کد خبر: ۷۷۰۴۹۴
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲

مرگ فرزند ایران بخاطر زایمان زود هنگام؟

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس گفت: توله یوز کالبدشکافی شده و دلیل تلف شدن آن یک مشکل مادرزادی گزارش شده است، در حالی که برخی گزارش‌های رسیده به ما حاکی از نارس بودن توله‌ها به علت زایمان زود هنگام یوزپلنگ مادر است.
مرگ فرزند ایران بخاطر زایمان زود هنگام؟
آفتاب‌‌نیوز :

روز یکشنبه یازدهم اردیبهشت ماه, رئیس سازمان محیط زیست از به دنیا آمدن 3 توله یوزپلنگ ایرانی در مرکز تکثیر یوزپلنگ ایرانی در پارک ملی توران خبر داد اما متأسفانه پس از گذشت 3 روز از تولد توله‌ها, خبر تلف شدن یکی از آن‌ها کام مردم ایران را تلخ کرد.

با وجود اینکه دامپزشک یوزپلنگ‌ها علت تلف شدن توله یوز را ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه اعلام کرده بود, عده‌ای از دامپزشکان و متخصصان حیات وحش ادعا کردند که تلف شدن توله یوزپلنگ به علت سهل‌انگاری تیم مراقبت یوزها بوده است.

در واکنش به تلف شدن یک قلاده توله یوزپلنگ و رویدادهای اخیر پارک ملی توران شاهرود، علی‌اصغر خانی, نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ضمن انتقاد از برخی ندانم کاری‌های صورت گرفته، اظهار کرد: دلیل تلف شدن یک قلاده از توله یوزها مشخص نیست ولی طبق اطلاعات سازمان محیط زیست، توله یوز کالبدشکافی شده و دلیل تلف شدن آن یک مشکل مادرزادی گزارش شده است در حالی که برخی گزارش‌های رسیده به ما حاکی از نارس بودن توله‌ها به علت زایمان زودهنگام یوزپلنگ مادر است.

وی با اشاره به تعجیل و تشخیص اشتباه در نر و مادگی فرزندان یوز نیز تصریح کرد: چه انتظاری از تیم پزشکی سازمان حفاظت محیط زیست می‌توان داشت درحالی که در تشخیص جنسیت توله‌ها، آن‌هم پس از چند روز اشتباه فاحشی کردند.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روش زادآوری یوزپلنگ پارک ملی توران شاهرود، این منطقه را مستعد تکثیر حیوانات نادر برشمرد و گفت: زیستگاه ملی و ذخیره‌گاه خارتوران شاهرود در دنیا بی‌نظیر است و تنوع جانوری آن، وظایف متولیان و سازمان حفاظت از محیط زیست را در حفظ و حراست از این زیستگاه دو چندان می‌کند اما در کمال تأسف شاهد اقدامات بدون مطالعه و بدون پشتوانه‌ای هستیم که نتیجه‌های نامطلوب آن‌ را به وضوح می‌توان لمس کرد.

خانی یکی دیگر از دغدغه‌های موجود در خصوص توله یوزپلنگ‌های توران را، عدم پذیرش آن‌ها توسط یوز مادر خواند و بیان کرد: انتظار می‌رفت تا دامپزشکان مجرب حاضر در توران شاهرود از قبل برای این معضل چاره‌اندیشی می‌کردند.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با تقبیح هرگونه آزمایش بدون مطالعه بر روی گونه‌های جانوری نادر و درخطر انقراض گفت: اگر رویه سازمان حفاظت محیط زیست، آزمون و خطا بر روی جانداران نادر است, اجازه نخواهیم داد تا با اشتباهات خود به گونه‌های در خطر انقراض منطقه حفاظت شده ما آسیب وارد کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین