کد خبر: ۷۸۶۸۰۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲

چین و تایوان چقدر وابستگی تجاری دارند؟

تهدیدات نظامی چین نسبت به تایوان پس از سفر نانسی پلوسی بی‌سابقه است. اما از آنجا که این دو کشور شرکای تجاری نزدیکی هستند در حال حاضر هیچ کدام نمی‌توانند بدون دیگری ادامه دهند.
چین و تایوان چقدر وابستگی تجاری دارند؟
آفتاب‌‌نیوز :

چین، سفر رئیس مجلس آمریکا به تایوان را با مانورهای نظامی و پرتاب موشک پاسخ داد. اکنون این کشور تحریم‌هایی را بر تایوان اعمال کرده است. در ابتدا این تحریم فقط شامل مرکبات، ماهی و محصولات مربوط به آن بود. حتی قبل از سفر پلوسی، چین خرید محصول را از صدها تولیدکننده تایوانی متوقف کرده بود. از طرفی تایوان دیگر نمی‌تواند از چین ماسه وارد کند. صنعت ساخت و ساز این جزیره خودمختار به این محصول بستگی دارد. حتی شخص نانسی پلوسی نیز از این تحریم‌ها مستثنی نیست.

به نقل از دویچه‌وله، اما یک صنعت مهم خارج از تحریم‌ها قرار گرفته است و آن هم صنعت قطعات الکترونیکی مانند میکروچیپ‌ها و قطعات اپتیکی است.

میزان وابستگی چین به تایوان

تایوان یک چهارم آلمان جمعیت دارد اما مانند آلمان در سراسر دنیا با محصولات صنعتی خود شناخته می‌شود. اهمیت صنعت پیشرفته قطعات نیمه‌رسانای این کشور مانند اهمیت صنعت خودروسازی برای آلمان است. حدود ۷۰ درصد بازدهی اقتصادی تایوان از صادرات محصولات است در حالی که سال ۲۰۲۱ در آلمان این عدد ۴۷ درصد بود.

این جزیره صادرات‌محور در سال ۲۰۲۱ تقریبا سه برابر چین به ازای هر نفر تولید ناخلص داخلی داشت. به طور کلی چین مهم‌ترین شریک تجاری تایوان است و پس از آن ایالات متحده آمریکا در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد. مقصد ۴۲ درصد از صادرات تایوان، چین است در حالی که تایوان حدود ۲۲ درصد از محصولات وارداتی خود را از چین خریداری می‌کند. در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۶۶ میلیارد دلار کالا و خدمات بین این دو کشور رد و بدل شد.

علاوه بر آن تایوانی‌ها از بزرگترین سرمایه‌گذاران در چین هستند. در بازه زمانی ۳۰ ساله تا سال ۲۰۲۱ تایوان در ۴۴ هزار پروژه چینی سرمایه‌گذاری کرد. ارزش این سرمایه‌گذاری‌ها به ۱۹۴ میلیارد دلار می‌رسد.

این حقیقت که جهان برای تامین نیمی از قطعات نیمه‌رسانا به تایوان وابستگی دارد نشان از اهمیت این کشور برای سایر کشورهای جهان از جمله چین است.

چقدر امکان حمله نظامی وجود دارد؟

چین دیربازیست هدف پایان وابستگی به این قطعات را دنبال می‌کند اما هنوز نتوانسته نیمه‌رساناهای مرغوبی مانند تایوان تولبد کند. اگر به این هدف برسد شرایط برای تایوان مقداری سخت خواهد شد و شی جین‌پینگ می‌تواند بالاخره این جزیره را دوباره با کشور خود متحد کند. شی جین‌پینگ بارها هدف خود را برای متحد کردن تایوان با سرزمین اصلی، در صدمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین در سال ۲۰۴۹ اعلام کرده است. او گفته حتی در صورت لزوم با اعمال قدرت این کار را می‌کند. اما این احتمال وجود دارد که این اتفاق زودتر رخ بدهد. اگر دومین اقتصاد بزرگ جهان بتواند قطعات نیمه‌رسانا را با همان دقت، سرعت و کیفیت تولید کند، احتمال اینکه به جزیره همسایه خود حمله کند بسیار بالاست. البته کارشناسان معتقدند چین تا سال ۲۰۲۷ قادر به تولید این قطعات با کیفیت مورد نظر نخواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین