کد خبر: ۷۶۸۵۱۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
روسیه هزار تن غله اوکراین را دزدید

جنگ اوکراین| روسیه: خطر جنگ هسته‌ای باید به حداقل برسد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، خواست تا «اگر واقعا می‌خواهند بحران اوکراین حل شود» به تسلیح این کشور پایان دهند.
جنگ اوکراین| روسیه: خطر جنگ هسته‌ای باید به حداقل برسد
آفتاب‌‌نیوز :

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز شنبه از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو و آمریکا خواست تا به تسلیح اوکراین پایان دهند.

وی گفت که اگر کشور‌های غربی «واقعا علاقه‌مند به حل بحران اوکراین هستند» باید از ارسال سلاح به این کشور خودداری کنند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مناطق متعددی در اوکراین هدف حملات سنگین روسیه قرار گرفته است. از این جمله می‌توان به حمله موشکی روز گذشته به دنیپروپتروفسک در مرکز اوکراین اشاره کرد.

شرق این کشور نیز هدف حملات همه‌جانبه و شدید روسیه قرار دارد. به‌گفته کارشناسان سیاسی و نظامی روسیه قصد دارد «به‌هر قیمتی» منطقه دونباس را تحت کنترل کامل دربیارود و تمرکز خود را بر این منطقه قرار داده است.

تحولات جنگ اوکراین در تاریخ شنبه ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) را در ادامه می خوانید:

هواپیمای روسی حریم هوایی سوئد را نقض کرد

یک هواگرد شناسایی روسیه روز جمعه برای مدت کوتاهی حریم هوایی سوئد را نقض کرد.

مقامات دفاعی سوئد در حالی نقض حریم هوایی خود را اعلام کردند که این کشور پس از حمله روسیه به اوکراین در نظر دارد به ائتلاف ناتو بپیوندد.

وزیر دفاع سوئد در یک برنامه تلویزیونی گفت: «نقض حریم هوایی سوئد غیرقابل قبول است.»

وی افزود: «این اقدام غیرحرفه‌ای با توجه به وضعیت عمومی امنیتی بسیار نامناسب است. حاکمیت سوئد باید همیشه محترم شمرده شود.»

حمله موشکی روسیه باند فرودگاه اودسا را ویران کرد

ارتش اوکراین اعلام کرد که حمله موشکی روسیه باعث ویرانی یک باند فرودگاه در اودسا، سومین شهر بزرگ این کشور شده است.

فرماندهی عملیات جنوب اوکراین در یک مطلب تلگرامی اعلام کرد که از باند فرودگاه اودسا در نتیجه حمله موشکی دیگر نمی‌توان استفاده کرد.

فرماندار منطقه‌ای اودسا گفت که این موشک از کریمه شلیک شده است.

بوریس جانسون درباره ماریوپل با زلنسکی گفتگو کرد

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در یک گفت‌وگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پیشرفت تلاش‌های سازمان ملل برای تخلیه مردم از شهر ماریوپل را مورد بحث قرار داد.

دفتر نخست وزیری بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «نخست وزیر بار دیگر تاکید کرد که بیش از هر زمان دیگری به تقویت اوکراین و اطمینان از شکست پوتین متعهد است و خاطرنشان کرد که اوکراینی‌ها چقدر محکم برای آزادی خود می‌جنگند.»

جانسون در این گفتگو تایید کرده که بریتانیا به ارائه کمک‌های نظامی بیشتر ادامه خواهد داد.

رئیس پلیس کی‌یف: سه جسد دست و پا بسته با آثار شکنجه در بوچا پیدا شد

رئیس پلیس منطقه کی‌یف اوکراین روز شنبه اعلام کرد که سه جسد دست و پا بسته در نزدیکی شهر بوچا پیدا کرده است.

به ادعای پلیس اوکراین آثار شکنجه «طولانی مدت» بر روی بدن این افراد وجود داشته و گلوله نیز به سر آن‌ها شلیک شده است.

وی گفت که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که «قاتلان سعی داشتند جنایت خود را پنهان کنند و به همین دلیل اجساد را داخل یک گودال انداخته و روی آن را با خاک پوشانده بودند.»

بوچا شهری در نزدیکی کی‌یف، پایتخت است، مقامات اوکراین می‌گویند پس از عقب نشینی روسیه صد‌ها جسد را در این منطقه پیدا کرده‌اند که اغلب آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند.

اگرچه روسیه کشتار مردم در بوچا را رد کرده و آن را «اقدام تحریم آمیز اوکراین» خوانده، اما بسیاری از کشور‌های غربی روسیه را عامل این کشتار معرفی کرده و آن‌را «جنایت جنگی» دانسته‌اند.

گفتگوی تلفنی ماکرون و زلنسکی

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با ولودومیر زلنسکی روز شنبه گفتگوی تلفنی داشته است.

بر اساس این بیانیه ماکرون در تماس تلفنی خود به همتای اوکراینی خود تاکید کرده که فرانسه همچنان بر تمایل خود مبنی بر کار فعال در دوره ریاست جمهوری ماکرون برای بازگرداندن حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید دارد و همراه با شرکا و متحدین اروپایی خود همکاری نزدیکی در این خصوص خواهد داشت.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین به زلنسکی وعده داده که روند صعودی حمایت‌های نظامی پاریس از اوکراین ادامه خواهد داشت.

روسیه می‌گوید خطرات جنگ هسته‌ای باید به حداقل برسد

ولادیمیر یرماکوف، رئیس منع اشاعه و کنترل هسته‌ای در وزارت امور خارجه روسیه، می‌گوید همه قدرت‌های هسته‌ای باید بر لزوم جلوگیری از جنگ هسته‌ای پایبند باشند.

آقای یرماکوف همچنین تاکید کرد که روسیه معتقد است خطرات جنگ هسته‌ای باید به حداقل برسد و از هرگونه درگیری مسلحانه بین قدرت‌های هسته‌ای جلوگیری شود.

روسیه انتظار دارد تجارت با چین تا سال ۲۰۲۴ به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد

خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش داده، در حالی که مسکو در مواجهه با انزوای فزاینده غرب به شرق نگاه می‌کند، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که انتظار دارد تبادل کالا با چین رشد کند و تجارت با پکن تا سال ۲۰۲۴ به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد.

به گزارش اینترفکس، این وزارتخانه گفت که شرکت‌های چینی باید مراقب خطر تحریم‌های ثانویه باشند، اما گفت که پکن آماده است همکاری خود با مسکو را گسترش دهد.

اوکراین می‌گوید روسیه «چند صد هزار تن» غله را دزدیده است

معاون وزیر کشاورزی اوکراین می‌گوید، نیرو‌های روسی «چند صد هزار تن» انواع غلات را در مناطقی از اوکراین که تحت اشغال خود دارند به سرقت برده‌اند.

تاراس ویسوتسکی در گفتگو با تلویزیون ملی اوکراین ابراز نگرانی کرد که بیشتر آنچه که به گفته وی «یک و نیم میلیون تن غله ذخیره شده در سرزمین‌های اشغالی است نیز توسط نیرو‌های روسیه به سرقت رفته باشد.»

وزارت دفاع روسیه: به ۳۹۰ هدف اوکراینی حمله کردیم

وزارت دفاع روسیه می‌گوید در طول جمعه شب توانسته با شناسایی ۳۸۹ هدف اوکراینی از جمله ۳۵ نقطه کنترل، به آن‌ها حمله کند.

بر اساس این گزارش روسیه مدعی شده که در این حملات توانسته ۱۵ انبار اسلحه و مهمات و همچنین چهار تاسیسات نظامی اوکراینی‌ها را منهدم کند.

روسیه می‌گوید گفتگو‌های آمریکا و روسیه رسما متوقف شده است

ولادیمیر پریماکوف، رئیس بخش کنترل و عدم اشاعه هسته‌ای در وزارت خارجه روسیه می‌گوید گفتگو‌های ثبات راهبردی میان واشنگتن و مسکو رسما متوقف شده است.

آقای پریماکوف به خبرگزاری تاس گفته این تماس‌های می‌تواند پس از تکمیل آنچه روسیه «عملیات نظامی ویژه» خود در اوکراین می‌نامد، از سر گرفته شود.

لاوروف: حمله به اوکراین مطابق نقشه پیش می‌رود

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، خواست تا «اگر واقعا می‌خواهند بحران اوکراین حل شود» به تسلیح این کشور پایان دهند.

وی که با آژانس دولتی چین گفتگو می‌کرد همچنین گفت که «موجی از سلاح و مهمات ناتو و آمریکا» از طریق لهستان وارد اوکراین شده و «اگر آن‌ها می‌خواند بحران حل شود پیش از هرچیز باید از خواب بیدار شوند و ارسال سلاح را به اوکراین متوقف کنند.»

آقای لاوروی در این گفتگو تاکید کرد که حمله روسیه به اوکراین «مطابق نقشه» پیش می‌رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین