کد خبر: ۷۶۴۹۵۸
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۱
کاهش ۳۸ درصدی آب سد‌های تهران در یک سال اخیر

سدهای ایران چقدر آب دارند؟

ظرفیت کل سد‌های کشور ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب است که از این میزان تا روز بیست فروردین ماه امسال، ۵۱ درصد پرشدگی (آب) دارند.
سدهای ایران چقدر آب دارند؟
آفتاب‌‌نیوز :

کشور ایران دارای اقلیم خشک و نیمه خشک بوده و متوسط بارش آن ۲۵۰ میلی‌متر است که این میزان بارش حدود یک سوم متوسط جهانی است.

از نظر توزیع مکانی و زمانی بارش کشور، شرایط مطلوبی در جهت تقویت منابع آبی و دسترسی مناسب به منابع آبی در سطح کشور فراهم نیست، به‌طوری‌که میزان بارش در مناطق کویری حدود ۴۶ میلی‌متر بوده که این رقم در استان‌های شمالی کشور به بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ میلی‌متر افزایش می‌یابد و از نظر زمانی نیز پنج درصد بارش کشور در تابستان اتفاق می‌افتد که چندان کمکی در تأمین آب کشت‌های تابستانه و دائمی نمی‌کند.

از طرفی متوسط بارش کشور در گذر زمان رو به کاهش است، به‌طوری که میانگین بارش ۵۳ ساله کشور حدود ۲۵۰ میلی‌متر بوده در حالی که میانگین ۱۳ ساله اخیر به ۲۳۲ میلی‌متر کاهش یافته است.

تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب کشور نشانگر آن است که حجم آب موجود در سد‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰ تا انتهای شهریور۱۴۰۱) تا بیستم فروردین امسال به رقم ۲۵ میلیارد و ۷۱ میلیون متر مکعب رسیده است.

این درحالی است که پارسال و در همین بازه زمانی حجم آب موجود در سد‌های کشور ۲۹ میلیارد و ۴۸ میلیون متر مکعب بوده که کاهش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش ۵ درصدی آب ورودی به سد‌ها در یک سال اخیر

کل آبی که از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۰) وارد سد‌ها شده ۱۹ میلیارد و ۵۸ میلیون متر مکعب است که این میزان در سال آبی پارسال (ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) ۲۰ میلیارد و ۶ میلیون متر مکعب بوده که ۵ درصد کاهش یافته است.

میزان خروجی آب از سد‌های کشور هم از ابتدای سال آبی جاری تا بیست فروردین ماه ۱۳ میلیارد و ۱۵ میلیون متر مکعب است، درحالی که در مدت مشابه سال آبی پارسال ۱۸ میلیارد و ۴۶ میلیون متر مکعب بوده که کاهش ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد.

۱۳ سد حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی جاری با موجودی یک میلیارد و ۱۶۹ میلیون متر مکعبی ۷۰ درصد پُرشدگی دارند که در مقایسه با سال آبی پارسال ۳ درصد افزایش پرشدگی را نشان می‌دهند.

سدزاینده رود اصفهان نیز در سال آبی جاری با ۳۳۹ میلیون متر مکعب موجودی مخزن ۲۷ درصد میزان پرشدگی آن است که نسبت به سال آبی پارسال حجم پرشدگی آن ۳ درصد بیشتر شده است.

کاهش ۳۸ درصدی آب سد‌های تهران

پنج سد تهران نیز که ۴۳۶ میلیون متر مکعب موجودی مخزن دارند، در سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰) ۲۳ درصد پرشدگی دارند که در مقایسه با سال آبی پارسال کاهش ۳۸ درصدی دارند.

۱۰ سد خوزستان با ۱۳ میلیارد و ۷۳۶ میلیون متر مکعب درصد پرشدگی آن‌ها در سال آبی جاری ۵۶ درصد است که در مقایسه با سال آبی پارسال ۱۰ درصد کاهش را نشان می‌دهند.

وضعیت ۲ سد استقلال و شمیل و نیان در استان هرمزگان در سال آبی جاری بهتر از بقیه سد‌های کشور است.

سد استقلال با ۲۳۳ میلیون متر مکعب موجودی مخزن ۹۳ درصد پرشدگی دارد که نسبت به سال آبی پارسال رشد ۹۲ درصدی یافته است.

سد شمیل و نیان هم با ۷۱ میلیون متر مکعب موجود مخزن در سال آبی جاری ۷۲ درصد حجم پرشدگی دارد که در مقام مقایسه با سال آبی پارسال از رشد ۲۹۳ درصدی برخوردار شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین