کد خبر: ۷۶۹۲۹۴
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱

محافظت از نوزادان در معرض خونریزی مغزی با روشی جدید

محققان "مؤسسه والتر و الیزا هال" در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند انتقال پلاکت می‌تواند از نوزادان در معرض خونریزی مغزی محافظت کند.
محافظت از نوزادان در معرض خونریزی مغزی با روشی جدید
آفتاب‌‌نیوز :

محققان مؤسسه والتر و الیزا هال استرالیا روش جدیدی را برای کمک به شناسایی نوزادان و جنین‌هایی که در معرض خطر ابتلا به خونریزی مغزی هستند، کشف کرده‌اند که این امر راه را برای مداخله زودهنگام هموار می‌کند. مطالعات پیش بالینی محققان نشان می‌دهد که اگر سطح پلاکت در جنین و نوزاد به ۱۰ درصد یا کمتر برسد، خونریزی مغزی رخ می‌دهد.

به گزارش نقل از تی ان، خونریزی مغزی در نوزادان متولد نشده و نوزادان تازه متولد شده می‌تواند به سکته مغزی و بیماری‌های عصبی دائمی مانند فلج مغزی منجر شود. فلج مغزی (cerebral palsy) گروهی از اختلالات حرکتی دائم در سیستم عصبی ولی غیر پیشرونده هستند که به دلیل ناهنجاری‌های مادرزادی یا آسیب‌های وارده بر مغز در مراحل اولیه تکامل ایجاد می‌شوند.

دکتر "آلیسون فارلی" و دکتر "سمیر تاودی:، محققان این مطالعه در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه سطوح پلاکت بر خونریزی‌های مغزی تأثیر می‌گذارند. آنها قصد دارند بهتر درک کنند چه زمانی باید تزریق پلاکت انجام شود.

حال نتایج یک مطالعه جدید آنها نشان می‌دهد که خونریزی مغزی همیشه زمانی رخ می‌دهد که سطح پلاکت‌ها در نوزادان و جنین‌ها به ۱۰ درصد یا کمتر می‌رسد.

یافته‌های این مطالعه که در مجله Blood منتشر شده است، راه را برای درک بهتر اینکه کدام نوزادان باید تزریق پلاکت دریافت کنند و آستانه پلاکت چگونه تعیین می‌شود، هموار می‌کند.

سطح پایین پلاکت‌ها، وضعیتی که به عنوان ترومبوسیتوپنی (Thrombocytopenia) شناخته می‌شود، می‌تواند با خونریزی بیش از حد همراه باشد و در نوزادان نارس شایع است.

با تجزیه و تحلیل درجات مختلف ترومبوسیتوپنی در مدل‌های پیش بالینی، محققان توانستند سه سطح از تعداد پلاکت‌ها را که خطر خونریزی مغزی را تعیین می‌کنند، تشخیص دهند.

آنها دریافتند که اگر تعداد پلاکت به ۱۰ درصد یا کمتر برسد، خونریزی مغزی در نوزادان متولد نشده یا تازه متولد شده حتما رخ می‌دهد.

در حالی که سطح متوسط ​​پلاکت بین ۱۰ تا ۴۰ درصد نیز می‌تواند به طور بالقوه باعث خونریزی مغزی شود؛ اما نوزادانی که بیش از ۴۰ درصد پلاکت دارند، اصلا در معرض خطر ابتلا به این بیماری نیستند.

محققان گفتند: یافته‌های ما می‌تواند به تعیین اینکه کدام نوزادان می‌توانند با خیال راحت پس از تولد تزریق پلاکت دریافت کنند و در کجا می‌توان آستانه را کاهش داد تا از تزریق‌های غیرضروری و خطرناک جلوگیری شود، کمک کند.

دکتر "سمیر تاودی" گفت: تجزیه و تحلیل اینکه چرا محافظت در برابر خونریزی مغزی دو هفته پس از تولد شکل می‌گیرد و بررسی اینکه کدام پروتئین‌ها و ژن‌ها درگیر هستند، گام مهمی است. چالش بزرگ بعدی ما این است که بفهمیم آیا خونریزی مغزی ناشی از قطع ارتباط بین پلاکت‌ها و رگ‌های خونی است یا اینکه توسط عوامل محیطی ایجاد می‌شود؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین