کد خبر: ۷۶۸۷۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
نانسی پلوسی در سفری اعلام نشده وارد کی‌یف شد و با زلنسکی دیدار کرد

جنگ اوکراین| روسیه: محموله تسلیحات آمریکا و اروپا را هدف قرار دادیم

حدود بیست نفر از کسانی که در کارخانه فولاد ماریوپل گرفتار شده بودند توانستند از محل خارج شوند. روسیه کنترل بندر استراتژیک ماریوپل را در اختیار گرفته، اما کارخانه فولاد آخرین جایی است که تحت تصرف نیرو‌های روس قرار ندارد.به گفته کی‌یف ۲ هزار نفر در این کارخانه محبوس شده‌اند.
جنگ اوکراین| روسیه: محموله تسلیحات آمریکا و اروپا را هدف قرار دادیم
آفتاب‌‌نیوز :

جنگ اوکراین در حالی ادامه دارد که روز یکشنبه برای نخستین بار تعدادی از کسانی که در کارخانه فولاد ماریوپل گرفتار شده بودند توانستند از محل خارج شوند.

این کارخانه آخرین محل در ماریوپل است که هنوز تحت کنترل نیرو‌های روسیه قرار نگرفته است.

پیش از این مسکو اعلام کرده بود که کنترل ماریوپل به‌جز کارخانه فولاد را در اختیار گرفته است، همزمان با اعلام این خبر ارتش روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین از نیرو‌های این کشور خواسته کارخانه فولاد را محاصره کرده و از حمله به آن خودداری کنند.

همزمان ریاست جمهوری اوکراین روز یکشنبه از سفر سرزده نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این کشور خبر داد.

تحولات جنگ اوکراین در تاریخ شنبه اول مه (۱۱ اردیبهشت):

خبرگزاری فرانسه: اتحادیه اروپا طرح تحریم تدریجی نفت روسیه را نهایی می‌کند

چند مقام اروپایی روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند که اتحادیه اروپا در حال نهایی کردن توقف تدریجی خرید نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه در واکنش به تهاجم نظامی این کشور به اوکراین است و طی این هفته، جدول زمانی و اقدامات جدیدی را اعلام خواهد کرد.

یکی از این مقام‌های اروپایی در گفتگو با این خبرگزاری تاکید کرده که اراده سیاسی لازم برای توقف خرید نفت از روسیه وجود دارد و ما در هفته آینده تدابیر و تصمیم لازم را برای کاهش تدریجی خرید نفت روسیه اتخاذ خواهیم کرد.

زلنسکی: ۱۰۰ غیرنظامی از ماریوپل عازم مناطق تحت کنترل اوکراین شدند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه تایید کرد که تخلیه مجتمع فولاد آزوفستال در ماریوپول، بندر محاصره شده در جنوب شرقی اوکراین، آغاز شده است.

او همچنین تاکید کرد که حدود ۱۰۰ غیرنظامی به سمت «سرزمین تحت کنترل اوکراین» در حال حرکتند و فردا از آن‌ها در شهر زاپروژیا، واقع در جنوب شرقی اوکراین، استقبال می‌کنیم.

پیشتر مقام‌های روسیه از انتقال غیرنظامیان محاصره شده در ماریوپل به مناطق تحت کنترل خود در شرق اوکراین خبر داده بودند.

ادعای روسیه: محموله تسلیحات ارسالی آمریکا و اروپا را هدف قرار دادیم

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که محموله تسلیحات ارسال شده به اوکراین توسط ایالات متحده و کشور‌های اروپایی را در باند فرودگاهی نظامی نزدیک شهر اودسای اوکراین منهدم کرده است.

این وزارتخانه مدعی شد در حمله به باند این فرودگاه از موشک کروز اونیکس که دارای دقت بسیار بالایی است، استفاده کرده است.

فرماندار اودسا نیز خبر داد که روسیه این موشک اونیکس را از سامانه موشکی باستیون که در کریمه مستقر شده، شلیک کرده است.

واکنش دانمارک به نقض حریم هوایی این کشور از سوی هواپیمای شناسایی روسی

وزارت خارجه دانمارک روز یکشنبه گفت کپنهاگ نقض حریم هوایی دانمارک توسط هواپیمای شناسایی روسی را محکوم و سفیر روسیه را در این مورد احضار کرد.

این حادثه عصر جمعه زمانی رخ داد که یک هواپیمای شناسایی روسی قبل از ورود به حریم هوایی سوئد به سمت حریم هوایی دانمارک پرواز کرد.

مطابق اعلام مقام‌های دانمارک، این هواپیمای شناسایی برای مدت بسیار کوتاهی در حریم هوایی این کشور بوده و دو فروند جنگنده دانمارکی اف-۱۶ بلافاصله وارد عمل شده بودند. هواپیمای روسی سپس حریم هوایی دانمارک را ترک کرده بود.

برخلاف سوئد که بحث عضویت آن در ناتو مطرح شده، دانمارک یکی از اعضای ناتو است.

تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل ادامه دارد

سازمان ملل متحد روز یکشنبه اعلام کرد که تخلیه غیرنظامیان از مجتمع فولاد آزوفستال، واقع در شهر بندری ماریوپل، با هماهنگی صلیب سرخ و طرف‌های درگیر همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری‌های روسی تاس و ریا نووستی نیز خبر دادند که ۴۰ غیرنظامی روز یکشنبه از ساختمان کارخانه آزوفستال که تحت محاصره نیرو‌های روسیه قرار دارد، تخلیه و از جنوب شرقی اوکراین به مناطق تحت کنترل روسیه در شرق اوکراین منتقل شدند.

وزارت دفاع روسیه نیز اوایل روز شنبه از تخلیه نزدیک به ۵۰ غیرنظامی از محدوده کارخانه آزوفستال که صد‌ها اوکراینی در آن پناه گرفته‌اند، خبر داده بود.

بیست نفر از کارخانه فولاد ماریوپل خارج شدند

حدود بیست نفر از کسانی که در کارخانه فولاد ماریوپل گرفتار شده بودند توانستند از محل خارج شوند.

روسیه کنترل بندر استراتژیک ماریوپل را در اختیار گرفته، اما کارخانه فولاد آخرین جایی است که تحت تصرف نیرو‌های روس قرار ندارد.

به گفته کی‌یف ۲ هزار نفر در این کارخانه محبوس شده‌اند.

ارتش روسیه می‌گوید که ولادیمیر پوتین از نیرو‌های این کشور خواسته کارخانه فولاد را محاصره کرده و از حمله به آن خودداری کنند.

نانسی پلوسی در کی‌یف با زلنسکی دیدار کرد

ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرده است.

خبر سفر خانم پلوسی به اوکراین روز یکشنبه اعلام شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین