کد خبر: ۷۷۸۵۷۹
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

آیا مطمئنیم که آمریکا در جنگ اوکراین حضور ندارد؟

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به تحلیل وعده رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر عدم دخالت در درگیری‌های اوکراین پرداخته است.
آیا مطمئنیم که آمریکا در جنگ اوکراین حضور ندارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: در سه ماه اول هجوم روسیه به اوکراین، دولت آمریکا حرف‌های زیادی درباره جنگ زد. در این میان حرف‌هایی زده شد که برخی به سرعت تغییر کرد؛ همانند زمانی که رئیس‌جمهور بایدن در اظهاراتی گفت که ولادیمیر پوتین "نمی‌تواند در راس قدرت باقی بماند" و سپس مشخص شد که منظور او درخواست برای تغییر رژیم نبوده است. در گذر زمان نیز لفاظی‌ها شدیدتر گشته است. در ماه مارس خواسته آمریکا کمک به اوکراین برای دفاع از خود بود اما در پایان ماه آوریل واشنگتن به دنبال روسیه‌ای "ضعیف شده" بود.

اما یک مسئله بوده که دولت بایدن به طور مداوم بر آن تاکید داشته و آن این بوده که آمریکا هرگز به خاظر اوکراین وارد جنگ با روسیه نخواهد شد.

رئیس‌جمهوری بایدن در انتهای ماه می در تایمز نوشت: ما به دنبال جنگ میان ناتو و روسیه نیستیم. با اینکه اختلافات زیادی با آقای پوتین دارم و اعمال وی را شنیع می‌دانم، ایالات متحده تلاش نمی‌کند تا خود را بر برابر مسکو قرار دهد. تا زمانی که به ایالات متحده و متحدانش حمله نشود، ما به طور مستقیم در این درگیری دخالت نمی‌کنیم و نه نیروهای آمریکایی را به اوکراین می‌فرستیم و نه حمله مستقیمی به روسیه انجام می‌دهیم.

بسیاری از حامیان و منتقدان سیاست اوکراین بایدن این نسخه از رویدادها را پذیرفته‌اند اما آیا ما مطمئنیم که آمریکایی‌ها می‌توانند بفهمند که چه زمانی وارد جنگ شده‌اند؟

رئیس‌جمهوری وودرو ویلسون در کمپین انتخاباتی‌اش در سال 1916 عنوان کرد: روسای جمهوری سابقه این را دارند که تا زمانی که واقعا وارد جنگ نشده‌اند، اصرار بورزند که در هیچ جنگی شرکت نمی‌کنند.

ویلسون خود کسی بود که تنها یک ماه پس از آغاز دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش ایالات متحده را به جنگ جهانی اول وارد کرد و عنوان کرد که دخالت آمریکا در این جنگ اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس‌جمهوری لیندون بی جانسون طی انتخابات ریاست‌جمهوری 1964 وعده داد که "قرار نیست بچه‌های آمریکایی را 9 یا 10 هزار مایل از وطن‌شان دور کند تا کاری را انجام دهند که بچه‌های آسیایی باید خودشان انجام دهند" اما جانسون در فوریه 1965، تنها یک ماه پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری کمپین بمباران ویتنام را آغاز کرد و "بچه‌های آمریکایی" در ویتنام بودند.

تاریخ به ما درس می‌دهد که وعده روسای‌جمهوری - که عموما در زمان انتخابات داده می‌شود - مبنی بر عدم ورود به جنگ حتی اگر در آن لحظه حقیقت داشته باشد، آینده را به هیچ عنوان تضمین نمی‌کند.

اما حداقل در جنگ جهانی اول و جنگ ویتنام تحولی اساسی شکل گرفت که وضعیت از "به جنگ نمی‌رویم" به " در جنگیم" تغییر یافت و آمریکایی‌ها می‌توانستند لحظه‌ای که این تغییر ایجاد شد را تشخیص دهند. این خط درخشان به معنای آن بود که روسای‌جمهوری می‌توانستند در رابطه با عدم شرکت در جنگ وعده‌های مستقیمی ارائه دهند و عامه مردم نیز می‌توانستند متوجه شوند که چه زمانی این وعده‌ها زیرپا گذاشته شده است.

در دهه‌های اخیر علی‌الخصوص پس از حمله 11 سپتامبر به نحوی وارد دوره جنگ بی‌پایان شده‌ایم. مرز میان آنچه جنگ است و آنچه که جنگ نیست به طرز خطرناکی محو و تعیین لحظه‌ تغییر از وضعیت غیرجنگی به جنگی کاری بسیار سخت شده است.

این مسئله تا حدی به دلیل پیشرفت فناوری نظیر پهپادها و حملات سایبری شکل گرفته چراکه به این طریق می‌توان کارهایی نظیر کشتن دشمنان، نابودی ساختمان‌ها و تضعیف تاسیسات هسته‌ای را در دیگر کشورها انجام داد، بدون آنکه نیروهای آمریکایی خاک آمریکا را ترک کنند.

کنگره آمریکا همچنین از سال 1942 تاکنون دیگر اعلان جنگ نکرده است اما روسای جمهوری از قدرت‌های جنگی جامع ارائه شده به جورج بوش در سال 2002 برای استفاده از نیروی نظامی استفاده می‌کنند.

آیا ایالات متحده در پاکستان و سومالی در جنگ است؟ آمریکا از سال 2004 حملاتی پهپادی علیه القاعده، داعش و شبه‌نظامیان داعش در پاکستان انجام داده است و همچنین حملاتی علیه الشباب در سومالی انجام داده است. آیا آمریکا با نیجر - جایی که نیروهای آمریکایی به آن اعزام و 4 تن از نیروهای این کشور در حمله‌ای غافلگیر کننده در اکتبر 2017 کشته شدند - در جنگ است؟

ایالات متحده هرگز به طور رسمی به جنگ داخلی یمن ورود نکرده است اما ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها غیرنظامیان را با کلاهک‌های آمریکایی کشته‌اند و اهدافشان را با راهنمایی آمریکا انتخاب می‌کنند.

نقش آمریکا در درگیری هفت ساله در یمن آنقدر بزرگ بوده که متخصصان باور دارند ائتلاف تحت رهبری سعودی بدون آن، به دنبال صبح می‌رفت. این نقش آنقدر بزرگ بوده که قانون‌گذاران آمریکایی آن را نقض بند اول قانون اساسی - که کنگره را مسئول اعلان جنگ قلمداد می‌کند - می‌دانند.

آمریکا در یمن از خط قرمز عبور کرده است؛ هرچند که دقیق مشخص نیست که این خط کجاست.

آنچه که آمریکا در یمن انجام داد، با آنچه در اوکراین انجام می‌دهد تشابه زیادی دارد. ماه گذشته اطلاعات درز پیدا کرده از مقامات نشان داد که ایالات متحده به اوکراین کمک کرده تا فرماندهان روسی را به قتل برسانند و به ناو جنگی روسی حمله کنند. این اطلاعات همچنین افشا می‌کنند بایدن بسته‌ای 40 میلیون دلاری به اوکراین ارسال کرده که اکثر آن کمک نظامی بوده است. دولت بایدن همچنین در این ماه اعلام کرد که سیستم راکتی به اوکراین ارسال می‌کند که ار لحاظ فرضی می‌تواند خاک روسیه را هدف قرار دهد. همچنین گزارشاتی وجود دارد که می‌گوید بایدن قصد فروش چهار پهپاد مسلح به موشک‌های هل‌فایر را به دولت اوکراین دارد.

آیا آمریکا در اوکراین می‌جنگد؟ اگر جاها بایکدیگر عوض می‌شد چه؟ اگر روس‌ها اذعان می‌کردند که به قتل فرماندهان آمریکایی یا غرق کردن ناوهای آمریکایی کمک کرده‌اند بعید است که جوابی "دوپهلو" به این مسئله داده می‌شد. حداقل می‌توان گفت که وضعیت آمریکا در اوکراین "غیرجنگی" نیست. اگر تا بدین جای کار اقدامات ایالات متحده را جنگ نخوانده‌ایم و همچنان قصد داریم به این کار ادامه دهیم، شاید به خاطر این مسئله باشد که دیگر درباره معنای لغوی کلمه جنگ اطمینان خاطر نداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین