کد خبر: ۷۷۳۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶

فشار بالای خون چه زمان فرد را به کما می‌برد؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: در فشارخون بالای شدید علائم سردرد، خواب آلودگی، طپش قلب، تاری دید، خستگی، سرگیجه، گیجی، احساس زنگ زدن در گوش، تنفس مشکل، ضربان قلب نامنظم نیز نشان داده شده است که حتی ممکن است منجر به کما شود.
فشار بالای خون چه زمان فرد را به کما می‌برد؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سید محمد جمالیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروزه در اغلب زندگی های پر مشغله، افراد برای خودشان وقت نمی گذارند و از استرس و تنش رنج می برند که بعدها منجر به مشکلات بیماری فشارخون بالا می شود.

او افزود: شیوه زندگی غلط سبب بروز فشارخون بالا می شود. فشارخون می تواند از طریق رژیم غذایی، انجام فعالیت بدنی منظم و مدیریت استرس های قابل پیشگیری، تنظیم شود.

وی تاکید کرد: این بیماری ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. اما می تواند به دستگاه گردش خون( قلب و عروق) و اعضای داخلی مانند کلیه آسیب برساند. هم چنین فشارخون بالا سبب عرق کردن، اضطراب و مشکلات خواب می شود و در زمان فشارخون بحرانی، فرد ممکن است سردرد و خونریزی از بینی را تجربه کند.

دکتر جمالیان افزود: این بیماری، همچنین یک بیماری ارثی است که می تواند از والدین مبتلا به بیماری فشارخون بالا به ارث برسد. این بیماری در افراد دارای سابقه دیابت، چاقی، مصرف دخانیات، کم تحرکی، مصرف زیاد الکل، مصرف داروهای جلوگیری از بارداری و ....بیشتر شایع است. عوارض افزایش فشارخون شامل آترواسکلروز است که به معنی باریک شدن شریان هاست. فشارخون بالا به مدت طولانی سبب ایجاد آترواسکلروز و تشکیل پلاک در شریان ها و منجر به تنگی عروق می شود. این وضعیت می تواند منجر به نارسایی قلبی، حمله قلبی، آنوریسم(ایجاد یک برآمدگی در دیواره شریان که می تواند پاره و سبب خونریزی شدید شود)، نارسایی کلیه، سکته مغزی و غیره شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: در طول خواب فشار خون کاهش می‌یابد، همچنین فعالیت فکری توام با اضطراب و فعالیت های جسمی در فشار خون موثر هستند و مصرف سیگار در درازمدت، باعث افزایش فشار خون می‌شود البته باید در نظر داشت کم‌خوابی، فشار خون را افزایش می‌دهد.

او در پایان مراجعه منظم به پزشک، مصرف دارو به‌ طور منظم، رعایت رژیم غذایی مناسب(کم نمک و کم چرب و افزایش مصرف حبوبات، میوه و سبزی)، داشتن فعالیت بدنی منظم، عدم مصرف سیگار و الکل، کنترل وزن، مصرف میوه و سبزیجات(در میوه‌ها و سبزیجات وجود ماده ای به‌ نام پتاسیم موجب کاهش فشار خون می شود ) را از جمله مهمترین اقدامات برای کنترل فشار خون بالا دانست و انجام آن را به افرادی که فشار خون بالا دارند ضروری دانست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین