کد خبر: ۷۸۰۶۷۰
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۴
واکنش ایران به ادعای انگلیس مبنی بر توقیف محموله تسلیحات ایرانی به مقصد یمن در ژانویه ۲۰۲۲

تنش بین ایران و انگلیس| از بازداشت معاون سفیر تا ادعای توقیف محموله تسلیحات ایرانی

ایران ادعای تارنمای رسمی دولت انگلیس مبنی بر توقیف محموله تسلیحات ایرانی به مقصد یمن در ژانویه ٢٠٢٢ را مردود عنوان کرد.
تنش بین ایران و انگلیس| از بازداشت معاون سفیر تا ادعای توقیف محموله تسلیحات ایرانی
آفتاب‌‌نیوز :

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای منتشرشده در تارنمای رسمی دولت انگلیس مبنی بر توقیف محموله تسلیحات ایرانی به مقصد یمن در ژانویه ٢٠٢٢، ضمن مردود دانستن این ادعا گفت: انگلیس با فروش بی‌وقفه تسلیحات پیشرفته به ائتلاف نظامی خودخوانده علیه مردم بی دفاع یمن، شریک جنگ و تجاوز علیه یمن بوده، و در مقامی نیست که چنین اتهامات بی اساسی را در خصوص جمهوری اسلامی ایران مطرح کند و چهره انسان‌دوستانه به خود بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تنها بر اساس اخبار و آمار منتشرشده در رسانه‌های انگلیس، این کشور حدود ۸ میلیارد پوند تسلیحات پیشرفته شامل بمب، موشک هوا به زمین و هدایت شونده و جت‌های جنگنده را از ابتدای تهاجم نظامی به یمن، به ائتلاف ضدیمن فروخته است، این رقم با احتساب مجوز‌های اختصاصی که دولت این کشور در اختیار تولید کنندگان سلاح قرار داده است، افزایش چند برابری می‌یابد.

وی ادامه داد: در واقع انگلیس با علم به وقوع جنایات جنگی توسط ائتلاف متجاوز نسبت به مردم بی دفاع یمن و حملات نظامی آن‌ها علیه مدارس، بیمارستانها، جشن‌های عروسی و انبار‌های مواد غذایی، این سلاح‌ها را در اختیار متجاوزان قرار داده است.

کنعانی تاکید کرد: بی تردید رویکرد دولت انگلیس در استمرار صادرات تسلیحات به نیرو‌های ائتلاف، از جمله دلایل تداوم جنگ ضد بشری در یمن بوده است، فلذا این کشور صلاحیت اخلاقی برای طرح ادعا علیه جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

ادعای بریتانیا چه بود؟

سفارت بریتانیا در امارات عربی متحده روز پنج‌شنبه ۷ ژوئیه اعلام کرد که ناو جنگی نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا برای نخستین بار شناورهای حامل موشک‌های زمین به هوا و موتورهای موشک‌های کروز را در مسیر ایران به یمن، توقیف کرده است.

جیمز هیپی، مقام ارشد نیروهای مسلح بریتانیا در پی انتشار خبر توقیف این محموله، بر حمایت لندن از صلح پایدار در یمن تأکید کرد.

به نوشته یورونیوز، برخی از تحلیلگران سیاسی صدور چنین اطلاعیه‌ای توسط دولت بریتانیا را در راستای افزایش تنش‌ها میان تهران و غرب ارزیابی می‌کنند. آن‌ها بر این نظرند که کشورهای غربی در گذشته از متهم کردن ایران به ارسال سلاح به حوثی‌های یمن به صورت رسمی خودداری می‌کردند.

یمن از سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ داخلی شده است که میان نیروهای دولتی تحت حمایت عربستان و حوثی‌های تحت حمایت ایران درگرفت. یک سال پس از گسترش جنگ یمن، یک ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی شکل گرفت که هدفش به قدرت رساندن دوباره دولت «عبد ربه منصور هادی» در یمن بود.

در سال‌های گذشته ائتلاف نظامی به رهبری عربستان با محاصره حوثی‌ها که بر بخش‌های زیادی از خاک یمن تسلط دارند، عبور و مرور به سوی این کشور را کنترل می‌کند. بنا به گزارش‌ها، حوثی‌‌ها در پاسخ به حملات هوایی این ائتلاف نظامی، بارها عربستان و امارات را با پهپاد و موشک مورد هدف قرار داده است.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان و همچنین متحدانش مانند آمریکا بارها ایران را به ارسال جنگ‌افزار به حوثی‌ها متهم کرده‌اند؛ موضوعی که تهران آن را رد می‌کند.

در هر حال نیروی دریایی بریتانیا با استناد به تجزیه و تحلیل موشک‌هایی که اوائل سال جاری میلادی توقیف کرده بود، آنها را با یک موشک کروز ساخت ایران با برد هزار کیلومتر مرتبط دانست. بر اساس این گزارش، این موشک‌ها به موشک‌های پرتاب شده توسط حوثی‌ها شبیه هستند.

اما انتشار خبر توقیف شناورهای حامل موشک‌ها به مقصد یمن توسط بریتانیا و اعلام اینکه ایران مبدأ این شناورها بوده، با تشدید تنش‌ها میان تهران و کشورهای غربی بر سر موضوعات مختلف هم‌زمان شده است.

برخی رسانه‌ها از شناسایی و بازداشت شماری از دیپلمات‌های خارجی در جریان «جاسوسی» توسط سازمان اطلاعات سپاه خبر دادند. معاون سفیر بریتانیا از جمله این دیپلمات‌ها بوده است، موضوعی که توسط لندن تکذیب شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین