کد خبر: ۷۸۲۲۹۵
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹

مانور خطرناک «سوخو-۳۰» چین نزدیک هواپیمای سی-۱۳۰ آمریکا

منابع مطلع نظامی از پروازخطرناک یک فروند جنگنده «سوخو-۳۰» چین نزدیک یک فروند هواپیمای ترابری آمریکا خبر دادند.
مانور خطرناک «سوخو-۳۰» چین نزدیک هواپیمای سی-۱۳۰ آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که یک فروند جنگنده «سوخو-30» چین اخیرا نزدیک یک فروند هواپیمای ترابری آمریکا مانور خطرناک انجام داده است.

​به گزارش وبگاه «پولیتیکو» دو مقام مطلع از این حادثه گفتند یک جنگنده چینی اخیرا نزدیک یک هواپیمای عملیات ویژه «سی-۱۳۰» آمریکا در دریای چین جنوبی مانور «ناامن» و «غیرحرفه‌ای» داشته است.

منابع آگاه که مایل به افشای هویت خود نبودند جزئیاتی درباره این حادثه از جمله تاریخ دقیق آن را بیان نکردند، اما گفتند که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) آن را ناامن و غیرحرفه‌ای لحاظ کرد.

این حادثه در بحبوحه اقدامات نظامی تهاجمی‌تر خلبانان چینی در دریاهای چین شرقی و جنوبی در ماه‌های اخیر با هواپیماهای استرالیایی و کانادایی صورت می‌گیرد.

پیشتر «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا اینگونه پروازها را محکوم کرد. آستین گفت: «ما شاهد افزایش نگران کننده تعداد رهگیری‌های هوایی ناامن و رویارویی در دریا توسط هواپیماها و کشتی‌های چین بوده‌ایم. این موارد همه ما را نگران می‌کند.»

آستین مدعی شد که در ماه فوریه، پرسنل یک کشتی نیروی دریایی چین، لیزر را به سمت هواپیمای جاسوسی دریایی استرالیا نشانه رفتند و در هفته‌های منتهی به دیدار آستین، جنگنده‌های چینی رهگیری‌های خطرناک در دریاهای چین شرقی و جنوبی انجام دادند.

این در حالی است که نیروی هوایی ایالات متحده در ادامه ارعاب چین از استقرار چند فروند بمب افکن پیشرفته «بی-۲» در استرالیا خبر داد.

نیروی هوایی آمریکا دوشنبه گذشته علام کرد که بمب افکن‌های رادار گریز بی-۲ اسپریت به پایگاه نیروی هوایی استرالیا در «آمبرلی» رسیدند.این هواپیمای بمب افکن به عنوان بخشی از گروه ضربت بمب افکن چرخشی مستقر شده‌اند و از ابتکار همکاری تحت توافقنامه بین ایالات متحده و استرالیا حمایت می‌کنند.

خلبانان این بمب افکن‌های پیشرفته برای انجام ماموریت های آموزشی بازدارندگی راهبردی با متحدان، شرکا و نیروهای مشترک در حمایت تردد آرام و امن در اقیانوس هند-آرام استفاده خواهند کرد.

استرالیا اخیرا اعلام کرد که ساخت پایگاه نظامی چین در جزایر سلیمان خط قرمز استرالیا و آمریکاست. این کشور مدعی شد که ساخت پایگاه نظامی چین در «جزایر سلیمان» خط قرمز استرالیا و آمریکاست.

نگرانی‌هایی در مورد توافقنامه امنیتی اخیراً امضا شده بین چین و جزایر سلیمان برای استرالیا و سایر کشورهای اقیانوس آرام وجود دارد، به خصوص اگر چین از این توافق برای گسترش حضور نظامی خود در منطقه استفاده کند.

ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) نیز در جدیدترین سند راهبردی خود برای اولین بار چین را چالش نظام‌مند برای امنیت حوزه «یورو-آتلانتیک» معرفی کرد که واکنش تند پکن را در پی داشت.

این ائتلاف نظامی مدعی شد که پکن همراه با مسکو در تلاش برای «براندازی نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» است. اعلامیه‌ای قهر آمیز که چین آن را تلاشی از سوی قدرت‌های متخاصم غربی تحت هدایت آمریکا برای مهار این کشور می‌داند؛ به خصوص که در اجلاس ناتو برای اولین بار سران چهار کشور آسیا-اقیانوسیه شامل کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و نیوزیلند هم شرکت داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین