کد خبر: ۷۶۳۷۸۱
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷

سوغات کرمان چیست؟ | سفری خوشمزه به کرمان

خریدن سوغاتی، یکی از رسم‌ها و فرهنگ‌های جذاب ما ایرانی‌ها است. خیلی از ما وقتی به شهر یا کشور دیگری سفر می‌کنیم، حتما چندتا سوغاتی هم برای دوستان و عزیزانمان می‌خریم و یک‌جوری در چمدان جا می‌دهیم تا بدون کوچک‌ترین آسیبی به مقصد برسد.
سوغات کرمان چیست؟ | سفری خوشمزه به کرمان
آفتاب‌‌نیوز :

ما با خریدن سوغاتی، می‌خواهیم بخشی از شادی و شیرینی سفرمان را با آدم‌هایی که دوستشان داریم تقسیم کنیم و به آن‌ها بگوییم که حتی کیلومتر‌ها فاصله هم نتوانسته‌است جای علاقه و دوستی بین ما را بگیرد. اما اگر از نگاه شخصی و روابط بین‌فردی بگذریم، خریدن سوغاتی، به رونق گردشگری و هنر بومی آن شهر یا کشوری به آن سفر کرده‌ایم هم کمک بزرگی می‌کند.

برخلاف خیلی‌ها که خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل یا بازدید از جا‌های دیدنی شهر مقصد را مهم‌ترین قسمت‌های سفر می‌دانند. حالا ما می‌دانیم که خریدن سوغاتی، نه تنها در فرهنگ ما ایرانی‌ها کار بسیار خوب و شایسته‌ای است، بلکه از نگاه گردشگری و اقتصاد گردشگری نیز، اهمیت زیادی دارد.

بنابراین با توجه به نزدیک بودن تعطیلات سال نو و استقبال ایرانی‌ها از سفر‌های نوروزی، بعد از دو سال محدودیت سفر، تصمیم گرفتیم، در این مقاله به معرفی سوغاتی‌های یکی از زیباترین شهر‌های ایران، یعنی کرمان، بپردازیم. تا اگر شما هم قصد سفر به این شهر را دارید، با مهم‌ترین سوغاتی‌های کرمان، آشنا شوید.

با فرض اینکه شما ساکن تهران هستید، می‌توانید با خرید بلیط هواپیما تهران به کرمان یوتراوز، به وسیع‌ترین استان ایران سفر کنید. پس اگر شما هم می‌خواهید با خرین سوغاتی، شیرینی سفر به کرمان زیبا را با عزیزانتان تقسیم کنید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

سوغاتی‌های خوردنی کرمان

برای ما ایرانی‌ها که ذائقه‌مان با غذا‌ها و شیرینی‌های بی‌نظیر ایرانی تربیت شده، یکی از بهترین سوغاتی‌هایی که می‌توانیم از کسی بگیریم یا به کسی هدیه کنیم، خوراکی‌ها یا خوردنی‌های شهر‌های دیگر است.

به هر شهری از ایران که سفر کنید، خوراکی‌های محلی خوشمزه‌ای وجود دارد که به‌عنوان سوغات آن شهر شناخته می‌شوند؛ با کمی گردش در بازار سوغات کرمان، متوجه می‌شویم که کرمان هم از این قاعده مستثنی نیست. پس در این مقاله، می‌خواهیم چندتا از بهترین سوغاتی‌های خوردنی کرمان را به شما معرفی کنیم.

کلمپه

این کلوچه‌های خوشمزه که بیشتر در شهر‌هایی مثل بم، پخته می‌شود، یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های کرمان است که با گردو و خرما پخته می‌شود. بعضی از مردم محلی هم برای این‌که رنگ‌وبوی بهتری به این کلوچه‌ها بدهند از روغن حیوانی، هل، گلاب یا دارچین استفاده می‌کنند. در آخر هم، وقتی کلمپه‌ها آماده شدند، روی آن‌ها با پودر پسته یا کنجد تزیین می‌شود و می‌توانید آن‌ها را نوش‌جان کنید.

قاووت

احتمالا شما هم تا الان اسم قاووت یا قووتو را شنیده‌اید و می‌دانید که یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین سوغاتی‌های کرمان به‌شمار می‌آید. این خوراکی خوشمزه کرمانی از آسیاب کردن دانه‌های مختلفی مثل؛ گندم، جو، کنجد و انواع گیاهان دارویی تهیه می‌شود.

در نهایت همه ترکیبات قوتو به شکل یک شیرینی محکم و منسجم درمی‌آید و ترکیب آن با آب یا شیر، یک عصرانه بسیار مقوی و خوشمزه را برای شما فراهم خواهد کرد.

سوغات کرمان چیست؟ | سفری خوشمزه به کرمان

زیره

حالا به معروف‌ترین سوغات کرمان، یعنی زیره، رسیدیم. فرقی نمی‌کند که کجای ایران زندگی می‌کنید، به‌هرحال مطمئنیم که تا امروز، ضرب‌‍‌المثل «زیره به کرمان بردن» را شنیده‌اید که وقتی کسی کار بیهوده‌ای انجام می‌دهد، از آن استفاده می‌کنیم.

به‌عنوان مثال شما در هر شهری از ایران که باشید، به راحتی با مراجعه به عطاری‌ها، می‌توانید زیره بخرید. شاید هم در هر سفر، مقداری از آن را برای استفاده از خواض درمانی‌اش یا برای پختن غذا، کنار چمدانتان بگذارید. اما اگر می‌خواهید از شهری مثل تهران، به کرمان سفر کنید، به هیچ‌وجه این کار را انجام ندهید. چراکه زیره به کرمان بردن، مصداق عملی انجام کار‌های بیهوده است.

در کرمان، می‌توانید به‌راحتی انواع زیره سبز و سیاه را تهیه کرده و از عطر و طعم بی‌نظیر آن، استفاده کنید.

گردو

یکی دیگر از سوغاتی‌های کرمان، که کمتر به آن پرداخته شده، میوه‌ای سخت و گران، به‌نام گردو است. اگرچه که گردو را هم مثل زیره، می‌توانید در همه شهر‌های ایران به‌راحتی تهیه کنید. اما جالب است بدانید که گردوی کرمان، یکی از با کیفیت‌ترین گردو‌های ایران است.

در همین رابطه، طبق آمار منتشر شده در سال‌های قبل، بعد از پسته، گردو دومین محصول صادراتی استان کرمان بوده‌است که همین موضوع به‌تن‌هایی می‌تواند نشانه خوبی برای کیفیت بالای این محصول در استان کرمان باشد.

پسته

یکی از اصلی‌ترین محصولات کشاوزی استان کرمان، که در سراسر جهان هم شناخته می‌شود، پسته است. پسته رفسنجان، معروف‌ترین و با کیفیت‌ترین محصول پسته‌ای است که در ایران به‌دست می‌آید.

این دانه خوشمزه که عضو بسیار مهمی در پذیرایی‌ها و سفره‌های هفت‌سین ایرانی است، معمولا در همه شهر‌های ایران قابل تهیه است، اما قیمت کمی ندارد. درعین‌حال اگر از شهر‌های دیگری مثل تهران به کرمان، سفر می‌کنید، سوغاتی بردن پسته از کرمان به تهران، می‌تواند عزیزانتان را خیلی بیشتر از چیزی که تصور می‌کنید، خوشحال کند.

جالب است بدانید که بیش از ۷۰ درصد پسته ایران، در شهر رفسنجان کاشته و برداشت می‌شود.

کماچ سهن

اگر از علاقه‌مندان به شیرینی‌های سنتی ایرانی هستید، کماچ سهن کرمان، یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌هایی است که می‌توانید امتحان کنید.

این شیرینی خوشمزه بر پایه جوانه گندم، آماده می‌شود و از زیره و دارچین هم برای طعم‌دهی به آن استفاده می‌کنند. در نهایت هم روی هرکدام از شیرینی‌ها با خرما یا پسته تزئین می‌شود و خمیر دوم را روی آن می‌گذارند.

این شیرینی خوشمزه، یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها، بین مردم کرمان است که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن‌را امتحان کنید.

سوغات کرمان چیست؟ | سفری خوشمزه به کرمان

کلام آخر

در پایان، لازم است به این نکته هم اشاره کنیم که ما در این مقاله، فقط به سراغ خوراکی‌های کرمان رفتیم، اما شما با قدم زدن در بازار سوغات کرمان، گزینه‌های دیگر هم برای خرید سوغاتی خواهید داشت که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • قالی
  • پته‌دوزی
  • ظروف و دکوری‌های مسی
  • آجیده‌دوزی
  • گبر دوزی
  • گلیم شیریکی پیچ

اگر از ارزش مادی صنایع دستی، به‌عنوان سوغاتی بگذریم، اهمیت آن‌ها در زنده نگه‌داشتن هنر‌های قدیمی ایرانی و رونق هرچه بیشتر این هنر‌ها و حرفه‌ها، موضوعی غیرقابل گذشت است.

البته خریدن خوراکی یا صنایع دستی، به‌عنوان سوغاتی، موضوع کاملا شخصی است و هر دو اهمیت بالایی دارند، بنابراین می‌توانید بر اساس سلیقه خودتان یا طرف مقابل، سوغاتی‌های موردنظرتان را خریداری کنید.

بنابراین؛ با توجه به همه چیز‌هایی که در این مقاله راجع به آن صحبت کردیم، اگر در تعطیلات نوروز امسال، به کرمان سفر کردید، بعد از تماشای تمام جاذبه‌های این شهر، و در زمانیکه بلیط هواپیما کرمان به تهران را از یوترواز خریدید، حتما در زمان برگشت به شهر خودتان، سوغاتی‌ها را با دقت خاصی در چمدان بگذارید تا در پرواز آسیب بینند و بتوانید با هدیه دادن آن‌ها، شادی سفر را با عزیزانتان تقسیم کنید.

اما اگر امسال هم قرار است مثل دو سال گذشته، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، در خانه بمانید و برنامه‌ای برای سفر در تعطیلات پیش‌رو ندارید، آرزو می‌کنیم سوغاتی‌های خوبی از اطرافیانتان بگیرید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین