاد مسکو برای باز کردن دالان‌هایی انسانی که خروجی آنها به خاک بلاروس و روسیه منتهی می‌شود کاملا غیراخلاقی است.

این واکنش در حالی مطرح می‌شود که وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه از بازگشایی چند دالان بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از شهرهای کی‌یف، خارکیف و ماریوپل خبر داده بود.

سخنگوی دولت اوکراین ضمن مخالفت با پیشنهاد مسکو برای تعیین نقطه خروجی این دالان در خاک بلاروس و روسیه تاکید کرده است که شهروندان کشورش باید از طریق خاک کشورشان به مکان‌های امن تخلیه شوند.

معاون نخست وزیر اوکراین در این خصوص گفت که کی یف از پذیرش چنین دالان‌های بشردوستانه‌ای که وی آنرا «غیرقابل قبول» خواند، خودداری می‌کند.

بمباران فرودگاه وینیتسا ۹ کشته به جا گذاشت

نیروهای امدادرسان اوکراینی روز دوشنبه اعلام کردند که دست کم ۹ نفر در جریان بمباران روز گذشته فرودگاه وینیتسا واقع در ۲۰۰ کیلومتری جنوب غربی کی‌یف کشته شدند.

فرانس‌پرس در گزارش خود به نقل از نیروهای امدادی اوکراین آورده است که جستجو برای یافتن دیگر قربانیان احتمالی این حملات که روز یکشنبه توسط ارتش روسیه انجام شد همچنان ادامه دارد.

بنا به این گزارش، از میان پانزده نفری که از زیر آوار بیرون آورده شده‌اند ۹ نفر از جمله پنچ غیرنظامی و چهار سرباز جان باخته‌اند.

هتلی لوکس در مرز رومانی پناهجویان اوکراینی را اسکان می‌دهد

سالن‌ مراسم و جشن‌های یک هتل لوکس در نزدیکی مرز رومانی با اوکراین به مرکز پذیرش و اسکان پناهجویانی تبدیل شده که از جنگ گریخته‌اند.

پناهجویان پس از اسکان و اقامتی موقت در سالن بزرگ و زیبای این هتل برای سفر به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اورپا مهیا می‌شوند.

وب‌سایت مهاجر نیوز با انتشار گزارشی در خصوص یادآور شده که از بیست و چهارم فوریه، زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین تاکنون دست کم ۱۵۰۰ پناهجو در این هتل اسکان یافته و سپس راهی کشورهای دیگر شده‌اند.

بیش از ۵ هزار تظاهرکننده مخالف جنگ در روسیه دستگیر شدند

یک نهاد مستقل و حقوق بشریِ ناظر بر اعتراض‌ها و تظاهرات ضد دولتی در روسیه شمار افراد بازداشت‌ شده در جریان تجمع روز یکشنبه مخالفان جنگ در این کشور را دست کم ۵ هزار نفر اعلام کرد.

این میزان دستگیری در یک روز از دید خبرگزاری فرانسه در روسیه بی سابقه و حتی بیشتر از موج دستگیری و بازداشت‌ حامیان الکسی ناوالنی در اوایل سال گذشته میلادی در سراسر این کشور است.

ناوالنی با ارسال پیامی از درون زندان از حامیان خود خواسته است که هر روز با تجمع در میدان اصلی شهر محل سکونت خود به تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین اعتراض کنند و فریاد صلح‌خواهی سر دهند.

بنا به گزارش‌‌ منابع محلی، دست کم ۲ هزار و سیصد معترض روز یکشنبه در جریان تجمع اعتراض آمیز جنگ در مسکو که از سوی کرملین غیرقانونی اعلام شده بود، دستگیر و بازداشت شدند.

به این تعداد باید علاوه بر افرادی که در ده‌ها شهر دیگر دستگیر شدند بیش از ۱۲۰۰ نفر دیگر را نیز اضافه کرد که در تجمعی مشابه درسن پترزبورگ بازداشت شدند.

فعالان ضد جنگ و اعضای منتسب به جریان اپوزیسیون در روسیه همچنین ویدئویی‌هایی را از این دستگیری‌ها و نیز نحوه برخورد خشونت‌آمیز ماموران امنیتی با معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

پکن: دوستی چین و روسیه «همچون صخره» محکم و استوار است

چین روز دوشنبه بار دیگر بر پیوند عمیق و استوار میان روابط خود با روسیه تاکید کرد و گفت برای یک میانجی‌گری بین‌المللی جهت حل بحران اوکراین آماده است.

وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه در حالی از تحکیم روابط پکن با مسکو خبر داد که تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین از سوی اغلب کشورهای جهان و نهاد‌های بین‌المللی محکوم شده و تحریم‌های گسترده‌ای نیز به دلیل این تجاوز نظامی علیه مسکو اعمال شده است.

وانگ یی ضمن اشاره به بلند بودن چشم‌انداز همکاری‌های آینده دو کشور تصریح کرد که چین «در صورت لزوم» آماده مشارکت در یک میانجی‌گری بین‌المللی برای حل مناقشه جاری در اوکراین است.

اوج‌گیری قیمت طلا در بازارهای آسیایی

در پی تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین و تاثیر قابل انتظار آن بر بازارهای جهانی، قیمت طلا صبح روز دوشنبه باز هم افزایش یافت.

قیمت طلا در بازارهای آسیایی اکنون به بیش از۲ هزار دلار افزایش یافته است. این نشان دهنده روی آوردن سرمایه‌گذاران به این کالای باارزش و گرانبها پس از بالارفتن نگرانی‌ها نسبت به تبعات جنگ بر اقتصاد جهانی است.

براساس آخرین گزارش‌ها، قیمت هر اونس طلا در بازارهای آسیایی صبح روز دوشنبه به ۲ هزار و ۸۶ سنت افزایش یافت که بالاترین بها برای این فلز گرانبها از سپتامبر ۲۰۲۰ تاکنون محسوب می‌شود.

شهردار میکولائیف گلوله‌باران این شهر را تایید کرد

برخی منابع خبری روز دوشنبه از حملات توپخانه‌ای ارتش روسیه به شهر بندری «میکولائیف» در جنوب اوکراین خبر دادند.

شهردار میکولائیف با انتشار پیامی در فیس‌بوک و به اشتراک گذاشتن ویدیویی از یک ساختمان در آتش سوخته حمله به مناطق مسکونی در این شهر را مورد تایید قرار داده است.

این حملات در حالی انجام می‌شود که نیروهای اوکراینی روز یکشنبه اعلام کرده بودند حملات ارتش روسیه رادفع کرده و فردوگاه محلی را بار دیگر تحت کنترل گرفته‌‌‌اند.

کره جنوبی ازقطع مبادلات بانکی با روسیه خبر داد

وزارت امور خارجه کره‌جنوبی اعلام کرد که این کشور مبادلات خود را با بانک‌های روسی در پی تهاجم نظامی اخیر به خاک اوکراین قطع می‌کند.

این تصمیم به نشانه همسویی با تحریم‌های فراگیر غرب علیه روسیه اتخاذ شده و بخش‌های کلیدی اقتصاد این کشور را هدف قرار گرفته و انتظار می‌رود طی روز‌های آینده به بخش نفت و انرژی نیز گسترش یابد.

درخواست استرالیا از چین برای پایان دادن به حمایت ضمنی از جنگ

نخست وزیر استرالیا روز دوشنبه از چین خواست ضمن محکوم کردن حمله نظامی روسیه به اوکراین به حمایت سیاسی و اقتصادی خود از جنگ پایان دهد.

اسکات موریسون در گفتگو با یک اندیشکده سیاست خارجی مستقر در اوکراین، تاکید کرد: «هیچ کشوری در حال حاضر به اندازه چین بر تهاجم خشونت آمیز روسیه به اوکراین تأثیری نخواهد داشت.»

وی در ادامه با اشاره به این نکته که «بحران کنونی در اروپا» پکن را در «وقت انتخاب» قرار داده، افزود: چین در این مقطع از تاریخ باید نشان دهد که در عمل نسبت به تعهد خود در قبال صلح جهانی و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌ها پایبند است.

ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، روسای جمهوری روسیه و چین چند روز پیش از آغاز جنگ در اوکراین در پکن با یکدیگر ملاقات و بر تقویت «بی حد و مرز» دوستی میان دو کشور تاکید کردند.

کرملین: چند دالان بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان باز شده است

ارتش روسیه روز دوشنبه از ایجاد چند کریدور بشردوستانه و برقراری آتش‌بس محلی برای تخلیه غیرنظامیان از شهر‌های خارکیف، کی‌یف، ماریوپل و سومی خبر داد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای با اعلام برقراری «وضعیت سکوت» از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه هفتم مارس که به نظر می‌آید آتش بس اشاره داشته باشد، یادآور شد که همزمان چند کریدور بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان باز شده است.

در این بیانیه آمده است که این تصمیم پس از «درخواست شخصی» امانوئل ماکرون در تماس تلفنی یکشنبه شب وی با ولادیمیر پوتین گرفته شده است.

ارتش روسیه در حالی از توقف حملات و بازکردن دالان‌های انسانی برای تخلیه غیرنظامیان از برخی شهر‌های بزرگ اوکراین خبر داده که دور سوم مذاکرات میان دو طرف درگیر در مخاصمه قرار است امروز دوشنبه برگزار شود.

تلاش برای تخلیه غیرنظامیان از بندر محاصره شده ماریوپل در جنوب شرق اوکراین طی روز‌های اخیر با شکست مواجه شد و دو طرف یکدیگر را نقض شرایط تخلیه و از سرگیری حملات متهم کردند.

قیمت نفت به بالاترین حد خود در ۱۳ سال گذشته رسید

در حالی که آمریکا از گفتگو با متحدان خود درباره تحریم احتمالی نفت روسیه خبر داده، قیمت نفت به بالاترین حد خود در ۱۳ سال گذشته رسیده است.

قیمت نفت خام برنت در بازار آسیا بعد از رسیدن به بشکه‌ای ۱۳۹ دلار در نزدیکی ۱۳۰ دلار ایستاده است.

اشغال اوکراین توسط روسیه و نگرانی ناشی از آن بر تامین انرژی، بازار نفت جهان را شوکه کرده است.

همزمان قیمت سوخت مصرف کنندگان بالا رفته و نگرانی در میان مردم را بیشتر کرده است.

قیمت نفت به بالاترین حد خود در ۱۳ سال گذشته رسیده است.

دانمارک بودجه دفاعی‌اش را افزایش می‌دهد

دانمارک می‌گوید در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، بودجه دفاعی خود را افزایش می‌دهد

مته فردریکسن نخست وزیر این کشور گفته است تمام احزاب این کشور با افزایش دو درصدی بودجه دفاعی دانمارک تا سال ۲۰۳۳ موافقت کرده‌اند.

این مبلغ معادل سالانه ۲.۶۵ میلیارد دلار می‌شود.

نخست وزیر دانمارک گفته است این کشور کلیه وابستگی‌های خود را به گاز طبیعی روسیه قطع خواهد کرد چرا که 'این دوره تاریخی به تصمیم‌های تاریخی نیاز است.'

روسیه برای تهاجم تمام عیار علیه کیف آماده می‌شود

مقام‌های وزارت دفاع اوکراین می‌گویند روسیه نیروهای خود را برای یک تهاجم تمام‌عیار علیه کیف آماده می‌کند.

براساس گزارش ارتش اوکراین نیروهای مسکو در حال جمع آوری تجهیزات لازم برای حمله به پایتخت هستند و تانک‌ها و یگان‌های پیاده‌نظام موتوریزه آن برای آماده کردن شرایط به شهر ایرپین در حومه کیف نزدیک می‌شوند.

براساس این گزارش تازه فرماندهان روسیه از طریق مسیر چرنوبیل سوخت مورد نیاز این نیروها را از بلاروس وارد کرده‌اند.

ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه در سوی دیگر کشور تمرکز خود را بر محاصره شهرهای شرقی خارکیف و چرنیه‌ف، سومی و میکولائیف گذاشته‌اند.

در همین حال در گزارش روزانه اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا آماده نیروهای روس به دلیل مقاومت جدی نیروهای اوکراینی و پشتیبانی ضعیف ارتش روسیه در ۴۸ ساعت گذشته پیشروی چندانی نداشته‌اند.

در این گزارش آمده است همزمان حمله سنگین توپخانه و بمباران هوایی روسیه علیه اهداف نظامی و غیرنظامی اوکراین ادامه دارد.

براین اساس حملات اخیر روسیه خارکیف، میکولاییف و چرنیه‌ف را هدف گرفته است و به طور خاص در ماریوپول به شدت سنگین بوده است.

ارتش اوکراین می‌گوید روسیه خود را برای تهاجم تمام عیار به شهرهای این کشور آماده می‌کند.

روسیه سرباز سوریه‌ای اجیر می‌کند

مقام‌های آمریکایی به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفته‌اند کرملین در تلاش برای اشغال شهرهای اصلی اوکراین، سربازان سوریه‌ای را برای جنگ‌ کوچه به کوچه استخدام می کند.

مقام‌های امنیتی آمریکا حاضر نشده‌اند به این روزنامه بگویند چند سرباز سوریه‌ای برای جنگ در اوکراین آماده شده‌اند اما تاکید کرده‌اند که برخی از آنها هم‌اکنون در روسیه‌اند و برای اعزام به اوکراین آماده می‌شوند.

به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال روسیه به داوطلبان دیرالزور سوریه پیشنهاد داده که به ازای حقوق ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار برای دوره‌های شش ماهه در اوکراین بجنگند.

گفته می‌شود مقام‌های مسکو بر این بارورند که اعزام نیروهای سوریه که با یک دهه جنگ کوچه به کوچه در جریان جنگ داخلی این کشور آبدیده شده‌اند می‌توانند برای اشغال شهرهای بزرگ اوکراین از جمله کی‌یف به این کشور کمک کنند.

کمک ۱۰۰ میلیون دلاری بریتانیا به اوکراین

دفتر نخست وزیر بریتانیا می‌گوید نزدیک ۱۰۰ میلیون دلار به دولت اوکراین کمک خواهد کرد تا بتواند به کارکرد روزانه خود ادامه دهد.

این بودجه قرار است پرداخت حقوق بیکاری، بازنشستگی و خدمات دولتی را تسهیل کند.

بودجه کمکی ۱۰۰ میلیون دلاری دولت بریتانیا به اوکراین در کنار ۲۹۰ میلیون دلاری قرار خواهد گرفت که این کشور پیشتر به کیف وعده داده بود.

این پول از طریق یک صندوق بانک جهانی در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت که پیشتر هم از سوی کشورهای دیگر برای ارسال سریع پول به اوکراین مورد استفاده قرار گرفته است.

کشتار غیرنظامیان

دست کم سه نفر، یک مادر و دو کودک اوکراینی بر اثر شلیک خمپاره به مسیر خروج غیرنظامی‌ها کشته شده‌اند.

این مسیر از شهر ایرپین در نزدیکی کیف، آغاز می‌شود که هدف بمباران سنگین قرار گرفته است.

غیرنظامیان تلاش داشتند از پلی بگذرند که پیشتر توسط نیروهای اوکراینی برای جلوگیری از ورود سربازان روسیه به پایتخت ویران شده بود.

یک تلاش دیگر برای آتش‌بس در شهر ماریوپل و تخلیه غیرنظامی‌ها با ناکامی مواجه شد و دو طرف یکدیگر را در این زمینه مقصر می‌خوانند. صلیب سرخ می‌گوید روسیه و اوکراین بر سر جزئیات خروج غیرنظامیان توافق نکرده‌اند. روزهای متوالی است که شهر ماریوپول بدون آب و برق بوده است.

زلنسکی: هیچ جای آرامی به جز گور نخواهید داشت

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به سربازان روسیه هشدار داده است که اگرمرتکب جنایت جنگی شوند، سربازان اوکراین آنها را 'تا گور' دنبال خواهند کرد.

زلنسکی در سخنرانی شبانه خود از کیف، به سربازان روسیه گفت اگر در جریان حمله به اوکراین عامدانه کسی را به قتل برسانند 'با قیامت' روبرو خواهند شد.

رئیس جمهوری اوکراین گفت: چند خانواده مثل این در اوکراین کشته شده است؟ ما نمی‌بخشیم. ما فراموش نمی‌کنیم. هر کس را که در این جنگ مرتکب این فجایع شده باشد مجازات خواهیم کرد. در سرزمین خودمان. به جز گور هیچ جای آرامی بر روی زمین نخواهید یافت.

به نوشته بی بی سی، رهبر اوکراین گفت: به نظر می‌رسد هرآنچه که نیروهای روسیه تا اینجا کرده‌اند برایشان کافی نبوده. به اندازه کافی زندگی ویران نکرده‌اند. می‌خواهند باز هم بکشند.

زلنسکی درعین حال از رهبران کشورهای غربی خواست که تدابیر قاطعانه‌تری دربرابر مسکو اتخاذ کنند و گفت 'گستاخی متجاوز نشانه روشنی به غرب. است که تحریم علیه روسیه کفایت نمی‌کند.'

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
3
11
این پوتین ...نمیدونه که غربیها دارن باهاش بازی میکنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
غربيها خوب ميدونند چه خبره
اين وسط ايران...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
بازی نه.
صبر داشته باش همان بلایی که بسر هیتلر آوردن بسر پوتین هم خواهد آمد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
سکوت ایران بزرگترین خطا میباشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
4
7
پول خوب بدی ما میایم و میشویم مدافع کاخ کرملین
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
14
2
سایت افتاب بوق غرب و غرب زدگان.!!!
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
4
4
اغلب کشورهای جهان!!!؟؟؟؟؟چهارتا کشورغربی و کشورهایی که راهی جزپیروی ازچهارتاکشورندارن!!!البته جنگ و خونریزی راه حل نیست.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
2
10
صدا و سیما دقیقه نخست ورود بازیکنان دو تیم برنلی و چلسی به زمین و ادای احترام آنان و تماشاگران به مردم اوکراین را سانسور کرد و به جای آن تصاویری از آرشیو پخش کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
صدا وسیما جناحی است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین